Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Ide már nem tud bemenni, ha dízel autója van

Hírek2018. júl. 20.Növekedés.hu

Az autógyártás dél-németországi fővárosa, Stuttgart lesz a második német nagyváros, amely részleges dízel-tilalmat rendel el. A döntés a Dieselgate, a szennyezőanyag-kibocsátási botrány után újabb csapás a dízelmotoros autók gyártóira és tulajdonosaira. Baden-Württemberg tartomány Zöldek által vezetett kormányának új rendelkezése értelmében a 2019-es év kezdetétől a korosabb dízelek nem hajthatnak be Stuttgart központjának meghatározott részeire. A tilalom január 1.-én lép hatályba a Mercedes-Benz, a Porsche és az Audi szülővárosában. A stuttgarti térségben összesen mintegy 530 ezer dízel-motoros autót használnak. Az új szabályozás becsülhetően 190 ezer járművet érint, amelyek csak az Euro 4-es szabványnak felelnek meg. „A 2019-es évtől kezdődően azok az autók, amelyek motorja idősebb, dízel Euro 4, vagy rosszabb minősítésű, a zöld környezetvédelmi zónába nem hajthatnak be. A tilalom alól átmenetileg mentesülnek a helyi lakosok és, ésszerű mértékig, a kereskedelmi és áruszállítási szolgáltatók” mondta Andreas Schwarz, Baden-Württemberg zöld-párti parlamenti képviselőcsoportjának vezetője. A tilalom a modernebb, Euro 5 motorral felszerelt dízeleket, amelyeket 2009 szeptemberétől gyártanak, illetve az Euro 6 típusokat, amelyek 2014 szeptemberétől álltak forgalomba, egyenlőre nem érinti. Svenja Schulze környezetvédelmi miniszter a bejelentés kapcsán felszólította Andreas Scheuer közlekedési minisztert, hogy végre határozzanak meg szövetségi előírásokat a dízel-motorok feljavítására. „Minél tovább várunk arra, hogy a korosabb dízeleket megfelelően átalakítsák, annál valószínűbb, hogy további tilalmak lépnek életbe. Most a dízel-tulajdonosoknak kell fizetniük az autóipar komoly hibáiért” mondta. Hozzátette: az ilyen technikai átalakítások nélkül „nem tudjuk elérni a városaink levegőjének tisztábbá tételére irányuló célunkat.” Bár a terv minden részletét még nem hozta nyilvánosságra, a kormány azt állítja, hogy a tilalom egy, a város levegőjének megtisztítására irányuló szélesebb körű intézkedés-csomag része. A programra azért van szükség, mert a levegő minősége elmarad az EU által meghatározott mértéktől. A tilalmat olyan intézkedések egészítik ki, mint az express busz-hálózat kibővítése, a tömegközlekedés jegyárainak mérséklése és a különösen forgalmas utcákon buszsávok létesítése. Ha ezek a lépések nem lesznek elegendőek arra, hogy jövő nyárra a levegő minősége javuljon, a tervet „a bíróságok döntésének megfelelően módosítjuk” mondta Schwarz. Az a bírósági döntés, amelyre a miniszter hivatkozik, a Szövetségi Közigazgatási Bíróság ez év februári állásfoglalása. A német városoknak eszerint joguk van arra, hogy a légszennyezés csökkentése érdekében tilalmat rendeljenek el.   A Stuttgart központjára elrendelt legutóbbi intézkedés az északi kikötőváros Hamburg példáját követi, amely első önkormányzatként májusban írt elő részleges tilalmat. A hamburgi korlátozásokat egyébként széles körben elégtelennek tartják, mivel csupán két utcára terjed ki és túl sok kivételt tesz lehetővé.