Fantasztikus újítást talált ki az IKEA

Hírek2019. márc 23.Növekedés.hu

A tervek szerint idén elindul az IKEA új e-commerce alkalmazása, amely az IKEA bútorok felhasználók lakásában való virtuális megjelenítését, személyre szabott lakberendezési tanácsokat, illetve az azonnali vásárlását lehetőségét biztosítja.

Az IKEA 2018 tavaszán jelentette be üzleti modelljének átalakítását, hogy lépést tudjon tartani a kereskedelem digitalizációjával. Jesper Brodin, a vállalat vezérigazgatója ekkor azt nyilatkozta a Financial Times-nak, hogy „az emberek már nem annyira szívesen járnak ki a városszéli nagyáruházakba”.

A 2019 és 2021 között megvalósítandó stratégiai váltás értelmében „többcsatornás” branddé alakítják át a céget, amelynek termékeit a külvárosi nagyáruházakon kívül online, illetve belvárosi kisebb áruházakban is meg lehet vásárolni. A vezérigazgató januárban azt mondta a CNBC-nek, hogy

a forgalmuk közel 10 százalékát teszi ki az online csatorna.

Az új stratégia bejelentésével egyidőben – a technológiai szektorban korábban 20 évet dolgozó – Barbara Martin Coppolát nevezték ki a vállalat digitális üzletágának vezetőjévé. Brodin az IKEA digitális átalakulásával bízta meg a szakembert, ami a vezérigazgató szavai szerint valójában „szinte mindennek a megváltoztatását” fedi le.

A digitális üzletág vezetője most a CNBC-nek azt nyilatkozta, hogy „hatalmas átalakításra” törekednek az IKEA-nál, amelynek keretében egy „phygital” világot próbálnak megteremteni, vagyis

a világ legnagyobb bútorforgalmazója egyszerre lesz fizikális (physical) és digitális (digital).

Ezzel arra utalt, hogy a meglévő nagy városszéli áruházaikon, illetve a belvárosokban kiépülő új kisebb üzleteik mellett, még erőteljesebben kívánnak jelen lenni az online kereskedelemben.  

Martin Coppola egyik legnagyobb idei projektjét az jelenti, hogy a tervek szerint a vállalat 2019-ben elindítja e-kereskedelmi alkalmazását, amelybe beépítik a meglévő Place appot is, amely a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) technológiáját alkalmazva lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az IKEA különböző bútorait megjelenítsék a saját lakásukban.

Például le lehet ellenőrizni az alkalmazás segítségével, hogy a kinézett szekrény ténylegesen befér-e a nappali azon részébe, ahová kiszemelték a bútort.

Az új alkalmazás emellett személyre szabott lakberendezési javaslatokat is tud nyújtani a felhasználók számára, illetve a kiszemelt bútort azonnal meg is lehet majd vásárolni az appon keresztül. Pontos időpontot az IKEA nem mondott arra, hogy az új alkalmazást mikor vezetik be, csak annyit közöltek, hogy az „bizonyos piacokon” már idén elérhető lesz.

A cég digitális vezetője a CNBC-nek elismerte, hogy az Amazon „tagadhatatlanul” fenyegetést jelent az IKEA számára Amerikában. Ugyanez elmondható Kína esetében az Alibabáról is, viszont Európában nem látnak ilyen típusú nagyobb vetélytársat.

Martin Coppola korábban a Samsungnál, a GrubHubnál, a Google-nál és a YouTube-nál is dolgozott. „A technológiai szektorból jövök, amit igen jól ismerek. Bármely cégnek, amely versenyképes akar lenni, a technológiai cégekhez hasonló gyorsasággal kell tudnia kiszolgálnia az ügyfeleit” – hangsúlyozta.

Úgy véli, a fogyasztók jobb kiszolgálására történő összpontosítás segít majd abban, hogy az IKEA megfelelően felkészüljön a jövő kihívásaira. Szerinte a cégek közötti versenyben még mindig komoly szempont az ügyfelekre történő fókuszálás, illetve, hogy melyik cég tudja jobban, minél kényelmesebb módon kiszolgálni az ügyfeleket. „Nem szabad alábecsülni az olyan szereplők, mint az Amazon szerepét, azonban e téren van még tér további innovációkra” – tette hozzá.