Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét 2021 - Mindent a fenntarthatóságról 1600 iskola 360 ezer diákjával 1 hétig
HírekGlobális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás – ezek a veszélyek fenyegetik Földünket, ha nem változtatunk szemléletünkön és magatartásunkon. A szemléletváltásra a gyermekek a legfogékonyabbak, épp ezért fontos, hogy már iskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért. A Kárpát-medence minden hazai és határon túli iskolája részt vehet a Fenntarthatósági Témahéthez kapcsolódó programokon, illetve szervezhet az adott témákkal összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2021. április 19–23. közötti hétre hirdette meg a Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A Témahét fővédnöke Áder János köztársasági elnök, kiemelt támogatója a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány és az Emberi Erőforrások Minisztériuma, szervezője a PontVelem Nonprofit Kft.
Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a 2021. évben is három kiemelt témában készülnek az oktatási anyagok és a programtervek.
Idén az erdő, mint ökoszisztéma, a fenntartható, zöld gazdaság és a fenntartható közösségek témaköreit dolgozzák fel.
• A pedagógusok felkészülését hagyományosan óravázlatok és projekttervek segítik, a tanórákhoz online módon önkéntesek is csatlakozhatnak. A pedagógusoknak lehetőségük van a honlapról letölthető, részletesen kidolgozott tematikus óraterveket használni, vagy saját maguk is kidolgozhatják a témához kapcsolódó projekttervüket a mintaprojektek segítségével.
• A témák feldolgozását oktatócsomagok segítik, amelyek tartalmazzák a kapcsolódó óravázlatokat, mintaprojekteket, digitális alkalmazásokat, online tanórákat, versenyeket, pályázatokat, aktivitásokat. A kiemelt témákhoz kapcsolódóan kiegészítő programok is színesítik a Témahét tanóráit.
Kiemelt esemény Áder János köztársasági elnök tanórája, aki az elmúlt évekhez hasonlóan ebben az évben is a középiskolás korosztályhoz szól, a járványhelyzetre tekintettel online elérhető formában.
A ZöldOkos Kupa fenntarthatósági verseny a felső tagozatos diákoknak szól, a középiskolásokat a Nem térkép e táj csapatverseny várja. Nemcsak hazai, hanem határon túli diákoknak is szól mindkét verseny.
• A ZöldOkos Kupa a Kárpát-medence legrangosabb csapatversenye, amiben a diákok értékes jutalmakért mérhetik össze tudásukat a fenntarthatóság különböző témáiban. A 2021. évben a Kárpát-medencei ZöldOkos Kupára 2 korosztályi kategóriában lehet indulni. A 7–8. osztályosok az eddig megszokott 3 fős csapatversenyen vehetnek részt. Az 5–6. osztályosok a saját iskolájukban vehetnek részt a versenyen. A versenyen való részvételre az iskolák regisztráció útján jelentkezhetnek.
• A Nem térkép e táj program stratégiai partnere és támogatója a Rákóczi Szövetség. A vetélkedőn 3–5 fős csapatok vehetnek részt felkészítő pedagógus támogatásával. A két csapat együttesen indul, az egyik csapat határon inneni, a másik csapat egy határon túli iskola diákjaiból áll. A csapatok feladata, hogy saját lakóhelyükön felmérjék az épített, a természeti és a társadalmi környezet értékeit és az azokat fenyegető veszélyeket.
Számos más program is indul a Témahéten: többek között a Fenntartható divat program, az Időszaki Szelektív Hulladékgyűjtési Verseny vagy a Legaktívabb Iskola Díj pályázat.
• A Fenntartható divat program keretében részletes szakmai anyag áll a diákok rendelkezésére a témában az alapfogalmakról, a körkörös ruhaipar elvéről, a textilipar negatív hatásairól és a lehetséges megoldásokról. A program a Fenntartható divatmárka menedzsment program (Budapesti Metropolitan Egyetem) szakmai támogatásával valósul meg. A Textilhulladék kreatív felhasználása – Reduce, Reuse and Recycle – Kapszulakollekció pályázat keretében textilhulladék felhasználásával kapszulakollekció készítésére vállalkozhatnak a diákcsapatok. A Slow Fashion – Fast Fashion workshop divatmenedzser-hallgatók workshopja, amely során bemutatjuk a „fast fashion” és a „slow fashion” bírósági tárgyalótermi összecsapását. A szerepjáték során a diákok szavazhatnak, illetve ők is eljátszhatják, tovább gondolhatják a témát osztálytermi keretek között.
