11 éves csúcsot ért el a lízingpiac tavaly
Hírek740 milliárd forintot helyeztek ki tavaly a lízingvállalatok, ami tizenegyéves rekordot jelent – jelentette be a Magyar Lízingszövetség. Ez mintegy hét százalékos emelkedést jelent, ami az uniós átlag duplája.
A tehergépjárművek kivételével minden eszközkategóriában sikerült növekedést elérni, legnagyobb mértékben személygépkocsiknál és a kishaszongépjárműveknél. Ma már a mikro-, kis- és középvállalkozások veszik fel a kihelyezett összeg háromnegyedét, a többin a nagyvállalatok, illetve a lakosság osztozik.
A kiskereskedelmi autófinanszírozás 11 százalékkal növekedett tavaly, a növekedés mozgatórugója az új autók piaca volt. A lízingpiac fő húzóereje a személy és kishaszongépjárművek eladása volt, amely 16 százalékos bővülést mutatott, a mezőgazdaság aránya jelentősen emelkedett tavaly. Összehasonlításképp 2017-ben 18, 2018-ban pedig 13 százalékos volt a lízingpiacon az új kihelyezések számának emelkedése.
Tavaly közel 190 ezer személygépkocsit és kishaszon-gépjárművet értékesítettek Magyarországon, emellett közel 55 ezer járművet lízingeltek. A lízing részesedése két évvel ezelőtt megállt, és 30 százalék körül stabilizálódott tavaly.
A lízingre vonatkozó adókönnyítés és a Növekedési Hitelprogram (NHP) egyaránt segített a piac bővülésében: az NHP az új kishaszon-gépjárműveknél kétharmados arány tett ki, a flottafinanszírozás pedig a valaha mért legmagasabb értéket mutatta.
A nagycsaládosok támogatási programja is kedvezett a piacnak: tavaly decemberig 1800 szerződést kötöttek meg 5,2 milliárd forint finanszírozást kértek hozzá.
A használt autók importjának növekedése megállt, de magánszemélyek még mindig több mint kétszer annyi használt autót importálnak, mint újat vesznek.
Az idén életbe lépő károsanyag-kibocsátási szabályok erőteljesen átalakíthatják az autópiacot:
- előtérbe kerülnek a híbrid és elektromos autók
- szűkül a modellkínálat, kérdéses a kereslet-kínálat összhangja
- emelkedhetnek az árak
- hosszabbodhatnak a szállítási határidők, szűk lehet a kvótamennyiség.
Összességében idén stagnálásra lehet számítania az autópiacon, Nyugat-Európában azonban már csökkenés várható, nálunk az állami programok felhúzzák az eladásoka. A lízing finanszírozás részesedése előreláthatólag emelkedhet, és a finanszírozott összeg is magasabb lehet. A Magyar Lízingszövetség szerint
idén egy jóval nehezebb és bizonytalanabb környezetben kell dolgozniuk a lízingcégeknek.
A személygépjárműveknél az uniós környezetvédelmi szabályok szigorodása miatt az autók kínálatának változására lehet számítani, és a drágulás már megkezdődött. Emellett a lassuló gazdasági növekedés, a beruházások visszafogása és a nagyhaszongépjárművek eladásainak csökkenése várható.
Mindezek ellenére a lízingpiac részesedése emelkedhet, és újra elérhető az idei 740-750 milliárd forintos kihelyezés.