Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Hazai kutatás: Nincs pénze a cégeknek a környezettudatosságra

Hírek2023. okt. 26.MTI

A magyarországi iparvállalatok négyötöde igénybe veszi fenntarthatósági szakember segítségét zöld céljai megvalósítása érdekében. A megkérdezett cégek több mint fele rendelkezik fenntarthatósági rendszerrel vagy politikával - derül ki a Siemens Zrt. csütörtökön közzétett friss kutatásából.

A fenntarthatóságot erősítő tevékenységek

leginkább a hulladékkezelésre (95 százalék) az energiahatékonyságra (85 százalék) és a vízgazdálkodásra (78 százalék)

irányulnak. 

A 20 alkalmazottal, vagy 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező hazai iparvállalatok körében végzett átfogó kutatásban megkérdezett cégek többnyire odafigyelnek a környezettudatos működésre és kiveszik a részüket a társadalmi felelősségvállalásból is, ugyanakkor a legfőbb akadályozó tényezőnek a forráshiányt jelölik meg:

közel felük (45 százalék) pályázott már külső támogatásra a fenntarthatósági célok elérése érdekében.

A kutatásban résztvevők

54 százalékának van fenntarthatósági rendszere/politikája és 80 százalékuk működik együtt teljes/részmunkaidős (17 százalék) vagy külsős (30 százalék) szakértővel,

vagy éppen vállalaton belül (33 százalék) bíznak meg valakit ezzel a feladattal.

A vállalatok kétharmada nyilatkozott úgy, hogy hasonlóan teljesít ezen a téren, mint versenytársai, minden ötödik cég pedig úgy gondolja, többet tesz a fenntartható jövőért, mint a többi piaci szereplő.

A kutatást végző Siemens Zrt. energiahatékonysági szakértője, Simon András a közleményben kifejtette: saját bevallásuk alapján a hazai iparvállalatok

a napelemrendszerek kiépítése, a szelektív hulladékgyűjtés, illetve a vízfogyasztás mérséklése

terén érték el eddig a legnagyobb eredményeket, ugyanakkor egyre nagyobb szerep jut a fenntartható beszerzésnek is: a beszállító partnerek kiválasztása során a cégek több mint kétharmada (70 százalék) mérlegel ezt figyelembe véve.

A felmérésben résztvevő minden ötödik vállalat a forráshiányt véli

a legnagyobb problémának és 14 százalékuk hiányolja vagy kevesli a fenntarthatósági beruházásokra kiírt pályázatokat,

azaz külső segítséget vár saját fenntarthatóságának növelésére. Ugyanakkor minél több főt foglalkoztat egy cég, annál alacsonyabb arányban nyilatkozta, hogy fenntarthatósági beruházásait az anyagiak, a beruházások magas költsége, vagy a pályázatok hiánya akadályozza - derül ki a kutatásból.