Reklámok, amik visszafelé sültek el
HírekEgy nagyvállalatnál a marketing kampányokra általában vagy egy tucat vezető bólint rá, mielőtt megkapják a zöld utat. De önmagában ez se biztosíték. Még így is van, hogy a milliókba kerülő hirdetés ahelyett, hogy új vevőket vonzana, csak felcukkolja az embereket. A BBC összegyűjtött néhányat az elmúlt évek rossz reklámjai közül.
Nivea
Hogy lehetne rá felhívni a figyelmet, hogy a dezodor még a fehér ingen se hagy nyomot? A német kozmetikai óriás agytrösztjeinek a kérdést sikerült a lehető legrosszabbul megválaszolniuk. „A fehér tisztaságot jelent” – szólt a netre szánt hirdetésük jelmondata. A náci közösségeknek hamar megtetszett a szlogen. „A Nivea a mi oldalunkra állt” – írták ki több helyen is a Twitterre. A cég végül egy bocsánatkérés keretében törölte a reklámot.
Snickers
A csokis cég betiltott TV-szpotjában egy férfi gyorsgyalogló látványosan riszálja a fenekét edzés közben, amikor megjelenik a Szupercsapat sorozatból ismert Mr. T egy katonai dzsippel. „Itt az ideje, hogy úgy fuss, mint egy igazi férfi” – üvölti, miközben a harckocsiból csokiszeletekkel kezd el lőni a fickóra. A fél perces videó a brit Human Rights Campaign Alapítványnál kiverte a biztosítékot. Közleményükben a reklámot homofóbnak nevezték. A Snickers-szeleteket is gyártó Mars az Egyesült Királyságban kénytelen volt letiltani a reklám sugárzását.Donkin’ Donuts
A korai némafilmekben gyakran előfordult, hogy az amerikai rabszolgákat feketére mázolt fehér színészek játszották. Ma már az efféle elmaszkírozást nem csak hogy kerülik a tengerentúlon, de kifejezetten rasszistának is tartják. Épp emiatt okozott komoly felháborodást, amikor kiderült, hogy a világ egyik legnépszerűbb gyorsétterem-lánca a Donkin’ Donuts Thaiföldön egy feketére kent modellel hirdeti a finomságait. A helyi igazgató Nadim Salhani értetlenül állt a kritikák előtt. Szerinte az amerikaiak túlságosan is paranoiások. „Ha fehérre festenénk valakit az is rasszizmus lenne?” – kérdezte a nyilatkozatában. A Massachusetts-i központ viszont nem mert kockáztatni: inkább lefújták a thai marketing-kampányt.
National Council on Problem Gambling
„Remélem Németország nyer. Apám minden megtakarításomat rájuk tette” –meséli egy szomorú kisgyerek egy focilabdán ücsörögve. A szingapúri hirdetés a szerencsejáték veszélyeire akarta felhívni a figyelmet, az időzítés azonban nem sikerült a legjobban. Németország ugyanis még abban az évben megnyerte a futball-világbajnokságot. A reklámot érthető módon le kellett cserélni. Az új verzióban kiderült, hogy hiába nyert a csapat, a fiú nem kapta vissza a megtakarítását, mert az apuka azóta is egymás utáni köti az újabb fogadásokat.
United Colors of Benetton
A botránykeltés sokszor része a marketing-tervnek. Az olasz divatmárka például kifejezetten törekszik a sokkolásra. Hirdettek ők már újszülőtt csecsemővel és halottal is. A Gyűlöletmentességre keresztelt kampányukkal azonban annyira magukra haragították a Vatikánt, hogy végül per lett a dologból. A plakátjukon ugyanis XVI. Benedek pápa és Sheik Ahmed al-Tayeb, az Al-Azhar egyetem imámja csókoloznak egymással. A Benetton nem várta ki a per végét: a digitálisan manipulált képet inkább maguktól eltávolították a közterekről. A Fehér Ház is tiltakozott a Benetton reklámja miatt, de azokat a cég nem távolította el.