Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Infrastruktúra fejlesztéseket és lakossági pályázatot jelentettek be a Kormányinfón

Hírekegy órájaMTI

Lakossági energiatároló programot, valamint a Nyugati Pályaudvart a Liszt Ferenc repülőtérrel összekötő gyorsvasút építését, illetve a Vas- és Zala megyéken áthaladó M86-M87-es főút fejlesztését ígéri a kormány.

Energiatároló-pályázat

A napelemekhez kapcsolt energiatárolókat érintő támogatási program keretösszege 100 milliárd forint. A miniszter elmondása szerint ez a kulcsa annak, hogy a napelemmel rendelkező családok tartósan önellátók maradhassanak és biztosítani tudják saját villamosenergia-ellátásukat, emellett az intézkedés hozzájárul a rezsicsökkentés fenntarthatóságához is.

A 80 százalékos támogatási intenzitású pályázatban az vehet részt, akinek van napeleme vagy vállalja ennek telepítését, ehhez pedig egy 10 kilowatt kapacitású energiatárolót vásárol a pályázat segítségével, amihez két és fél millió forintos, vissza nem térítendő támogatást nyújt a kormány - mondta el a miniszter.

A pályázat előre láthatólag januárban jelenik meg. Az elbírálásnál azok élveznek előnyt, akik vagy kiestek már az éves szaldóelszámolásból, vagy pedig 2030-ig fognak kiesni, illetve a szintén előnyben részesülnek az ötezer fő alatti települések lakói.

Gulyás Gergely az intézkedés bevezetését azzal indokolta, az ágazat robbanásszerű fejlődése miatt azoknak, akik jelenleg is el tudják adni a fölösleges áramot és szaldóelszámolásban vannak, kevésbé éri meg egy ilyen akkumulátor telepítése, mint azoknak, akik már kiestek a szaldóelszámolásból vagy pedig a következő években fognak kiesni.

A reptéri gyorsvasút koncesszióban

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón arról is beszámolt, hogy a kormány támogatja a repülőtéri gyorsvasút koncessziós formában történő fejlesztését. A nemzetgazdasági miniszter 2026 januárjában fogja kiírni azt a koncessziót, ami erre vonatkozik, az elképzelések szerint a vasúti pálya 27 kilométer hosszú lesz és a repülőtértől a Nyugati pályaudvarig fog tartani.

"Állami forrásra nincs szükség, ez a koncesszió fenntartja saját magát, sőt, a koncesszor fog díjat fizetni a magyar államnak" - fogalmazott.

Az építkezés körülbelül hat évig tart majd, eredményeként 19 percre rövidül a menetidő a repülőtér és a Nyugati pályaudvar között. A vonatok 5-10 perces gyakorisággal fognak közlekedni és mintegy napi 33 ezer fős utasforgalommal számolnak. Egy jegy ára 3-4 ezer forint körül lesz, amit a taxihoz viszonyítva versenyképes ár.

A Liszt Ferenc-repülőtér utasforgalma már idén is a 20 millióhoz közelít, ami újabb rekord, a beruházás pedig hozzájárul a megcélzott 30 milliós utasszám eléréséhez. Ehhez reptéri fejlesztéseket is terveznek.

Nyugat-dunántúli főútfejlesztések

A kormányülésen döntés született arról is, hogy a Vas- és Győr-Moson-Sopron Vármegyéket érintő M86 és M87-es gyorsforgalmi utakat is koncessziós formában fogják fejleszteni.

"Biztosak vagyunk abban, hogy hosszú távon a magyar úthálózat további fejlesztéséhez a koncesszió jó megoldás, és abban is biztosak vagyunk, hogy olyan területeken érdemes az úthálózatot fejleszteni, aminek piaci értéke és megtérülése is van" - fogalmazott Gulyás Gergely.