Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Ezeket a (nem szokványos) kérdéseket teszik fel a milliárdos cégvezetők egy állásinterjún

HR2019. márc. 23.Növekedés.hu

A legsikeresebb vezetők nem szokványos interjú kérdéseket tesznek fel, hanem olyat, melyek segítségével a számukra legfontosabb vonásokat kideríthetik egy-egy jelöltről.

A legnagyobb cégek vezetői mindennél jobban szeretnék elkerülni, hogy olyan embert alkalmazzanak, aki nem illik bele a cég arculatába – még ha azt egy jelölt leplezni is próbálja az állásinterjú folyamán. Még Bill Gates, aki a világ egyik leggazdagabb embere is elismeri, hogy eldönteni, kit vegyenek fel a céghez, egyike a legtöbb stresszt okozó feladatoknak.

A legsikeresebb vezetők nem szívesen adják át másoknak a legfontosabb személyzeti kérdéseket. Legtöbbjüknek van egy olyan kérdése, amelyet rendszeresen feltesz, és ennek a segítségével mindent kiderít a jelöltről, amit tudnia kell a döntéshez.

Elon Musk, a Tesla alapítója

  • A Föld felszínén áll. Egy mérföldre délre sétál, egy mérföldre nyugatra és egy mérföldre északra. Oda érkezik, ahonnan elindult. Hol látja ekkor magát?

Elon Musk nem a hagyományos kérdések mellett teszi le a voksát. Így van ezzel a Google is egyébként, akik szintén híresek a furcsa kérdéseikről: például, egy jelöltnek prezentálnia kellett egy evakuálási tervet San Francisco városának lakói számára. A meglepő kérdésekkel a vezetők célja nem az, hogy egy jó megfejtést kapjanak, hanem hogy lássák, hogyan gondolkodik a jelölt, hogyan oldana meg egy problémát teret adva a kreativitásnak.

Steve Jobs, az Apple hajdani vezérigazgatója

  • Mit gondol erről a termékről?

Steve Jobs több mint 5 ezer pályázót interjúztatott. Jobs és csapata a következő módszert alkalmazta: bemutatták az egyik Apple termék prototípusát, és felmérték, mit reagálnak a jelentkezők. Azok a személyek, akik izgatottak lettek és elkezdtek kérdéseket feltenni a technológiáról, átmentek a teszten. Jobs célja az volt, hogy az alkalmazottai is elsajátítsák az Apple filozófiáját, amelyben fontos szerepet játszik a kreativitás. 

Richard Branson, Virgin Group alapítója

  • Mi az, ami kimaradt az önéletrajzából?

Branson szerint nem fér el minden fontos információ egy A4-es oldalon. Egy jó önéletrajz bár nagyon fontos, de ha csak ez alapján vennék fel az embereket, akkor nem is hívnák be őket interjúra. Branson kérdésére a pályázók több megközelítésből is válaszolhatnak. Vannak, akik a volt munkahelyükön elért sikerekről számolnak be, míg mások a végzettségüket emelik ki vagy az önkéntes munkájukat. Erre a kérdésre a „helyes” válasz olyan, amely tulajdonképpen egy pozitív tulajdonságra hívja fel a figyelmet, mint a megbízhatóság, az empátia vagy a találékonyság.

Drew Houston, a Dropbox alapítója

  • Ki a legjobb a világon abban, amit csinálni akar?

A Dropbox alapítójaként Drew Houston több ezer állásinterjút vezetett le. Véleménye szerint olyan embereket kell találni, akik valóban szeretik azt, amit csinálnak. Houston azt vallja, hogy ez a kérdés segít abban, hogy megtaláljuk azokat a személyeket, akik elkötelezettek a folyamatos fejlődés iránt. Azáltal, hogy megkérdezzük, ki inspirálja a jelölteket, könnyen leszűrhetjük, hogy valóban a munka miatt, vagy csak a fizetés miatt jelentkeztek.