Jobb ha készülünk: a német ipar válsága csak a kezdet lehet
Elemzések„Minden bonyolult problémára van egy egyszerű megoldás, ami biztosan rossz.”
(G.B. Shaw)
Melyek azok a legfontosabb okok, amelyek a német ipar, azon belül különösen a járműipar jelenlegi gondjait meghatározzák? Kezdjük néhány adattal.
A német gazdaság innovativitás tekintetében az Európai Innovációs Teljesítménytáblán 2024-ben a 9. helyen van, megelőzi például Ausztria, Dánia, Finnország és Svédország is. Ezen belül különösen rossz a teljesítménye a digitalizáltság (19 helyen van, még Magyarország is megelőzi 18. helyével!), az innovációs rendszerek korszerűsége (15. hely) és a tudás, felkészültség (16. hely) tekintetében.
A tudásszinthez kapcsolható adat, hogy Németországban 2023-ban a 25-64 évesek körében az alacsony végzettségűek (8 általános iskola vagy annál kevesebb) aránya magas, 16,9 százalék volt (a magyar adat 12,6, a finn 11,2 százalék), a felsőfokú végzettségűeké pedig alacsony, csupán 33,3 százalék. (A finn érték például 42,6 százalék).
A cégek GDP arányos K+F ráfordításai a feldolgozóiparban bár nem alacsonyak, de 2019 óta csökkenő értéket mutatnak, míg például az osztrák vagy a dán érték nő. Fel kell figyelni arra is, hogy a feldolgozóipar - amelynek része a járműipar is - K+F ráfordításai alacsonyabbak a teljes gazdaságot jellemző ráfordításoknál, vagyis
a feldolgozóipar innovativitását kevéssé támogatják a céges beruházások.
A képzettség és az innovációs ráfordítások területén érezhető lemaradás gátolja a termelékenység javulását, ami szintén versenyképességrontó tényező.
Az egy ledolgozott munkaórára jutó termelékenység, a 2015 évet bázisnak tekintve, a német feldolgozóiparban 2023-ban csupán 9,7 százalékpontnyit javult, míg például a cseh termelékenység javulás 39,3, a lengyel 20,3 és a dán 20,5 százalékpontnyi (Eurostat 2024. október 31-i adatok).
Azt látjuk, hogy a német gazdaságnak azon belül a feldolgozóiparnak mára jelentős innovációs, tudás és termelékenységi hiányosságai halmozódtak fel. Összességében tehát a mai gondokat a következőkben foglalhatjuk össze:
- a korábbi jelentős profitok innovációba, tudásba való forgatásának elmaradása, helyette jelentős kifizetések a tulajdonosoknak.
Ezeknek is köszönhetően:
- innovációs problémák
- tudás hiányosságok
- termelékenységi elmaradás
- „közepes technológiai fejlettségi szintbe” és tömegtermelésbe szorulás
- a járműipar „éretté” válása miatt a piaci versenyben könnyen megelőzhetővé lesz, és mivel a cégcsoport lassan ébred rá arra, hogy leromlott a versenyképessége, ezért a versenytársakhoz képesti lemaradás be is következik
Ezeket a gondokat tetőzte a pandémia, majd
- az energiaválság
- a „zöldítési” problémák
- a csökkenő európai és világkereslet
- a legnagyobb piac, a kínai piac problémái
- mindezek miatt az ágazat költségproblémái
- a versenytársak folyamatos erősödése
Ezek a problémák együttesen egymást erősítik, ezért nem lehet őket egyszerű megoldásokkal kezelni. Valószínűleg nem javít, inkább ront a helyzeten a kínai elektromos autókra várhatóan november 6-tól kivetett 38 százalék körüli büntetővám.
Egyrészt ez a megoldás
rontja nemcsak a járműipar, de más ágazatok kínai piaci lehetőségeit. Másrészt, ahogyan Politico fogalmaz (2024. okt. 3), a kínai járműgyártó cégek már itt vannak az EU-n belül. A belső piacon pedig nem lehet vámokat kivetni.
A jelentős állami rásegítéstől – amit egyes politikusok követelnek – sem lehet a gondok megoldását várni, hiszen – mint a nemzetközi elemzések bizonyítják – az állami „rásegítések” hatékonysága alacsony szokott lenni. A versenyképesség javításához jelentős céges K+F beruházásokra lenne szükség.
