Két új minőségvédjegy magyar termékekre
HírekEddigi sikeres védjegyei mellé most két újabbat vezet be a Magyar Termék Nonprofit Kft, ezúttal a környezetvédelem, a fenntarthatóság is komoly szerepet kap.
Magyar Termék
Míg néhány éve még a Kiváló Áruk Fóruma volt az egyetlen közismert védjegy, ez már 2-3 éve megszűnt, viszont megjelent a Magyar Termék védjegy, melyet a Magyar Termék Nonprofit Kft. honosított meg, és mára igen elterjedt lett.
Benedek Eszter, a Magyar Védjegy Nonprofit Kft ügyvezetője sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy a magyar termékekkel kapcsolatos fogyasztó ítélet megváltozott: nem csak önmagában a magyar terméket részesítik előnyben, hanem ezen belül a Magyar Termék védjeggyel ellátott árukat is favorizálják a többivel szemben, ez már 1300 milliárd forint értékű árut érint évente.
Az újak
Idén két új védjegyet vezetnek be: a Kiváló Termék és az Ökologikus védjegyeket: ez utóbbi azon hazai termékeket jelöli, amely megfelel bizonyos környezetvédelmi szempontoknak.
Kramer Tamás, a ConsAct Kft ügyvezetője, tanúsítási projektvezető a szakmai részletekről beszélt. A terméket, a csomagolást, a termékelőállítást, magát a gyártási folyamatot is ellenőrzik. A gyártónak prezentálnia kell a pályázat során egy önértékelést, ezt követi a szakértői vizsgálat, helyszíni szemlék, laboratóriumi vizsgálat. A Magyar Terméknél ez utóbbi csak az esetek 10 százalékában zajlott, a mostani új tanúsítványoknál minden esetben.
Szigorú kitételek
Az ÖKOlogikus és a Kiváló Termék esetében is kitétel, hogy a termékek legalább két tulajdonságában sokkal jobbak legyenek, mint a hasonló piaci termékek, ezt végül szakértői bizottság bírálja el. A Kiváló Termék eseten 16, az ÖKOlogikus esetében 13 szempontrendszer van, ezeket értékeli a zsűri pontozással, és ennek alapján dől el, hogy megkapja-e a termék a minősítést. A szempontok rendkívül szerteágazók: pl. azt is vizsgálják, hogy az adott cég hogyan kezeli a munkavállalókat.
Fenntarthatóság
Szőllősy Réka, a Felelős Élmiszergyártók Szövetségének ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy az élelmiszeriparban a fenntarthatóság hangsúlyozott szerepet kap: például a csomagolással szemben már elvárás, hogy ne legyen környezetromboló, ugyanakkor az egész gyártási eljárásnak minél inkább környezetbarátnak kell lennie.
Tájékoztatás
A szervezet egyúttal a fogyasztók tájékoztatását is fontosnak tartja, több fórumon is kapcsolatba lépnek a fogyasztókkal, és megismertetik velük az élelmiszerek előállításának folyamatát és hasonló, eddig kevésbé ismert tényeket, vagy például olyan gyakorlati megközelítést, hogy honnan tudható, hogy ténylegesen honnan származik egy termék. A tájékoztatás nyomon követhető például a Facebookon a Hello Food oldalon.
Az első fecskék
A védjegyeket eddig két cég nyerte el: a Kiváló Terméket a Naturland, az ÖKOlogikust a Piszke Papír.