Az induló cégek jó része néhány év után csődbe megy. Pedig sokkal többen lehetnének sikeresek, ha elkerülnének néhány alapvető hibát. Honnan lesznek vevők, és hol vannak a buktatók? Gondolatébresztő e-bookot készített a WebMa közreműködésével a Google és az Erste Bank, amely megmutatja: hogyan lehet még többet kihozni a vállalkozásból.
Életünk minden egyes területén a fejlődés felgyorsult, és ez alól a vállalkozások élete sem kivétel. Ma már könnyű vállalkozni, de ugyanilyen könnyű elbukni is. A Bisnode Magyarország adatai szerint az újonnan alapított cégek körülbelül 2 százaléka még az alapítás évében megszűnik, a rá következő évben újabb 4-5 százalékuk tűnik el a piacról, és a harmadik évben számuk további 8 százalékkal csökken.
A 2014-ben alapított cégeknek kevesebb, mint 85 százaléka működött a 2018-as év megkezdésekor. Jelentős tehát a lemorzsolódás, és sokan makrogazdasági okokra hivatkoznak. Részben igazuk lehet, de ezt a tényezőt mégis figyelmen kívül kell hagyni, mert változtatni nem tudunk rajta, ugyanakkor vannak olyan kisvállalatok is, amelyek ugyanolyan körülmények között vidáman és erőteljesen növekednek. Ennek okairól is szó esett a Google és az Erste Bank közös szervezésében, a WebMa közreműködésével indított ingyenes vállalkozói képzéseken, amelyeket Budapesten és országszerte más nagyvárosokban tartottak.
A Business BootCamp előadássorozat kivonatát a Gondolatok vállalkozókról vállalkozóknak című tananyagban foglalták össze, amely legelőször azzal foglalkozik: miért mennek tönkre a vállalkozások? Mutatjuk az okokat.
-
A vállalkozás eleve rossz indokkal jött létre
A vállalkozáshoz szenvedély és elkötelezettség kell. Ha csak az az oka, hogy valaki több pénzt keressen, kevesebbet dolgozzon, több időt tudjon a családjával vagy a hobbijával tölteni, netán ne legyen főnöke, akkor az ügy általában kudarcra van ítélve.
-
A tulajdonos nem megfelelő készségei, képességei
Az nem elég, ha valaki jó a szakmájában. Tanulni és fejlődni kell minden szinten ahhoz, hogy a vállalkozását életben tartsa, növelje.
3. Tőke vagy pénzhiány
Ezen nincs mit magyarázni, ezen a téren a túlzott optimizmus könnyen végzetes lehet.
-
A tervezés és stratégia hiánya
„Minden alakul, ilyenkor nem lehet stratégiát alkotni, megyünk előre és lesz valami” – az ilyen típusú hozzáállás nem jó. Vezérfonalra van szükség, amely alapján a vállalkozásra vonatkozó döntéseket meghozza a cégvezető.
-
Nincs megfelelő marketing
Jó bornak is kell a cégér! Gyakori hiba, hogy egy új cég elindításakor az induló költségek között nem szerepel elég nagy szám a marketingköltség sorban. Ha kevesen tudják, miről szól a cég, és miben tud segíteni, az könnyen pénzhiányhoz vezethet.
Mi a sikeres vállalkozás titka?
Azt figyelték meg a kkv-szakértők, hogy a sikeres induló vállalkozások nem találnak fel semmi újat, viszont van stratégiájuk. Ez azt jelenti, hogy felmérik a jelenlegi helyzetet, állapotot (például, hogy mekkora a forgalmuk), majd objektíven meghatározzák, melyek azok a számok, amelyeket el szeretnének érni, s végül elgondolkodnak az odavezető úton.
