Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Ha még nincs programja a hétvégére, ide ugorjon el

Hírek2021. aug. 13.Növekedés.hu

Nemcsak tematikájában, de külsőségeiben is a COVID-19 nyomta rá bélyegét a 39. Magyar Sajtófotó Kiállításra. A tárlat augusztus 15-ig még látogatható szabadtéren, a Városligetben.

A tavalyi év egyértelműen a koronavírus terjedése miatt átalakult világunkról szólt, így természetes, hogy a sajtót is ez tematizálta leginkább. A 2021-es Magyar Sajtófotó Kiállítás anyagát böngészve is nyilvánvaló, mi uralta a médiát. Idén a tárlat - a járvány elleni védekezéshez alkalmazkodva - szabadtérre, a Műcsarnok melletti Olof Palme sétányra költözött, így látogatottsága is megsokszorozódott. Szigeti Tamás, a kiállítás rendezője kifejezetten örült a döntésnek. Mint mondta, a sajtófotó műfaja van annyira populáris, hogy az utcára vitt képek tömegeket vonzhassanak.

Hegedűs Róbert: Segítő kéz

A járvány témájának dominanciája azonnal látszik a tárlaton, gyakorlatilag nincs olyan szegmense a kiállításnak, amely nem az emberi alkalmazkodóképességet, a küzdelmet, a reményt vagy éppen a reménytelenséget dolgozná fel. Nem meglepő, hogy az idei megnyitóbeszédet Erdei Anna immunológus, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese tartotta, ahogyan az sem, hogy

a legtöbb díjat Balogh Zoltán, az MTI fotóriportere kapta, aki a "Covid-19 éve Magyarországon" című sorozatával egyszerre alkotott hírfotót és döbbenetes erejű, elgondolkodtató pillanatkavalkádot. Képei a magány és a szeparáció érzetén túl a reményt és kitartást, az alkalmazkodóképesség csodáját sűrítik magukba, egyetlen pillanatot dokumentálva, egyben érzelmileg fel is dolgozva azt.

A téma minden kategóriában felbukkan, legyen szó olyan speciális társadalmi kérdésről, mint az SZFE elleni tiltakozáshullám, vagy a mindennapi élet kategóriája, melyben

Móricz-Sabján Simon "Szilveszter" című fotója vitte el a pálmát, zseniálisan magába olvasztva az egyedüllétet, a magányt, a kitartást és a jövőbe vetett hitet.

A remény és az optimizmus egyébként is visszatérő elem a tárlat járványhoz kapcsolódó fotóin, sőt: néhány alkotás kifejezetten a gyökeresen megváltozott világ humoros oldalát tárja elénk.

Legjobb példa erre Neményi Márton "Felkenem a vöröset, felveszem az ünnepi lépőmet és leviszem a szemetet" című sorozata, ami keserű iróniával hirdeti egy lezárt ország mindennapjainak dacos ellenállását és nevetni tudó alkalmazkodását.

Neményi Márton "Felkenem a vöröset, felveszem az ünnepi lépőmet és leviszem a szemetet"

A járvány témája a társadalomábrázolás kategóriájában kiállított fotókon is hangsúlyosan megjelenik, bármennyire alapvetően a nyomort és a kilátástalanságot örökítik meg. A kategórián belüli első helyezést Stiller Ákos "Tesztre várva" című képe nyerte el: a hajléktalanszállón üldögélő maszkos férfi és környezete egyetlen felvételbe sűríti mindazt, amiről többségünk nem tud, vagy nem is akar tudni: a társadalom perifériájára szorult emberek sokszor kilátástalan csatáit egy olyan küzdelemben, amelyben eleve a vesztes oldalra sodródtak.

Ha már küzdelem: az André Kertész-nagydíj a legjobb emberközpontú, dokumentarista képért vagy képsorozatért elismerésben

Kovács Bea "Pillangólány" című sorozata kapta. A fotós egy halálos genetikai betegségben szenvedő kislány harcát és utolsó hónapjait örökíti meg mellbevágó, fájdalmas egyszerűséggel, úgy dokumentálva a reménytelenséget és a végkifejletet, ami egészen ritka katartikus hatást vált ki a látogatóból.

Talán az egyetlen olyan anyag a kiálításon, melynek nem a szabad ég alatt lenne a helye: teljes értelmezéséhez, befogadásához csend és zárt tér szükségeltetne.

A 39. Magyar Sajtófotó Kiállítás a körülményekhez alkalmazkodva is bámulatos eredményességgel világít rá, milyen kiváló fotósok dolgoznak a hazai médiában.

Az a mindent elsöprő kreativitás, empátia és lényegmegragadás, ami a fényképeken tükröződik, méltó helyet biztosít a magyar fotóriportereknek a világ élmezőnyében. A mostani kiállítás különlegességét ráadásul éppen a kollektív élmény adja. Mindannyian részesei voltunk annak, amit a képeken, a pillanat emlékművein látunk. A kiállítás, amely augusztus 15-ig még látogatható, tükör, korrajz, közös tapasztalat - populáris és művészi szintre emelve egyszerre. Méltó kedvcsináló és előzetes a Nemzeti Múzeumban szeptember végén megnyíló Word Press Photo 2021-hez.