MOL-vezér: nehéz évek jönnek

Hírek2020. szept. 25.D.J.

Az olajiparnak teljesen át kell alakulnia. Ám a dekarbonizációba csak józanul lehet belevágni, különben felbecsülhetetlenek lesznek a társadalmi károk - mondta el Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója az 58. Közgazdász-vándorgyűlésen.

Az olajipar már azelőtt válságban volt, hogy a koronavírus kifordította volna a sarkából a világot. Túlkínálat alakult ki részben, mert Amerikában az új technikáknak hála felfutott a palagáz és a palaolaj kitermelés. Ha ez nem lett volna elég Damoklész kardjaként ott lebegett az ágazat felett a klímaváltozás kérdése. Minden piaci szereplő tudta, hogy a klímacélok betartásához az országok előbb utóbb elkezdik majd csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Vagyis a fosszilis energia napjai meg vannak számlálva. Így hiába mutattak szépen a makrogazdasági mutatók, az olajipari cégek részvényei évek óta nem teljesítettek jól – jegyezte meg Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója pénteken, az 58. Közgazdász-vándorgyűlésen.

Mint elmondta: az olajiparban egy meglévő válságot mélyített el a pandémia.

Az olajipari termékek 65 százalékát a közlekedésben használják. Miután a fél világ bezárkózott, a szektor padlóra került. A koronavírus miatt a hordónkénti ár 70 dollárról volt, hogy 17 dollárra is leesett. Egyes becslések szerint öt évbe is beletelhet mire az ágazat visszatér a válság előtti állapothoz.

Ami a MOL-t illeti: az üzemanyag kereslet csökkenés mértéke csoportszinten elérte a 45 százalékot. A nem-üzemanyag jellegű termékeken elért nyereség pedig 33 százalékot zuhant.

Az olajtársaság már évekkel ezelőtt is számított egy hasonló léptékű esésre, csak hogy 2016-ban még úgy gondolták, hogy a fogyasztás terén ekkora visszalépésre 2030 után lehet majd számítani.

A fosszilis üzemanyagok háttérbe szorulása így is úgy is elkerülhetetlen volt. Nem csak a klímaváltozás miatt. Az emberiségnek ugyanis egyre nagyobb hányada él nagyvárosokban, ahol a személygépkocsikkal már csak nehézkesen lehet közlekedni. Az alternatív közlekedési módok térnyerése mellett a digitalizáció és a megosztáson alapuló gazdaság előretörése is az üzemanyag-fogyasztás ellen dolgozik.

Az egyértelmű, hogy az olajiparnak át kell alakulnia.

A MOL-nál a finomítók már most is csak 75 százalékban termelnek ki olyan üzemanyagot, amelyet a közlekedésben használnak. Ezt az arányt le akarják szorítani majd 50 százalék alá – hangsúlyozta Hernádi Zsolt.

Viszont az átalakulásnak roppant magasak a költségei, épp ezért ezt a folyamatot nem lehet siettetni. Beszédes, hogy a világ szén-dioxid kibocsátása idén 5 százalékkal eshet vissza, viszont ehhez egy óriási gazdasági krízisre volt szükség. Épp ezért a klímacélok teljesítésénél józanul kell eljárni. Figyelembe kell venni, hogy a becslések szerint 2040-re ugyan 300 millió elektromos autó járhatja majd a világ útjait, viszont összesen 2 milliárd gépkocsi lesz forgalomban. Ahhoz, hogy a zöld jövőbe vezető út ne gazdasági problémákkal legyen kikövezve, szükség van arra, hogy az európai olaj- és gázipar versenyképessége épp úgy kiemelt figyelmet kapjon, mint a  zöld átmenetet segítő támogatáspolitika.

A válság arra is felhívta a figyelmet, hogy milyen fontos, hogy megtartsuk az energiaszuverenitásunkat – mondta el a MOL vezér.