Még kezdő vállalkozó? - Akkor ez Önnek szól

Hírek2019. jan. 7.Növekedés.hu

Az induló cégek jó része néhány év után csődbe megy. Pedig sokkal többen lehetnének sikeresek, ha elkerülnének néhány alapvető hibát. Honnan lesznek vevők, és hol vannak a buktatók? Gondolatébresztő e-bookot készített a WebMa közreműködésével a Google és az Erste Bank, amely megmutatja: hogyan lehet még többet kihozni a vállalkozásból. Életünk minden egyes területén a fejlődés felgyorsult, és ez alól a vállalkozások élete sem kivétel. Ma már könnyű vállalkozni, de ugyanilyen könnyű elbukni is. A Bisnode Magyarország adatai szerint az újonnan alapított cégek körülbelül 2 százaléka még az alapítás évében megszűnik, a rá következő évben újabb 4-5 százalékuk tűnik el a piacról, és a harmadik évben számuk további 8 százalékkal csökken. A 2014-ben alapított cégeknek kevesebb, mint 85 százaléka működött a 2018-as év megkezdésekor. Jelentős tehát a lemorzsolódás, és sokan makrogazdasági okokra hivatkoznak. Részben igazuk lehet, de ezt a tényezőt mégis figyelmen kívül kell hagyni, mert változtatni nem tudunk rajta, ugyanakkor vannak olyan kisvállalatok is, amelyek ugyanolyan körülmények között vidáman és erőteljesen növekednek. Ennek okairól is szó esett a Google és az Erste Bank közös szervezésében, a WebMa közreműködésével indított ingyenes vállalkozói képzéseken, amelyeket Budapesten és országszerte más nagyvárosokban tartottak. A Business BootCamp előadássorozat kivonatát a Gondolatok vállalkozókról vállalkozóknak című tananyagban foglalták össze, amely legelőször azzal foglalkozik: miért mennek tönkre a vállalkozások? Mutatjuk az okokat.

  1. A vállalkozás eleve rossz indokkal jött létre

A vállalkozáshoz szenvedély és elkötelezettség kell. Ha csak az az oka, hogy valaki több pénzt keressen, kevesebbet dolgozzon, több időt tudjon a családjával vagy a hobbijával tölteni, netán ne legyen főnöke, akkor az ügy általában kudarcra van ítélve.
  1. A tulajdonos nem megfelelő készségei, képességei

Az nem elég, ha valaki jó a szakmájában. Tanulni és fejlődni kell minden szinten ahhoz, hogy a vállalkozását életben tartsa, növelje.

      3. Tőke vagy pénzhiány

Ezen nincs mit magyarázni, ezen a téren a túlzott optimizmus könnyen végzetes lehet.
  1. A tervezés és stratégia hiánya

„Minden alakul, ilyenkor nem lehet stratégiát alkotni, megyünk előre és lesz valami” – az ilyen típusú hozzáállás nem jó. Vezérfonalra van szükség, amely alapján a vállalkozásra vonatkozó döntéseket meghozza a cégvezető.
  1. Nincs megfelelő marketing

Jó bornak is kell a cégér! Gyakori hiba, hogy egy új cég elindításakor az induló költségek között nem szerepel elég nagy szám a marketingköltség sorban. Ha kevesen tudják, miről szól a cég, és miben tud segíteni, az könnyen pénzhiányhoz vezethet.

Mi a sikeres vállalkozás titka?

