Sok problémát kell leküzdenie egy induló vállalkozásnak. Kezdve a cégalapítás adminisztrációs teendőitől, az informatikai háttér megteremtésén keresztül a reménybeli felvevőpiac meghatározásáig. Ahhoz, hogy az ez utóbbit tartalmazó marketing stratégia hatékony legyen, legalább 5 fontos kérdésre válaszolni kell.
- Miért vehetik meg a vevők pont a mi termékünket, igényelhetik a szolgáltatásunkat?
Sok vállalkozó beleesik abba a hibába, hogy elfogultan tekint a termékére, szolgáltatására. Abban alkatrészek, ráfordított munkaórák összességét, technológiai folyamatok eredményét látja. Ezért viszont nem is érti, hogy miért nem veszik a termékét, igényelik a szolgáltatását. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a vevők általában nem konkrét cikkszámú készüléket, berendezést akarnak venni, hanem megoldást keresnek a saját problémájukra. Ezért a vállalkozónak bele kell helyezkednie a vevő bőrébe, végiggondolnia, milyen előnye, haszna származhat neki abból, ha megveszi a termékünket, vagy igényli a szolgáltatásunkat. Ezt az előnyt kell aztán szerepeltetni az összes reklámkiadványban, direkt ajánlatban és a személyes kommunikációban.
- Kinek akarunk eladni?
A cégalapítás hevében sok kezdő vállalkozás beleesik a hibába, hogy mindenkinek el akarja adni a termékét, szolgáltatását, nem próbálja „belőni” a vevőkört. Pedig jóval hatékonyabb, ha meghatározza azt a kört, réteget, szűkebb piacot, ahol úgy érzi, sikeres lehet. Ennek nem utolsósorban az is az előnye, hogy így könnyebben – és ami legalább ennyire fontos: kisebb költséggel – tud kommunikálni, ezáltal jóval nagyobb hatást is tud elérni. A feladat tehát adott: meghatározni a potenciális vevőket. Ha ez megvan, akkor tanulmányozni kell az életformájukat, a szokásaikat, hogy a megfelelő személyeket érjék el a megfelelő helyen.
- Miben vagyunk mások, többek konkurenseinknél?
Azt magyarázni sem kell, hogy aligha akad olyan cég, akinek ne lennének versenytársai. Ezt persze a potenciális vevők is tudják, ezért őket kell meggyőzni arról, a sok hasonlónak tűnő termék, szolgáltatás közül miért pont a miénket vegyék meg, igényeljék. Fel kell tudni mutatni egy olyan pluszt, ami miatt mi mások, többek vagyunk, mint a versenytársaink. Ilyen tulajdonság lehet, hogy a vállalkozás gyorsabban nyújtja a szolgáltatást, mint a piacon lévő többi cég, vagy ő az egyetlen, amely a termékére visszavásárlási garanciát biztosít. A lényeg, hogy olyan egyediséget határozzunk meg, amit a vevő is értékesnek tart. Ha ez a szempont megvan, akkor ezt kell kidomborítani a vállalkozás minden kommunikációs csatornáján.
- Mi legyen a nevünk?
Egy kifejező elnevezés fél siker, ezért egy kezdő vállalkozásnak nagy gondot kell fordítania, mire kereszteli magát. El kell felejtenie a jópofa, blikkfangos neveket éppúgy, mint a sajátját. Itt is a vevő bőrébe bújva kell megpróbálni kitalálni, vajon az ő érdeklődését melyik név kelti fel. Leginkább az, amelyikből már következtethet arra, hogy a vállalkozás milyen típusú termékeket állíthat elő, illetve szolgáltatást nyújthat. Lényeges, hogy kerüljük a hosszú és nehezen kimondható neveket – szakértők szerint a sikeres név nem hosszabb öt szótagnál.
- Hogyan nézünk ki, mit sugárzunk magunkról?
Nemcsak az embereknél, a cégeknél is igaz, hogy a megjelenésünk nagyban befolyásolja a vállalkozásunkról alkotott képet. Ha nem adunk erre, a rólunk kialakult benyomás, imázs nem fog eggyel több érvet adni ahhoz, miért is pont minket válasszanak a vevők. Ezért már az indulástól kezdve érdemes időt és pénzt áldozni az imázsra. Például a névjegykártyánkat ne saját kezűleg nyomtassuk, hanem grafikussal, reklám szakemberrel készíttessük. Mint ahogy a levélpapírt, a logót is a lehető legnagyobb gondossággal válasszuk ki. Sokszor ugyanis ilyen szubjektív dolgok alapján dönt a vevő egyes termékek vagy szolgáltatások mellett.