Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Még nem kell aggódnia az Airbusnak és a Boeingnek - csúszik a kínai repülőgép-projekt

Hírek2020. jan. 14.Növekedés.hu

A vártnál lassabban halad Kína keskeny törzsű C919 repülőgépének fejlesztése - olvasható a Reuters hírportálon. A programot ismerő szakértők szerint a végrehajtás a tervhez képest már legalább öt év lemaradásban van, mert az állami tulajdonú Kereskedelmi Repülőgép Holding (COMAC) egy sor olyan technológiai kérdéssel küszködik, amelyek megoldatlansága nagymértékben korlátozza a próbarepülések sikerét.

A késések megszokottak az átfogó repüléstechnikai programok során, de a különösen lassú előrehaladás komoly problémát jelent Kína számára, amely jelentős forrásokat áldozott arra, hogy megtörje a Boeing és az Airbus globális repülési piacon élvezett vezető szerepét.

A legutóbbi problémát a programot ismerők szerint egy számítástechnikai hiba okozta. A COMAC mérnökei elszámolták azoknak az erőknek a hatását, amelyek repülés közben a gép két motorjára hárulnak. Pontatlan adatokat küldtek a motort gyártó CFM International számára - tudta meg a Reuters hírügynökség. Ennek következtében a motorokat és beépítésüket meg kell erősíteni. A COMAC azonban máig sem véglegesítette a motorgyártó számára szükséges számításokat és adatokat, holott azok kulcsfontosságúak a repülőgép biztonságos működése szempontjából.

További technikai és strukturális hibák vezettek oda, hogy december elején, több, mint két és fél éven át végzett repülési teszteket követően a gép csupán az ötödét teljesítette annak a 4 200 órás időtartamnak, amelyet a Kínai Polgári Légügyi Igazgatóság szerint a levegőben kell tölteni ahhoz, hogy forgalomba állhasson.

A COMAC, amely 2008 óta szinte titokban fejleszti a C919-es modellt, ritkán teszi közzé céljait. A vállalat egy tisztségviselője, Yang Yang szeptemberben részletek említése nélkül csak annyit mondott a kínai állami médiának, hogy várakozása szerint két-három éven belül kaphatják meg a hatósági jóváhagyást. Más tisztségviselők szerint ez 2021-ben következhet be. A korábban nyilvánosságra hozott céldátum 2020 vége volt.

E bizonytalanságok figyelembe vételével úgy tűnik, nincs garancia arra, hogy a COMAC elérheti a Yang Yang által említett 2022-es cél-időpontot.

A dolgok nem mindig alakulnak úgy, ahogyan azokat tervezik, de remélem, hogy a COMAC lassít egy kicsit és nem próbálja rohamtempóban megoldani feladatait. Különben ezernyi más gond merülhet fel a jövőben

mondta egy, a motor-problémával ismerős szakértő. 

A COMAC a Reuters megkeresésére nem válaszolt.