• Az Időszaki Szelektív Hulladékgyűjtési Verseny célja a háztartásokban keletkező használt elemek, mobiltelefonok és e-kütyük iskolai begyűjtése. Mindkét gyűjtési kategóriában díjazásra kerülnek a legtöbbet gyűjtő iskolák és a diákok is. A tavaszi időszaki szelektív hulladékgyűjtő verseny 2021. április 19-től május 31-ig tart.
• A Legaktívabb Iskola Díjra a 2021. évi Fenntarthatósági Témahét keretében lehet pályázni, célja a Fenntarthatósági Témahét országos programjaiban való aktív iskolai részvétel díjazása.
A hazai programok mellett idén először egy kis nemzetközi kitekintésre is lehetőséget biztosítanak a szervezők, két sikeres nemzetközi fenntarthatósági programot és azok módszertanát teszik elérhetővé a részt vevő iskoláknak.
• A Young Innovators program az Európai Unió legnagyobb éghajlatváltozással foglalkozó szervezetének, az EIT Climate-KIC-nek a programja. A Young Innovators program egy kihívásalapú oktatási program, amelyben a 12–18 éves diákok egy valós, klímaváltozáshoz kapcsolódó problémát oldanak meg 4–5 fős csapatokban. A program a klímaváltozással kapcsolatos kihívások rendszerszintű megoldása mellett kreatív gondolkodásra, valamint az innovációs képességeik használatára ösztönzi a fiatalokat.
• A Roots&Shoots természet- és környezetvédelmi hálózatot Dr. Jane Goodall hívta életre: a R&S hálózatba tartozó öntevékeny fiatalok és idősebbek kisebb csoportokat alkotva tevékenykednek, felismerve a közvetlen környezetükben felmerülő környezetvédelmi, természetvédelmi vagy társadalmi problémákat. A programba való bekapcsolódáshoz nyújtanak segítséget a Témahét alatt a Jane Goodall Intézet munkatársai, több témakörben tartott online és személyes előadásokkal, illetve a R&S projektek kidolgozását segítő eszköztárral, amely lépésről lépésre vezeti végig az újonnan alakult csoportot céljaik eléréséhez. A Roots&Shoots program szellemiségét és a Jane Goodall Intézet alapértékeit, vízióját a 2020-ban készült HOPE – A remény című film vetítésével mutatják be a diákoknak, pedagógusoknak. Bemutatásra kerül az az interjú, amelyet Dr. Jane Goodallal készült kifejezetten a Témahétre, amelyben választ ad a Témahéten részt vevő iskolások kérdéseire is.
Idén is folytatódik a Diákok és Tanárok a fenntarthatóságról kutatási program
A kutatási program 2020-ban hagyományteremtő szándékkal, kísérleti jelleggel valósult meg. A kutatás kiemelt célcsoportjai a 10–18 éves, felső tagozatos és középiskolás diákok, illetve bármely általános- és középiskolában oktató pedagógusok voltak. A kutatás módszertanát és az eredmények feldolgozását több hazai egyetem és szervezet biztosította. Összesen 11 456 diák töltötte ki a diákoknak szóló online kérdőívet, a pedagógusoknak szólót 1976 tanár. A fókuszcsoportos interjúk 10 vidéki nagyváros iskolájában zajlottak le. A 2020. év tapasztalatait figyelembe véve a kutatást idén is, és a tervek szerint a jövőben is a Fenntarthatósági Témahét keretében minden évben megszervezik.
A fenntarthatóság korunk egyik legfontosabb és legösszetettebb kérdése. Milyen világban élünk 10, 20, 50 év múlva? A Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét egy komplex szemléletformálási program, ami a jövő generációját, a diákokat szólítja meg iskolai és iskolán kívüli tanórákkal, programokkal, aktivitásokkal. A célja, hogy riogatás helyett a diákoknak bemutassa az összefüggéseket, rendszerszemléletet adjon, ébressze rá őket az egyéni felelőségükre és a cselekvés lehetőségére!