Mennyire kockázatos, hogy ennyi német autót adnak el Kínában?

Hírek2020. nov. 6.Növekedés.hu

Minden harmadik német autót Kínában adnak el. A világ legnagyobb autópiaca a koronavírus-járvány idején egyre inkább az autógyártók mentsvárává válik, olvasható a dw.com hírportálon. A folyamat azonban kockázatokkal jár.

A német autógyártók nagymértékben függenek Kínától

jelentette ki Stefan Bratzel, a Center of Automotive Management (CAM) képviselője.

Tavaly a VW például járműveinek 40 százalékát Kínában adta el. A függőség erősödött, mivel az Egyesült Államok és Európa piacait a járvány sokkal súlyosabban érintette, mint Kínáét.

Kína autó-piaca jelenleg már kilábalóban van a válságból, év végére csupán öt százalékos, vagy még annál is kisebb visszaeséssel számol. Más piacoknak sokkal nagyobb veszteségekkel kell számolniuk

véli Stefan Bratzel.

A szakértő úgy látja:

a függőségnek két oldala van. Egyrészt tény, hogy Kína „nem csupán részlegesen menti meg a német, sőt, a világ autóiparát, hanem átfogó módon, hiszen a piac újra erőre kap. Ez kedvező.

Hosszabb távon azonban Kínára kritikusabb szemmel kell nézni.

Egy gyártó nagyobb piaci kitettsége kaput nyit a zsarolásra is

állítja.  

Mérleget készíteni azért nem könnyű, mert Kína növekedési üteme a legmagasabb és a jövőben is a legnagyobb piac marad. „Ez az oka annak, hogy nem lehet egyszerűen kivonulni”. Stefan Bratzel álláspontja szerint a gyártóknak arra kell törekedni, hogy kiegyensúlyozott pozíciót tartsanak a világ piacain.

A 2020-as év harmadik negyede megkönnyebbülést hozott az Audi, a BMW és a Daimler nagyvállalati központjainak. A profitgörbe egyértelműen ismét felfelé kanyarodott. Három hónappal korábban a járvány miatt mind a három német prémiumgyártónak több, mint 20 százalékos veszteséget kellett tudomásul vennie.

Júliustól szeptemberig a BMW leányvállalatával, a Mini-vel együtt 8,6 százalékos forgalom-növekedést ért el az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva. A növekedés fő hajtóereje a közel harmadával megnövekedett kínai üzlet volt. A VW leányvállalata, az Audi és a luxus márkájával, a Mercedes-Benz-zel jelen lévő Daimler csoport hasonló tendenciáról számolt be.

A Daimler vezérigazgatója, Ola Källenius arra számít, hogy Kína hosszú időn keresztül komoly keresletet támaszt majd. Az elmúlt 10 év során a kínai piac drámai növekedést mutatott, mondta a közelmúltban a vezérigazgató egy video-sajtókonferencián.

Arra számítunk, hogy a következő 10 év során a legnagyobb növekedésre Kínában lesz.

Tekintettel arra, hogy az 1,4 milliárd lakost számláló országban az autó-llátottság szintje még alacsony, a Daimler a középosztály növekvő gazdagodására épít.

A prémium autók iránti kínai kereslet gyors helyreállása azzal is magyarázható, hogy a vásárlók nem tudták pénzüket drága külföldi utazásokra költeni: inkább vettek egy új autót.

Figyelembe véve, hogy a VW csoport eladásai ismét rekordot döntenek Kínában, illetve, hogy Kína képviseli a csoport értékesítési volumenének 40 százalékát, Ferdinand Dudenhöffer azt mondja: mindig kockázatot jelent, ha egy eladó nagymértékben függ egy nagy piactól. „A kérdés azonban arról szól, melyik kockázat a nagyobb: függeni Kínától vagy egy kis piaci rés beszállítójává válni Kínában?”