Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Reklámok, amik visszafelé sültek el

Hírek2018. feb. 16.Növekedés.hu

Egy nagyvállalatnál a marketing kampányokra általában vagy egy tucat vezető bólint rá, mielőtt megkapják a zöld utat. De önmagában ez se biztosíték. Még így is van, hogy a milliókba kerülő hirdetés ahelyett, hogy új vevőket vonzana, csak felcukkolja az embereket. A BBC összegyűjtött néhányat az elmúlt évek rossz reklámjai közül.

Nivea

Hogy lehetne rá felhívni a figyelmet, hogy a dezodor még a fehér ingen se hagy nyomot? A német kozmetikai óriás agytrösztjeinek a kérdést sikerült a lehető legrosszabbul megválaszolniuk. „A fehér tisztaságot jelent” – szólt a netre szánt hirdetésük jelmondata. A náci közösségeknek hamar megtetszett a szlogen. „A Nivea a mi oldalunkra állt” – írták ki több helyen is a Twitterre. A cég végül egy bocsánatkérés keretében törölte a reklámot.  

Snickers

A csokis cég betiltott TV-szpotjában egy férfi gyorsgyalogló látványosan riszálja a fenekét edzés közben, amikor megjelenik a Szupercsapat sorozatból ismert Mr. T egy katonai dzsippel. „Itt az ideje, hogy úgy fuss, mint egy igazi férfi” – üvölti, miközben a harckocsiból csokiszeletekkel kezd el lőni a fickóra. A fél perces videó a brit Human Rights Campaign Alapítványnál kiverte a biztosítékot. Közleményükben a reklámot homofóbnak nevezték. A Snickers-szeleteket is gyártó Mars az Egyesült Királyságban kénytelen volt letiltani a reklám sugárzását.

Donkin’ Donuts

A korai némafilmekben gyakran előfordult, hogy az amerikai rabszolgákat feketére mázolt fehér színészek játszották. Ma már az efféle elmaszkírozást nem csak hogy kerülik a tengerentúlon, de kifejezetten rasszistának is tartják. Épp emiatt okozott komoly felháborodást, amikor kiderült, hogy a világ egyik legnépszerűbb gyorsétterem-lánca a Donkin’ Donuts Thaiföldön egy feketére kent modellel hirdeti a finomságait. A helyi igazgató Nadim Salhani értetlenül állt a kritikák előtt. Szerinte az amerikaiak túlságosan is paranoiások. „Ha fehérre festenénk valakit az is rasszizmus lenne?” – kérdezte a nyilatkozatában. A Massachusetts-i központ viszont nem mert kockáztatni: inkább lefújták a thai marketing-kampányt.

National Council on Problem Gambling

„Remélem Németország nyer. Apám minden megtakarításomat rájuk tette” –meséli egy szomorú kisgyerek egy focilabdán ücsörögve. A szingapúri hirdetés a szerencsejáték veszélyeire akarta felhívni a figyelmet, az időzítés azonban nem sikerült a legjobban. Németország ugyanis még abban az évben megnyerte a futball-világbajnokságot. A reklámot érthető módon le kellett cserélni. Az új verzióban kiderült, hogy hiába nyert a csapat, a fiú nem kapta vissza a megtakarítását, mert az apuka azóta is egymás utáni köti az újabb fogadásokat.

United Colors of Benetton

A botránykeltés sokszor része a marketing-tervnek. Az olasz divatmárka például kifejezetten törekszik a sokkolásra. Hirdettek ők már újszülőtt csecsemővel és halottal is.  A Gyűlöletmentességre keresztelt kampányukkal azonban annyira magukra haragították a Vatikánt, hogy végül per lett a dologból. A plakátjukon ugyanis  XVI. Benedek pápa és Sheik Ahmed al-Tayeb, az Al-Azhar egyetem imámja csókoloznak egymással. A Benetton nem várta ki a per végét: a digitálisan manipulált képet inkább maguktól eltávolították a közterekről. A Fehér Ház is tiltakozott a Benetton reklámja miatt, de azokat a cég nem távolította el. 

Bloomingdale's

Vannak reklámok, amik szimplán azért buknak el, mert kétértelműek. Az amerikai áruház a Bloomingdale's hirdetésén viszont nincs mit félreérteni: egy mosolygó nőt egy komoly tekintetű férfi vizslat, köztük pedig ez a felirat áll: „Amikor nem néz oda rakj bele valamit a legjobb barátod tojáslikőrjébe”.  Természetesen a többség az italokba csempészett randidrogokra asszociállt.  Miután a közösségi oldalakon a láncra zúdult a népharag, elnézést kértek a reklámért.

Non-Smokers' Rights Egyesület

A franciákat nem könnyű megdöbbenteni, 2010-ben egy dohány-ellenes plakát-sorozatnak ez a bravúr mégis sikerült. A képeken a tinédzserek egy idősebb férfi előtt térdepelnek. A cigi pedig úgy áll a szájukban, mintha az illetőt orálisan kielégítenék. A felháborodók sorába egy miniszter Nadine Morano is beállt. Mint leszögezte: „a kampány merénylet a tisztesség ellen”.