Azt figyelték meg a kkv-szakértők, hogy a sikeres induló vállalkozások nem találnak fel semmi újat, viszont van stratégiájuk. Ez azt jelenti, hogy felmérik a jelenlegi helyzetet, állapotot (például, hogy mekkora a forgalmuk), majd objektíven meghatározzák, melyek azok a számok, amelyeket el szeretnének érni, s végül elgondolkodnak az odavezető úton. Bizonyos vezetői készségekre is szükség van az eredményességhez. Kutatások és megfigyelések is alátámasztották, hogy a kkv-k esetében a növekedés és a kudarc legfontosabb oka is egyetlen személyben keresendő: a vezetőben. Hogyan lesz valakiből jó vezető? Mindenekelőtt nem árt az önismeret, a felelősségtudat és a fejlődési vágy. A baj akkor kezdődik, amikor valaki azt hiszi, hogy mindent tud és mindenhez ért, ezért nem akar megismerkedni az újdonságokkal. Pedig szakértők állítják: heti öt óra tanulás a minimum. A vezetői magatartást abból a szempontból is érdemes vizsgálni, hogyan viszonyul a főnök az alkalmazottaihoz. Együtt ül-e a kollégáival az irodában, vagy direkt elkülöníti magát? Mennyire képes a vezető megosztani a sikert a csapatával? Elviseli-e, ha mások ötletei jobbak az övénél, és képes-e kimondani, hogy tévedett? A jó vállalkozónak fel kell készülnie a kényelmetlen helyzetek elviselésére is: ilyen az ártárgyalás, a vevői reklamáció kezelése, vagy egy kolléga rendre utasítása. Ezek mind kellemetlen szituációk, de hasznos és eredményes is lehet, ha nem fut el előlük. S persze újfent hangsúlyozni kell, hogy a vállalkozónak szeretnie kell azt, amit csinál, különben a munkája nem lesz magas minőségű, és nem tudja motiválni a kollégáit. Előnyös tulajdonság az is, ha nem áll hadilábon a számokkal: mivel üzletről van szó, muszáj az eredményekkel és az azokat megjelenítő mutatókkal is foglalkozni.

A legjobb ügyfél

A kezdő vállalkozónak azzal is tisztában kell lennie, hogy hol keresse a célcsoportját, és ki a legjobb ügyfele. Utóbbi az, akinek bizonyíthatóan a legnagyobb értéket jelenti a cég, akár hosszabb távon is, nem csak egy alkalommal. A legjobb ügyfél örömmel üzletel a vállalkozóval, visszajár, dicséri, ajánlja, s nem utolsósorban: mindketten szívesen dolgoznak egymással. Épp ezért a vállalkozónak sokat kell foglalkoznia a legjobb ügyfelével, át kell gondolnia annak problémáit, igyekeznie kell beleélni magát a helyzetébe. Érdemes megismerkedni a USP (Unique Selling Proposition vagyis egyedi értékesítési javaslat) fogalmával is. A USP az a faktor, megfontolás vagy nézőpont, amely bizonyítja a vevőnek, hogy a neki kínált termék vagy szolgáltatás a versenytársakétól különböző, és számára jobb. Például egy étterem kapcsán a következőképpen merül fel a kérdés: lehetséges-e egyszerre kiszolgálni az ínyenceket és azokat, akik gyorsan bekapnának valamit? Az üzleti példák azt mutatják, hogy a válasz: nem, vagyis nem lehet mindenki a célközönség. El kell tehát dönteni, mely tulajdonságok, képességek, szolgáltatások emelik ki a céget a versenytársak köréből, és ezek mely ügyfelek számára képviselnek értéket. Ha megvan a csak az adott cégre jellemző tulajdonságmix, amelyet kívánatosnak tart a vezető, akkor ebből a szempontból kell szemügyre venni mindent. Az iroda, az alkalmazottak, a kiszolgálás, a járművek, a levélpapír, a névjegykártya, a weboldal, a csomagolás, a számla vagy a reklamációk kezelése: ezek mind olyan tényezők, amelyekkel kapcsolatba kerülnek a megcélzott ügyfelek, ezért meg kell felelni a kívánalmaknak, elvárásoknak. Vállalkozás indítása esetén tehát nagyon sok mindent kell mérlegelni, mielőtt belevágunk. Nem elég azt tudni, hogy mit szeretnénk csinálni, azzal is tisztában kell lennünk, hogyan fogjuk megvalósítani.