Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

PMI-vezér: "Öt éven belül a füstmentes termékek adják árbevételünk felét"

Hírek2021. máj. 6.Végh Zsófia

Eldőlt, mi lesz a dohányzás jövője; az ipar és a fogyasztók letették a voksukat. A kérdés csak az, hogy ki nyeri a játszmát - mondta Jacek Olczak, a Philip Morris International új vezérigazgatója. A PMI terveik szerint 2025-re alapvetően füstmentes termékeket gyártó cég lesz, a nettó árbevétel fele származik majd az innovatív termékekből.

"Nem kérdés, hogy milyen irányba tart a dohányipar, az iparági szereplők és a fogyasztók már döntöttek erről. Az egyetlen kérdés, ami maradt az, hogy ki lesz az átalakulás nyertese" - mondta kinevezését követő sajtótájékoztatón Jacek Olczak, a Philip Morris International új vezérigazgatója. Olczak korábban a társaság globális ügyvezető igazgatójaként (COO) dolgozott a vállatnál, őt a részvényesek most egyúttal az igazgatótanács tagjává is megválasztották. A hagyományos dohánytermékek piacán már sikerült korábban nyerniük, mondta az új CEO. A füstmentes piacon szintén gyorsan terjeszkedő cég bízik benne, hogy ezen a fronton is ők lesznek a piacvezetők.

Tavaly teljes árbevételének negyedét adták a füstmentes termékek, ezt öt éven belül megduplázná a cég.

A hevített dohánytermékeket (IQOS) használók száma világszinten 14.6 millióra nőtt, ezen belül 10.6 millió felhasználó váltott a kizárólag füstmentes verzióra 2020 első negyedévében. Az Egyesült Államokat kivéve globálisan 6.6%-ra nőtt a cég füstmentes termékeinek aránya, ami 1.9%-os növekedés az előző év azonos időszakához képest.

Az IQOS ma 66 országban érhető el, 2025-re a tervek szerint 100 országban árulják majd.

A terjeszkedés motorja elsősorban a fejlett piacok. Európában tavaly 38%-al nőtt az eladott füstmentes egységek mennyisége, írja a tobaccointelligence.com.

A terjeszkedésben komoly szerepe van a szabályozóknak, mondta Olczak, aki szerint a füstmentes dohánytermékek mindenképpen biztonságosabb alternatívát jelentenek azoknak, akik nem hagynak fel a dohányzással. Példaként az Egyesült Államok Élelmiszer-biztonsági és Gyógyszerészeti Hivatalát (FDA) hozta, mely tavaly jóváhagyta az IQOS forgalmazását az USA-ban.

„Az FDA nem csupán az általunk végzet kutatásokra támaszkodott, más forrásokból is igazolták, hogy a füstmentes cigaretta elősegíti a közegészség javítását, mondta Olczak. A helyi (egészégügyi) hatóságokkal nem mindenütt zökkenőmentes az együttműködés, vannak szervezetek, melyek egyszerűen nem hajlandóak velünk tárgyalni, mondta a vezető, aki szemellenzősnek nevezte ezen hatóságok hozzáállását. „Ideje lenne, hogy a fogyasztók szempontjait is figyelembe vegyék." 

„Minél többféle termék közül tud a fogyasztó választani, annál jobb. Egyszerűen nem logikus, hogy a füstmentest más/hagyományos dohánytermékekkel azonos módon kezeljék.”  

A dohánytermékeket sújtó terhekre rátérve elmondta, ésszerű, hogy alacsonyabb legyen a füstmentes termékek adója, és több országban az is. Vannak olyan országok is, ahol a kezdeti ellenállást követően a hatóság csökkentette az adóterhet.

"A kisebb adóteher a fogyasztók váltását is segíti, s azokban az országokban, ahol kevesebb az adó, mi is olcsóbban tudjuk kínálnia a terméket", mondta Olczak.

Arra azonban figyelnek, hogy ne legyen a termék túlságosan olcsó, mert így nem kívánt felhasználók, például kiskorúak számára is elérhetővé válna, mondta. A füstmentes verzió egyébként egyre elfogadottabb a középkorúak és idősebbek körében azokban az országokban (pld. Japánban, Litvániában, Olaszországban), ahol az IQOS piaci részesedése jelentős, s csak idő kérdése, hogy a többi piacon is átálljon ez a korosztály, mondta a vezérigazgató.

Amellett, hogy a PMI új vezérigazgatója elkötelezte magát a vállalat 2016-ban bejelentett füstmentes átalakulásának felgyorsítása mellett, a vállalat működésének megújítását is fontosnak tartja. Egyre nyitottabb, sokszínűbb vállalattá kívánunk válni, melyben inkább a horizontális vezetés kap hangsúlyt, mondta.