Hatalmas üzlet lehet Európának az űripar
HírekRészt vehetnek-e európai szereplők a globális űrszektorban, és mi szükséges ehhez? Milyen ambíciókkal kell rendelkezniük, milyen területre érdemes betörniük? Az Infotér Konferencia beszélgetésének résztvevői azt vizsgálták, hogyan erősíthető az űripari ökoszisztéma és a régió versenyképessége.
Az űripari startupok és scale-upok közép-kelet európai fejlődésének támogatásáról szólt az Infotér Konferencia nulladik, Space&Defense tematikus napjának egyik központi panelbeszélgetése.
Fabrice Testa szerint, aki 30 éves befektetői tapasztalattal bír:
Az űripar a jelenlegi becslések szerint 2040-re trillió dolláros világbiznisz lesz, ez Európa számára egy 150-200 billió dolláros üzletet jelent.
A legnagyobb növekedést a new space terület fogja felmutatni, melynek növekedési rátája közel négy-ötször magasabb, mint a hagyományos űriparé.
Testa négy területet jelölt meg, amelyek kihívásokkal és lehetőségekkel dúsítják az űripart. Ezek közül az egyik a kormányzati befektetések terepe,
amelyre szerinte nagy szükség van, hiszen ilyen típusú támogatás nélkül a legtöbb űripari vállalkozó nem tud talpon maradni. Emellett
buzdította a magánbefektetőket is arra, szálljanak be az űrszektorba.
Ugyanakkor kiemelte a pontos, nem korlátként, hanem lehetőségként működő szabályozási keretrendszert és a stratégiai együttműködések szerepét, akár tagállamok között is. Példaként említve ez utóbbira a Galileo navigációs rendszert, melyet már világszerte használnak.
Európai szereplőként igenis részt vehetünk nagyobb projektekben, amelyek hatással lehetnek a globális űrökoszisztémára. Már most rengeteg szép példája van ennek, így a CASSINI program űripari startupjai vagy az ESA Business Incubation Centerekben támogatott vállalkozások. Az ESA költségvetése egyébként kb. 8 milliárd dollár, a NASA-é majdnem ennek háromszorosa, a kínai büdzsét pedig nagyjából 13-15 milliárd közé saccolják. Ha Európa a nagyok játékteréhez szeretne tartozni, a fenti négy területre kell figyelnie a jövőben.
Az űrkutatással Európa újra nagyot álmodhat.
Sandra Budimir szerint az űrszektor hatalmas üzlet.
Ankit Anand és csapata két európai országból, az USA-ból és Indiából irányítja a Riceberg VC-t, amely korai fázisú vállalkozásokba invesztál. Elmondása szerint az a 20%, aki hajlandó befektetni az űripari vállalkozásba, már hosszú távú vízióval rendelkezik, ami kulcs a sikerhez és a nagyobb ellenállóképességet is magával hozza.
Ráadásul, ha egy űripari vállalkozásnál elkezdenek érkezni az eredmények, az szemmel látható, hiszen itt nem lehet holmi divathullám alapján vállalkozásba kezdeni, komoly technológiai tudáson múlik a siker
- mondta.