Ismét európai a világ legnagyobb repülőgép-gyártója
HírekAz európai Airbus tavaly rekord számú, 863 repülőgépet adott el, jelentette a Reuters hírügynökség. A Boeing-nek november végéig csak 345 gépet sikerült értékesíteni
Az amerikai repülőgépgyártó, a Boeing 2018-ban 806 repülőgépet értékesített, valamivel többet, mint a 800 darabot eladott európai versenytársa, az Airbus. A 2019-es esztendőben azonban az európai Airbus lett a világ legnagyobb, mivel amerikai vetélytársa, a Boeing legnépszerűbb MAX gépei a földre kényszerültek - olvasható a dw.com hírportálon.
Az Airbus, amelynek számai 2012 óta elmaradtak a Boeing adataitól, tavaly rekord számú, 863 repülőgépet adott el, jelentette repülőtéri és elemzői adatokra hivatkozva a Reuters hírügynökség.
A Boeing-nek november végéig csak 345 gépet sikerült értékesíteni és a MAX típusok forgalomból való kivonása miatt több, mint egy évtizede a legrosszabb eredményt érte el.
A Boeing 737 MAX gépei egy etiópiai, végzetes baleset miatt, amely során 157 ember halt meg, 2019 március óta nem repülhettek. Öt hónappal korábban egy másik MAX gép az indonéziai partok mentén zuhant a Jáva-tengerbe, ahol 189 ember veszítette életét. A repülési tilalom az amerikai vállalatnak eddig több, mint 9 milliárd dollárjába (több, mint 2 600 milliárd forintba) került.
A Boeing, amelynek az áldozatok családjai és a gépek kiesése miatt károsult légitársaságok részéről még számos kártérítési igénnyel kell számolnia, az etióp katasztrófa óta a MAX gépekre csupán 30 új megrendelést könyvelhetett el. A vállalat a múlt hónapban bejelentette, hogy januárban felfüggeszti a hányattatott sorsú gép gyártását, mert fennáll a lehetősége annak, hogy a repülési tilalom az idei évbe is jócskán belenyúlhat.
Az egy utasfolyosós 737 MAX, amelynek első példányát 2017 májusában adták át, a Boeing valaha volt legkapósabb repülőgépe. Több, mint 350-et adtak el és körülbelül 5 000 megrendelést regisztráltak. A MAX program sikere meghatározóan fontos a vállalat szempontjából; a kereskedelmi gépek megrendeléseinek darabszám szerint 80, értékben közel 60 százalékát képviseli.
Az elmúlt évtized során a két repülőgépgyártó között éles verseny zajlott a piacért és az ágazat vezető szerepéért. A két fél részese egy 15 éves vitának is; a Kereskedelmi Világszervezet fórumán azzal vádolják egymást, hogy tisztességtelen állami támogatást élveztek.
„A világ legnagyobb repülőgép-gyártója” címet egy évtizeden át az Airbus mondhatta magáénak, de 2012-ben a Boeing visszaszerezte a címet, mivel több gépet adott el.
Az Airbus hatékony üzemanyag-felhasználású, egy folyosós A320 Neo gépével szemben, amely egyértelmű sikert aratott a légitársaságok körében, a Boeing a 737 MAX gépeket állította versenybe.
A két gép összesen több, mint 11 500 megrendelést kapott, ami jelzi, hogy a légitársaságok az üzemanyag fogyasztásnak meghatározó fontosságot tulajdonítanak.
Az Airbus kezdetben azt tervezte, hogy 2019-ben 890 repülőgép átadásával új iparági rekordot állít fel. Október folyamán ezt a tervet, termelési problémákra hivatkozva, 860 darabra csökkentette.
A Boeing azzal számolt, hogy több, mint 900 gépet adhat el, de a MAX földre kényszerülése miatt ez meghiúsult.
A kialakult helyzetben az Airbus könnyedén megnyeri a megrendelések területén folytatott versenyt.
A tavalyi év során január és november között az európai gyártó 718 nettó igényt regisztrált, a Boeing pedig csupán 84-et. Az amerikaiak az elmúlt év során több lemondást voltak kénytelenek tudomásul venni, mint megrendelést.
A Boeing számai még nem tartalmazzák azt a 200 MAX-megrendelést, amelyet a British Airways tulajdonosa, az IAG a júniusi párizsi légi bemutató során egy szándéklevélben jelzett.
A Boeing ugyanakkor továbbra is megelőzi az Airbus-t a széles törzsű, nagyobb gépek tekintetében. Ilyen a 787 Dreamliner, illetve az Airbus A350, amelyek nyereséghányada magasabb. A Boeing 224 ilyen repülőgépet adott el, míg az Airbus csak 147 darabot.