A Netflix is ezt a magyar céget foglalkoztatja - A saját területükön világhírre tettek szert
VállalkozásMa már Amerikától kezdve Európán át Ázsiáig, mindenhonnan futnak be rendelések a Budapest Scoringhoz, amely több Oscar-díjas mozihoz is vett már fel filmzenét.
A kínai videojátékokban, az indiai és hollywoodi filmekben, illetve a Netflix sorozatokban van valami közös: sokukhoz a zenét nálunk, Budapesten veszik fel.
Mindez nem teljesen újkeletű: miután a 80-as években kitört egy vita a juttatásokról az amerikai filmstúdiók és a zenész szakszervezetek között, több nagy név – köztük Jerry Goldsmith is – úgy döntött, hogy inkább Los Angelesen kívül fogja felvenni a filmzenéket. Így történhetett meg, hogy a Rambo 3-nál például a Magyar Állami Operaház zenekara kapta a felkérést.
Bár Hollywood urainak hazánk nem éppen ismeretlen terület, mégis a filmzenei felvételek száma igazán 2012 után szökött a magasba, miután megalakult a Budapest Scoring.
Az alapító Sapszon Bálint eredetileg 2007-ben ment ki az Egyesült Államokba Fulbright-ösztöndíjasként, ahol el is végezte a kaliforniai UCLA Egyetemet. Miután a diplomát a kezébe kapta zeneszerzőként és hangszerelőként dolgozott a tengerentúlon.
„Ahogy elkezdtem készíteni az első filmzene felvételeimet, rögtön Magyarország felé fordultam, hisz rengeteg kiváló zenész barátom él itt, akikkel együtt jártunk a Bartók Konzervatóriumba vagy a Zeneakadémiára. Ezt látva a Los Angeles-i ismerőseim közül többen a segítségemet kérték, mivel a műveiket ők is Budapesten akarták felvenni. Teljesen baráti alapon össze is kötöttem őket a magyarországi stúdiókkal és zenekari szervezőkkel. Ahogy egyre többen kérték a közbenjárásomat, egy idő után felmerült az ötlet mások részéről, hogy a szervezést hivatalosan, egy vállalkozás keretei között bonyolítsam. Ehhez ugyan eleinte nem igazán fült a fogam, de végül 2012-ben belevágtam” – meséli a növekedés.hu-nak Sapszon Bálint.
Az első munkák Olaszországból érkeztek már csak azért is, mert Sapszon Bálintnak épp egy olasz ismerőse tanácsolta a vállalkozás beindítását, akinek jó összeköttetései voltak a helyi zeneiparban.
De a világ hamar kitárult a Budapest Scoring előtt: ma már Amerikától kezdve Európán át Ázsiáig, mindenhonnan futnak be rendelések a társasághoz.
A csapat életében az egyik legfontosabb mérföldkőre 2021-ben került sor: ekkor vásárolták meg az egykori Hungaroton stúdiót a Rottenbiller utcában.
A beköltözés előtt komoly problémát jelentett, hogy miközben rengeteg felkérés futott be, rendszeresen azt kellett fürkészni, hogy hol találunk a budapesti stúdióknál szabad időpontokat. Nagyon megkönnyíti a munkánkat, hogy a saját naptárunkat írhatjuk. Az utóbbi években végrehajtott fejlesztéseink miatt egyébként nyugodtan állíthatom: a stúdiónk az ország legfejlettebbje lett.
A szakmában a Budapest Scoringnak akkora híre van, hogy zenészeket nem is kell keresniük, mivel az ajtójukon az ország legjobbjai kopogtatnak.
A csapatuk az elmúlt években olyan alkotásokhoz vett fel zenéket, mint Tim Burton nálunk is nagy sikert aratott Netflix-sorozata a Wednesday, amelynek második évadán épp most dolgoznak. De az eddigi munkáik között szerepel a legutóbbi Mission Impossible film, több Star Wars sorozat, vagy a Squid Games széria zenéje is. Utóbbinak már a harmadik évada készül. Emellett olyan Oscar-jelölt mozikhoz is ők biztosították a zenét, mint a Maria Callas életét feldolgozó Maria, továbbá az Oscar-díjas Parasite és Get Out című filmek is őket fémjelzik.
Amikor egy sorozaton dolgoznak, előfordul, hogy egy-egy epizód zenei felvétele között két-három hét is eltelik.
