Mit tegyünk, hogy ne legyen pénzkidobás az online marketing?

Hírek2019. jan. 9.Növekedés.hu

Hogyan növelheti egy vállalkozás cég a vevői, ügyfelei számát az online marketing segítségével? Sokan nem tudják erre a választ, mert az ezzel kapcsolatos ismereteik hiányosak. Az Erste Bank és a Google Magyarország többek között ezért indította el közös, ingyenes pénzügyi és digitális ismereteket nyújtó képzését, amellyel az országot járták az elmúlt évben. A kisvállalkozók több mint 70 százaléka érzi úgy, hogy szüksége volna digitális tudásának fejlesztésére, hiszen – szerintük – az elektronikus csatornákat jól használó cégek gyorsabb fejlődésre képesek – derül ki az Erste Bank kutatásából.

A világ változik, mára az interneten való sikeres jelenlét az eredményesség egyik legfontosabb fokmérőjévé vált, de nincs mindenki erre felkészülve.
Az online marketing komoly műfaj, amit tanulni kell, ráadásul annyira szerteágazó és bonyolult iparággá vált, hogy még az ebben dolgozó szakembereknek is komoly kihívást jelent átlátni a lehetőségeket, és kiválasztani a legjobb megoldásokat. Az erről indított képzésben résztvevők megtudhatták, miként tehetik sikeresebbé vállalkozásukat, és hogyan alkalmazhatják jól az online marketing eszközeit –olvasható az Online marketing iránytű című e-bookban, amely a Google és az Erste közös szervezésében, a WebMa közreműködésével tartott képzés anyagát tartalmazza.

Hibák és téveszmék

A könyv mindenekelőtt azokra a hibákra hívja fel a figyelmet, amelyekbe a leggyakrabban futnak bele a vállalkozások. A cél mindig az, hogy az online marketing alkalmazása minél több ügyfelet hozzon, ezért a több látogató szerzése, az AdWords-ben vagy a Facebookon való hirdetés, netán egy modern weboldal csak eszköz, amelynek egyikéhez sem érdemes megszállottan ragaszkodni. Miután nincs univerzális csodafegyver, olyan tudásanyag, amely önmagában is elég a sikeres online marketing projekthez, a döntéshozóknak pontosan kell tudniuk, hogy kiket akarnak elérni és melyek a fő üzeneteik.
Ismerni kell tehát a legfontosabb vásárlókat, a piacot, a versenytársakat, és egyértelmű üzenetet kell közvetíteni egy jól használható weboldalon.
A legprofibb kampány sem fog eredményt hozni, ha a weboldal, ahova érkeznek a látogatók, nem elég meggyőző, vagy éppen mobilon nem töltődik be megfelelően. Azt is tudni kell, mire érdemes költeni: elég egy ponton hibázni, és a cég máris feleslegesen “égeti” a büdzséjét. Ilyen szakmai hibát lehet véteni például a hirdetések beállításánál és kezelésénél, amikor értéktelen látogatókra tesznek szert, vagy gyenge minőségű weboldalra viszik őket. A könyv szerzői hangsúlyozzák: ahhoz, hogy érdemben tovább lehessen lépni az online marketing stratégia megvalósításában, legalább alapfokú online marketing tudást kell szerezniük a döntéshozóknak is. Olyan minőségi információkat kell keresniük, amelyek hiteles forrásból származnak, hiszen kezdőként nehéz különbséget tenni az igazság és a ferdítések, pontatlanságok között.
Miután a Google hirdetési rendszere az online marketing stratégiák alapja, az ismerkedést a Google oktatóanyagoknál lehet kezdeni, amelyekből bőséggel áll rendelkezésre, ingyenesen is.
Egy profi online marketing ügynökség egyébként sok figyelmet fordít arra, hogy legalább alapszinten képezze az ügyfeleit, hiszen csak ekkor tudnak közös nyelvet beszélni.

Nincs ingyenebéd

Az alaptudás megszerzése után a vállalatvezetőnek el kell döntenie, hogyan válassza ki azt az ügynökséget, amellyel együtt tud dolgozni az online kampányon. Nem szabad bedőlni az olyan hirdetéseknek, hogy “Ingyen felállítjuk és kezeljük AdWords kampányát egy hónapig, és még 15.000 Ft értékű kupont is adunk hozzá!”. Az olcsó kampányok ugyanis csak az elején olcsók, egy sablon megoldás nem lesz ügyfélre szabott, átgondolt és sok hibát tartalmazhatnak. Így például pontatlanok lesznek a kulcsszavak, gyenge a hirdetésszöveg, rossz közönséget céloznak meg vele, s mindez rengeteg fölösleges költséget jelenthet. A végén többe fog kerülni a kampány, mintha az elejétől egy profi csapattal szerződött volna a cég. A tananyag számos tippet is ad arra, hogyan lehet kiszűrni az álszakértőket vagy az amatőr ügynökségeket. Ha például valaki csak annyit kérdez, hogy mennyi büdzsével mire kíván hirdetni és nem érdeklik a részletek, akkor a vállalkozás szinte biztos lehet benne, hogy a kampány nem fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket.

Hogyan termel profitot az online hirdetés?

Ez persze a legfontosabb kérdés, illetve a leggyakoribb probléma is, amelybe a szerzők is beleütköznek. Az AdWords hirdetők sokszor nincsenek tisztában azzal, hogy a kampányuk nyereséges vagy veszteséges, így viszont nem tudnak megfelelő döntéseket hozni, nem látják át, hogy mennyit is érdemes költeni. Az e-book gyakorlati tanácsokkal is szolgál a befektetésarányos megtérülés (angolul Return on Investment, ROI) kiszámítására. Ebből derül ki ugyanis, hogy az elköltött pénz behozza-e az árát, vagy sem. Ha egy kampány ROI-ja negatív, vagyis veszteséges, valószínűleg érdemes leállítani, és megvizsgálni, hogy hol vész el az elköltött pénz. Az sem elképzelhetetlen, hogy valójában nem is éri meg AdWords hirdetést futtatni. De összehasonlításra is van lehetőség: ha több kampány fut, nyilván arra érdemes több pénzt áldozni, amelynek magasabb a ROI-ja. A tananyagból elmagyarázza a kattintási költség vagy a konverziós arány fogalmát is. Utóbbi azt mutatja meg, hogy hány kattintásból lesz egy vásárló, ennek mértéke pedig a honlapon dől el. Nagyon fontos figyelni a mutató alakulását, hiszen becslések szerint a látogatók a honlapon történő vásárlást még az utolsó, fizetési lépésnél is 71 százalékos eséllyel szakítják meg.