Trendforduló jön az autópiacon, lejjebb mehetnek az árak
HírekAz elmúlt időszak globális válságai folyamatosan rángatták az autópiacot. A koronavírus-járvány, a csiphiány és az Ukrajnában dúló háború mind visszavetették a keresletet, de ezeket a bezuhanásokat általában gyors keresletnövekedés követte. Az energiaválság viszont trendfordulót hozott, az autók iránti érdeklődés a Jóautók.hu vezérigazgatója szerint tartósan csökkenhet - írja a VG.
Az autó a legdrágább fogyasztási cikk az átlagos háztartások életében, és ezen a területen is jelentős áremelkedést lehetett látni a mögöttünk álló időszakban.Az elmúlt években számos globális válság sújtotta a világot, az ellátási láncok akadozásától kezdve a csiphiányon át a koronavírus-járványig és az orosz–ukrán háborúig. Ezek a piaci sokkok minden esetben az autók iránti kereslet beszakadásához vezettek, azonban ezt általában a kereslet ugrásszerű emelkedése követte - írja a VG.
A válságok a kínálati oldalt jobban megviselték, ezért a kereslet bőven túlnőtte a kereskedésekből elvihető autók számát Európában. Ezek a folyamatok vezettek oda, hogy az autók ára folyamatosan emelkedett.
A koronavírus-járvány és a globális csiphiány miatt jóval kevesebb autót tudtak legyártani, s az új autók lassan hiánycikké váltak.
Ez Németországban és Olaszországban is így történt, s ennek hatására a használt autók piacán is hiány lépett fel. A Magyarországra importból érkező kocsik eltűntek a piacról, azok a magánszemélyek és cégek pedig, akik, illetve amelyek ezalatt a le akarták cserélni az autójukat vagy flottájukat, kénytelenek voltak ezt a beruházást elhalasztani. Ez a belföldi használtautó-utánpótlást is lecsökkentette.
Végeredményben se új, se használt autó nem volt a piacon, a szalonokban akár másfél éves várakozási idővel is lehetett találkozni.
A Jóautók.hu vezérigazgatója, Halász Bertalan a VG-nek elmondta, hogy
trendforduló következett be az elmúlt időszakban.
A kínálati oldal kezd magára találni, a gyártók már egyre jobban meg tudják oldani a működést és a csipek beszerzését. Az látszik, hogy a kereskedésekbe visszatérnek az új és ezzel párhuzamosan a használt autók, de a kereslet esik, és ez még sokáig így maradhat.
Az eddigi válságoktól eltérően a most tapasztalható energiaválság tartósan visszafoghatja a keresletet az autók iránt.
Alapvető közgazdasági elv, hogy a magas kínálat és az alacsony kereslet a termék árának csökkenésével járhat. Halász Bertalan szerint
nem feltétlenül fognak csökkenni az autóárak, de az biztos, hogy további emelkedésre nem kell számítani.