Olykor kis költségvetésű produkciókban is részt vesznek. „Ahol alacsony a büdzsé, sokszor az a cél, hogy egyáltalán legyen benne élő zenei kíséret, legalább a legfontosabb jelenetnél vagy a főcímzenénél. Többféle konstrukciót kínálunk fel a zeneszerzőknek. Vannak úgynevezett ’nyitott’ vagy ’több szerzős’ felvételi napjaink, ahol akár fél órás blokkokat is lehet foglalni egy teljes szimfonikus zenekarral, ami egy roppant költséghatékony megoldás. Ennyi idő alatt akár egy öt perces zenei anyagot fel tudnak venni, ami már sok mindenre elég lehet”.
Nemrég azonban Luc Besson legújabb filmjén dolgoztak, Danny Elfman zeneszerzővel: itt viszont - mivel nagyszabású moziról van szó - a felvétel 8-9 napot ölelt fel. Ma már egyre gyakoribb, hogy a zeneszerzők nem csak online követik és instruálják a felvételt, hanem személyesen is kijönnek Budapestre. Hogy mennyi időt szánnak a filmzene felvételre, vagy hogy mennyire mélyednek el a részletekben az persze alkotónként változik.
De vajon miért dönt úgy sok külföldi producer, hogy a zenét nem otthon, hanem inkább Budapesten veteti fel?
„Amellett, hogy ennek van egy anyagi vonzata is, mellettünk szól, hogy nagyon jól képzett zenészeink, hangmérnökeink vannak, rendelkezésre áll egy remek stúdió, és nem mellékes, hogy a filmzenei munkáknak komoly hagyománya van Magyarországon.
Ahhoz, hogy ide el tudjunk jutni meg kellett értetni a zenészekkel is, hogy olyasfajta munkamorálra, fegyelmezettségre és felkészültségre van szükség, amelyhez a megrendelőink hozzászoktak mondjuk Londonban vagy Los Angelesben. A régióban akadnak más, a miénkhez hasonló scoring zenekarok, de az utóbbi években a visszajelzések alapján mi lettünk a legtöbbet dolgozó és legkeresettebb csapat Londontól keletre.”
Hogy néha mennyire feszes a tempó azt jól mutatja az alábbi példa: volt hogy egy sűrű karácsonyi időszakban, Koreából jött a kérés, hogy egy hét alatt készítsék el egy film hangszerelését. „Elek Norbert barátommal pár nap alatt hangszereltük meg a filmzenét. Akkor még nem sejtettük, hogy micsoda hatalmas siker vár a produkcióra, amin dolgoztunk. Ez volt ugyanis az Élősködők, amely végül világszerte ünnepelt alkotás lett és a legjobb filmnek járó Oscart is bezsebelte három másik Oscar-díj mellett.”
Koncertet ad a Budapest Scoring
A Budapest Scoring olyan sok lábon áll, hogy az se tudta érdemben megakasztani a munkát, amikor az írósztrájk miatt Hollywoodban szinte teljesen leállt a tartalom-gyártás. Hisz Európából, Indiából és a világ más országaiból is számos munka fut be hozzájuk. Bollywoodban akkora névre tettek szert, hogy Indiában rendszeresen szoktak turnézni is. Megrendelőik között több kínai cég is szerepel, akikkel főleg a videojáték-zenék miatt kötnek szerződést.
„A videojátékipar egyre nagyobb üzletnek számít. Ráadásul egy-egy játékhoz rengeteg anyagot kell rögzíteni.”
Sapszon Bálint azt mondja, hogy az AI (mesterséges intelligencia) zenétől nem tart. Ahol a producerek igényesebbek, ott láthatóan szempont, hogy emberek dolgozzanak az adott mű zenei világán. Ráadásul az AI pont egy olyan terület, amely tele van joghézagokkal. Nincs tisztázva, hogy a felhasznált mesterséges intelligenciák mely zenéket használhatják jogszerint a „tanuláshoz”, pontosabban honnan „lophatnak” úgy, hogy ennek később ne legyen komoly következménye egy bíróságon.
A Los Angeles-i tűzek kapcsán Sapszon Bálint úgy látja: bár a tragédia miatt sok filmkészítő elvesztette otthonát, legtöbbjük azt újjá fogja építeni, a katasztrófa a helyi filmipart érdemben nem fogja átalakítani.
Ami pedig a jövőbeli célokat illeti a Budapest Scoring alapítója elmondta: szeretnék, ha a Zeneakadémiával ki tudnának alakítani egy hosszútávú partneri kapcsolatot, melynek keretein belül a következő generáció stúdió zenészi képzést is kapna.
Ez amellett, hogy egy izgalmas dolog, egyre inkább perspektíva és megélhetés tud lenni a budapesti zenészek számára. A stúdiófelvételek mellett többet terveznek a színpadon is szerepelni. „Rendszeresen turnézunk külföldön, itthon legutóbb a Zeneakadémián volt nagysikerű koncertünk novemberben. A koncertezés terén szeretnénk még aktívabbak lenni a jövőben”.