Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Jelentősen átalakultak a fizetési szokásaink - A kártyás vásárlás lett 2020 nyertese

Hírek2021. márc. 22.Növekedés.hu

A koronavírus-járvány teljesen felforgatta a fizetési szokásainkat 2020-ban. A pénzforgalmi adatok legfrissebb jegybanki összesítése szerint tavaly csaknem 11 százalékkal nőtt a magyarországi kártyás vásárlások értéke 2019-hez képest, míg a készpénzfelvételeké több mint 5 százalékkal csökkent. Az év végéhez közeledve az is éreztette a hatását, hogy az online pénztárgépet használó vállalkozásoknak 2021-től biztosítaniuk kell az elektronikus fizetés lehetőségét - olvasható az OTP közleményében.

A Magyar Nemzeti Bank friss adataiból[1] látszik igazán, miként gyorsította fel a pénzforgalom digitalizációját Magyarországon a koronavírus-járvány. Míg 2019-ben még csak megközelítette a kártyás fizetések értéke a 7 ezer milliárd forintot, addig 2020-ban – csaknem 11 százalékos növekedéssel már 7726 milliárd forintra rúgott. Eközben a készpénzfelvételek értéke a 2019-es 8734 milliárd forintról több mint 5 százalékkal, 8286 milliárd forintra csökkent.

Az elektronikus megoldások térnyerését mutatja a POS-terminálokon keresztül végrehajtott vásárlások összértékének alakulása is, amely több mint 6 százalékkal nőtt 2020-ban 2019-hez képest. Ezen belül az érintéses tranzakciók értéke csaknem 20 százalékkal nőtt, míg a terminálokon végzett hagyományos fizetések értéke 45 százalékkal csökkent.

Ha a kártyaelfogadó helyek számát vizsgáljuk, míg 2019 végén 111 ezer elfogadóhelyen 177 ezer POS-terminál üzemelt az országban, addig 2020 végére már 123 ezer elfogadóhelyen több mint 203 ezer terminálon fizethettek a vásárlók. Az elfogadóhelyek száma az első félévben szinte alig változott, ám a második félévben több mint 10 százalékkal nőtt. Ebben feltehetőleg az a tavaly nyáron elfogadott törvény is szerepet játszott, amelynek értelmében idén január 1-jétől már minden online pénztárgépet használó vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói számára.

"Az OTP Csoport több megbízható megoldást is kínál azoknak a kereskedőknek és szolgáltatóknak, akik még keresik a megfelelő módszert az elektronikus fizetés biztosítására. Szakértőink abban is segítséget nyújtanak az érintetteknek, hogy a számos rendelkezésükre álló lehetőség között megtalálják a működésük szempontjából leginkább megfelelő megoldást"

– mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport POS-terminál igénylését javasolja, míg az alacsonyabb forgalmú vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát. Utóbbi, egy a kereskedők által letölthető telefonos alkalmazás, amellyel többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, mivel az applikáció a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetés lehetőségét is.