Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Új vasúti átrakóval gyorsítaná fel az ukrán gabona szállítását a Talentis Agro

Hírek2022. szept. 21.Növekedés.hu

Míg korábban a covid miatt aggódtunk, hogy miként lesz az újraindítás, idén teljesen más helyzethez kell alkalmazkodnunk. A háború, az energiaár-robbanás és az alapanyagárak extrém drágulása mellett ráadásul még az aszályt is ki kell emelni. Jelenleg például a kukoricapiacon olyan szinten megállt a kereskedelem, hogy nem tudunk magyar kukoricát venni, ezt pótoljuk az ukrán importtal – mondta a Trend FM Nap Vendége műsorában a Talentis Agro Zrt. vezérigazgatója, az Opus Global Nyrt. élelmiszeripari divízióvezetője. Makai Szabolcs hozzátette: mivel az ukrán határnál csak néhány vasúti terminál használható gabonatranzitra, így Mészáros Csoport szinten újabb átrakó állomást alakítanak ki.

A vezérigazgató az inflációval kapcsolatban kifejtette: „ha megnézzük a búzát, kukoricát, amit felhasználunk a keményítő- vagy az izocukorgyárainkban, akkor óriási áremelkedés látható. Az energiaárak többszörösére, akár nyolc-tízszeresére emelkedtek a korábbiakhoz képest. Most szerintem az egyik kulcskérdés, hogy van-e elegendő fizetőképes kereslet, mert ha nincs, akkor beáll a fogyasztáscsökkenés, és akkor valószínűleg kevesebbet kell gyártani. Márpedig ha így lesz, akkor az általános költség megint csak magasabb lesz, ami tovább generálja az áremelkedéseket" – írja a Trend FM.

Idén körülbelül 10-12 százalékkal lett kevesebb a búza, ami ha nemzetgazdasági szinten nézzük, akkor 100 milliárdokat jelent. Ugyanakkor az jó hírnek számít, hogy a hazai felhasználásra elég a megtermelt mennyiség. Úgy vélem, valóban releváns döntés volt, hogy az Agrárminisztérium a magyar kormánnyal közösen úgy döntött, hogy a gabonára exportstopot, illetve exportregisztrációt vezetett be. Szeretném hangsúlyozni, hogy mi a hazai piacra termelünk, és elsősorban a saját gyárainkat látjuk el, a holdingban van malomipari tevékenységünk is, illetve amit a szabadpiacon eladunk, azok általában Magyarországon kerülnek felhasználásra

– emelte ki az ország egyik legnagyobb mezőgazdasági alapanyag-előállító cégének vezetője.

Négy szektor versenyez a magyar búzáért

Hozzátette: a kevesebb termésmennyiség miatt nagyobb az igény belföldön is. Most tehát a búzafeldolgozó versenyez a malmokkal, illetve versenyeznek a takarmánykeverőkkel is, akik a kevesebb kukorica miatt búzás receptúrát használnak.

A gabonapiacot a háború abból a szempontból is sújtja, hogy az oroszok és az ukránok adták a búzaexport nagy részét, a kieső mennyiség pedig a külföldi keresletet is megnövelte. Mindez azt is jelenti, hogy egyszerre négy különböző szektor versenyez a magyar búzáért.

Makai Szabolcs úgy véli, hogy a hazai piacot tekintve most az a fontos, hogy folyamatosan legyen kereskedelem. Mert ha mindenki „ráül" a készleteire, akkor előfordulhat olyan időszak a kukoricaaratás befejezéséig, hogy hiába magasak az árak, hiába van kereslet, amennyiben nem mozdul az áru a raktárakból, akkor fennáll annak a kockázata, hogy komoly kiesések lehetnek a termelésben.

A kukorica terén még bonyolultabb a helyzet

A Talentis Agro vezetője elmondta, hogy a körülbelül feleakkora termésmennyiség miatt jelenleg nincs elég kukorica az izocukor- és az alkoholgyárakban, illetve a bioetanol-üzemekben sem.

Itt is fennáll, hogy a gazdák egyelőre nem adják el a kukoricát, mivel vagy nincs elegendő készletük, vagy a kevesebb termés miatt nincs értékesítési nyomás, hiszen bőven beférnek a raktáraikba. Harmadrészt arra törekednek, hogy a később remélt még jobb árak kompenzálják a veszteségeiket. A híradások ugyanis arról szólnak, hogy napraforgó- és kukoricahiány is lesz, ezen várakozások miatt viszont olyan szinten megáll a kereskedelem, hogy például ma nem tudunk magyar kukoricát venni, tehát rá vagyunk szorulva az ukrán importra

– fejtette ki.

Fennakadások miatt áll a gabona a határon

Kérdésre válaszolva elmondta: az Ukrajnából vasúton szállított gabonánál óriási a bizonytalanság, hiszen eredetileg a Fekete-tengeri útvonalon történt a szállítás.

A háború miatt most a vasúti tranzithoz mindent át kellett hirtelen szervezni, így a fuvarkapacitásokat, a vagonokat és az átrakókat is. Magyarországon viszont csak néhány ilyen terminál van, de eredetileg ezek sem gabonára specializáltak, mivel elsősorban műtrágya, sínek és vasipari alapanyagok átrakodására lettek kialakítva.

Hatalmas a gabonaigény, ugyanakkor az átrakók megteltek, tehát hiába lenne ukrán eladó, termelő, de a logisztikai problémák miatt megáll ez a folyamat. Tovább bonyolítja a helyzetet a széles és keskeny vasúti nyomtáv közötti különbség is. Az ukránoknak úgymond be kellene tolniuk Magyarországra, vagy legalábbis a keskeny nyomtáv mellé a vonatokat, de mivel sokan a fronton a harcolnak, így nincs elég vasutasuk sem. Ezért naponta körülbelül 10 százalékát tudják teljesíteni ezeknek a munkálatoknak – tette hozzá.

Gabona tehát van, de ott áll az ukrán határon. Éppen ezért mi Mészáros Csoport szinten kibéreltünk, illetve felújítottunk két vágánypárt, hogy kialakítsunk egy saját átrakó állomást, ezáltal könnyítve elsősorban a saját szállítmányok elindítását, de bérmunkát is végzünk

– összegezte Makai Szabolcs.