Jelentősen növeli flottáját a Wizzair
HírekA Wizzair 2030-ra a jelenlegi 150 darabos flottáját 500-ra növeli úgy, hogy közben a károsanyag kibocsátás tovább húsz százalékkal fog csökkenni - mondta Radó András, a légitársaság cabin crew toborzásért felelős vezetője.
A vasút, a légiközlekedés és a távolsági autóbusz-közlekedés területén igyekeznek jelentősen csökkenteni a károsanyagkibocsátást. A három közlekedési forma eltérő problémákkal találkozik ennek során, így a kihívásokra adott válaszok is más jellegűek – hangzott el a a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Kereskedelmi Szakosztálya által szervezett, „Az európai regionális közösségi közlekedés jövője” című online kerekasztalbeszélgetésen.
MÁV-Start, Mahart
Hegyi Zsolt, a MÁV-START Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy – eltekintve a gyaloglástól és a kerékpározástól – a legzöldebb közlekedési forma a vasút, amelynek a széndioxid kibocsátása 70 százalékkal alacsonyabb, mint a közúti közlekedésé.
A kötött pályájú közlekedéssel kapcsolatos fontos feladat a hulladékkezelés, illetve a folyamatokat irányító digitalizáció. Utóbbi segítségével például jelentősen csökken a papíralapú jegyek és menetrendek használata.
A szakember szerint fontos kiemelni, hogy ma már sokkal kényelmesebb, megbízhatóbb a vasúti szolgáltatás, ezért a zöld vasút programban igyekszenek bemutatni a vonatközlekedés előnyeit, hogy kedvet csináljanak az utazóközönségnek. Új viszonylatok megnyitásával igyekeznek kiszolgálni a turizmus igényeit, a Tisza-tóhoz igyekvők számára például a kerékpárszállítással, vagy a Duna-kanyarba látogatóknak a Maharttal közös jegy kibocsátásával.
Wizzair
A szomszédos országokba, illetve a horvát tengerpartra pedig a speciális igényeket kiszolgálva indítanak járatokat.
Radó András, a WizzAir cabin crew toborzásért felelős vezetője arról beszélt, hogy a Wizzair elnyerte a zöld légitársaság címet, hiszen utaskilométerre számítva a legkevesebb széndioxidot bocsátanak ki repülői.
Alapelv, hogy csak olyan desztinációkat használnak, amelyet közúton 4-5 óránál hosszabb idő alatt lehet elérni. Azzal, hogy digitalizálták az információ áramlást, jelentős mennyiségű papírt spórolnak meg, de a fedélzeten is jelentősen csökkentették a műanyag eszközök, csomagolóanyagok használatát.
Szintén zöldítést jelent, hogy több és fiatalabb repülőgépet használnak, mint a covidválság előtt, aminek köszönhetően alacsonyabb a károsanyag kibocsátás, illetve a zajszennyezés.
Terveik szerint 2030-ra a jelenlegi 150 darabos flottát 500-ra növelik úgy, hogy közben a károsanyag kibocsátás tovább húsz százalékkal fog csökkenni. Kutatások folynak az üzemanyagfelhasználás további csökkentésére. Kísérleteket folynak üzemanyagcellás vagy elektromos motorokkal, de a nulla kibocsátással működő géppark csak 2050 körül valósulhat meg.
Volán
Bói Loránd, a Volánbusz Zrt. általános vezérigazgató-helyettese elmondta, két éve tevékenykedik a Volánbusz a MÁV Zrt.-n belül önálló leányvállalatként.
A hetvenes években volt a legszerteágazóbb nemzetközi hálózata a társaságnak, amely aztán folyamatosan rövidült. Jelentős változást hozott a német távolsági piac liberalizálása, amelynek eredményeként a német autóbuszos cégek útvonalainak meghosszabbodásával járt, így hazánkba is eljutva a Flixbus-szal közösen működtetett járatokat a cég. A Covid válság ezeket a járatokat gyakorlatilag agyonütötte.
A tevékenység zöldítése nehezebb feladat a közúti közlekedés területén, hiszen az elsősorban az elektromos meghajtású járművek alkalmazását jelenti, amelyek terjedése viszonylag lassú a távolsági közlekedésben, illetve a korszerűtlen dízelüzemű buszok alacsonyabb károsanyagkibocsátásúakra való cseréjét.
Elektromos járművek egyelőre nem alkalmasak a nemzetközi viszonylatokban, az elővárosi járatokban viszont már 40 elektromos buszt működtetnek.
Az MKT teljes kerekasztal-beszélgetését ezen a linken tekinthet meg.