Bizonyos vezetői készségekre is szükség van az eredményességhez. Kutatások és megfigyelések is alátámasztották, hogy a kkv-k esetében a növekedés és a kudarc legfontosabb oka is egyetlen személyben keresendő: a vezetőben. Hogyan lesz valakiből jó vezető? Mindenekelőtt nem árt az önismeret, a felelősségtudat és a fejlődési vágy. A baj akkor kezdődik, amikor valaki azt hiszi, hogy mindent tud és mindenhez ért, ezért nem akar megismerkedni az újdonságokkal. Pedig szakértők állítják: heti öt óra tanulás a minimum.
A vezetői magatartást abból a szempontból is érdemes vizsgálni, hogyan viszonyul a főnök az alkalmazottaihoz. Együtt ül-e a kollégáival az irodában, vagy direkt elkülöníti magát? Mennyire képes a vezető megosztani a sikert a csapatával? Elviseli-e, ha mások ötletei jobbak az övénél, és képes-e kimondani, hogy tévedett?
A jó vállalkozónak fel kell készülnie a kényelmetlen helyzetek elviselésére is: ilyen az ártárgyalás, a vevői reklamáció kezelése, vagy egy kolléga rendre utasítása. Ezek mind kellemetlen szituációk, de hasznos és eredményes is lehet, ha nem fut el előlük. S persze újfent hangsúlyozni kell, hogy a vállalkozónak szeretnie kell azt, amit csinál, különben a munkája nem lesz magas minőségű, és nem tudja motiválni a kollégáit. Előnyös tulajdonság az is, ha nem áll hadilábon a számokkal: mivel üzletről van szó, muszáj az eredményekkel és az azokat megjelenítő mutatókkal is foglalkozni.
A legjobb ügyfél
A kezdő vállalkozónak azzal is tisztában kell lennie, hogy hol keresse a célcsoportját, és ki a legjobb ügyfele. Utóbbi az, akinek bizonyíthatóan a legnagyobb értéket jelenti a cég, akár hosszabb távon is, nem csak egy alkalommal. A legjobb ügyfél örömmel üzletel a vállalkozóval, visszajár, dicséri, ajánlja, s nem utolsósorban: mindketten szívesen dolgoznak egymással. Épp ezért a vállalkozónak sokat kell foglalkoznia a legjobb ügyfelével, át kell gondolnia annak problémáit, igyekeznie kell beleélni magát a helyzetébe.
Érdemes megismerkedni a USP (Unique Selling Proposition vagyis egyedi értékesítési javaslat) fogalmával is. A USP az a faktor, megfontolás vagy nézőpont, amely bizonyítja a vevőnek, hogy a neki kínált termék vagy szolgáltatás a versenytársakétól különböző, és számára jobb. Például egy étterem kapcsán a következőképpen merül fel a kérdés: lehetséges-e egyszerre kiszolgálni az ínyenceket és azokat, akik gyorsan bekapnának valamit? Az üzleti példák azt mutatják, hogy a válasz: nem, vagyis nem lehet mindenki a célközönség. El kell tehát dönteni, mely tulajdonságok, képességek, szolgáltatások emelik ki a céget a versenytársak köréből, és ezek mely ügyfelek számára képviselnek értéket. Ha megvan a csak az adott cégre jellemző tulajdonságmix, amelyet kívánatosnak tart a vezető, akkor ebből a szempontból kell szemügyre venni mindent. Az iroda, az alkalmazottak, a kiszolgálás, a járművek, a levélpapír, a névjegykártya, a weboldal, a csomagolás, a számla vagy a reklamációk kezelése: ezek mind olyan tényezők, amelyekkel kapcsolatba kerülnek a megcélzott ügyfelek, ezért meg kell felelni a kívánalmaknak, elvárásoknak.
Vállalkozás indítása esetén tehát nagyon sok mindent kell mérlegelni, mielőtt belevágunk. Nem elég azt tudni, hogy mit szeretnénk csinálni, azzal is tisztában kell lennünk, hogyan fogjuk megvalósítani.