A megoldás nyilván a hosszabbtávú problémák kezelését igényelné, mint például a nagyobb innováció- és értéktartalmat a termékekben, a kiemelkedő szinvonalú minőséget, a kiváló szervezettséget és korszerű vezetést, amely jelentős termelékenység javulással járhatna együtt.
Ezért a szokásos menedzsment megoldásoktól, mint a cég bezárásoktól és a tömeges elbocsátásoktól nem várható az a gyökeres megoldás, amit a rendszerszintű problémák ígényelnének. Ráadásul ezt a megoldást történelmi okok is nehezíteni fogják.
Egy kis VW történelem
A VW céget a hitleri Nemzeti Szocialista Párt alapította 1937-ben állami cégként, wolfsburgi központtal. A II. világháború után csak részlegesen privatizálták:
kb. 20 százalékos részesedéssel tulajdonosa maradt Alsó-Szászország.
Nem véletlen, hogy a tartomány miniszterelnöke, a szociáldemokrata Stephan Weil, több támogatást, elektromos autó vásárláshoz állami hozzájárulást és kvóta lazítást követel, ami rövidtávon nyilván segítene, de a versenyképességi lemaradást nem szüntetné meg. A jelentős állami rásegítés a szokásos német költségvetési szigorba is beleütközne.
A cégcsoport mára hatalmassá nőtt. Hozzátartozik például a Skoda, a Seat, az Audi, a Bentley, a Porsche, a Lamborghini és a lista még folytatható.
A cégcsoport pénzügyi szolgáltatásokkal is foglalkozik. Nyilvánvaló, hogy hatalmas szervezet sok szintje és a vezetők jelentős száma is növeli a működési költségeket, ami akkor válik egyre nyilvánvalóbbá, amikor az értékesítések csökkennek.
A túl nagy termelőkapacitás mellett, amit a vezetés elsősorban le akar építeni, a szervezeti hatékonyság, a rugalmasság növelése legalább olyan fontos teendőnek tűnik.
Átszervezésre, „karcsúsításra”, belső bürokrácia csökkentésre is szükség lenne.
Persze ismert a cégek történelmi példáiból: a vezetés nyilván soha nem saját magán kezdi a „racionalizálást”.
Várható további hatások
Végül vessünk fel néhány további eshetőséget. Nemcsak a VW van bajban, csökkentek a Mercedes Benz és a BMW kínai eladásai is. A jó hír, hogy vannak olyan típusok, amelyek értékesítése még mindig sikeresebb, ilyen például a Porsche és a Lamborghini, bár ezek eladásai összefüggenek a magas jövedelmű rétegek vásárlási kedvének és márkahűségének megmaradásával.
A nemzetközi elemzések azt is előrevetítik, hogy a probléma valószínüleg nem áll majd meg a VW-nél és Németországban:
más márkákra és országokra is átterjedhet.
Első körben nyilván nem azok az ország vannak veszélyben, amelyekben alacsonyak a bérek, sok az egyedi támogatás és alacsony a társasági adószint, aminek nagyságát ügyes megoldásokkal még tovább is lehet csökkenteni.
A gondok azonban előbb-utóbb itt is jelentkezhetnek: nemcsak a termelés és az export csökkentésében, de létszámleépítésben is. A jelek már mutatkoznak: a beszállítók amelyek tipikusan helyi kis- és közepes méretű vállalkozások már nálunk is a megrendelések csökkenésére és árleszállítási nyomásra panaszkodnak.
A strukturális problémák érdemi megoldása pedig hosszabb távú erőfeszítéseket igényel: nincsenek rá gyors, egyszerű receptek, vagy ha ilyet talál ki valaki, az biztosan nem lesz jó: nem tudja ugyanis kezelni a „rendszerszintű” problémákat. Ez annak ellenére is igaz, hogy most egy kis fellélegzés jöhetett Németországban, hiszen a várt III. negyedévi GDP a várt 0,1 százalékos csökkenés helyett 0,2 százalékkal bővült.
Az elemzés első része itt olvasható.
A cikk szerzője a Budapesti Metropolitan Egyetem kutatóprofesszora, az Nemzeti Közszolgálati Egyetem magántanára.