Újabb másfél milliárd eurót kell kifizetnie a Mercedesnek - Mi lesz ennek a vége?
HírekA „Dieselgate”, a szennyezőanyag kibocsátási botrány csak tavaly 1,6 milliárd eurójába (közel 500 milliárd forint) került a Daimler-nek - ismerte el a vállalat.
A Stuttgart székhelyű nagyvállalat egy közleményben arról számolt be, hogy kamat-és adófizetés előtti jövedelme (EBIT) 2019-ben várhatóan 5,6 milliárd eurót (1800 milliárd forintot) tesz ki. Ebben a számban azonban nincsenek benne a dízelautók ügyében zajló kormányzati és bírósági eljárások továbbiakban várható egyéb költségei - olvasható a vállalat közleményében.
A Daimler becslései szerint a jogviták és a számottevő autóvisszahívások költsége 1,1-1,5 milliárd euró (mintegy 369-503 milliárd forint) között alakulhat. Ez az összeg növeli azt az 1,6 milliárd eurót (mintegy 536 milliárd forintot), amelyet a vállalat tavaly különített el a botrány következményeinek rendezésére.
A szoftvercsalás utóéletének következtében a 2019-es eredmények elmaradnak a várakozástól. A vállalat messze jár a 2018. évi 11,1 milliárd eurós (mintegy 3 720 milliárd forintos) üzemi eredménytől.
Az előzetes adatok közzététele visszavetette a Daimler részvényeinek árfolyamát. A vezető vállalatok papírjainak mozgását rögzítő DAX kategóriában az kurzus 0,5 százalékkal, 46,18 euróra csökkent, holott az összegző DAX-index rekord magasságot ért el.
Noha a vállalat ragaszkodik ahhoz az álláspontjához, amely szerint „a motor ellenőrző funkcióinak egyike sem jogszerűtlen”, a német közlekedési hatóság, a KBA közel 1 millió Daimler-jármű visszahívását rendelte el.
Annak érdekében, hogy megmenthessék a Daimler 2022. évi 1,4 milliárd eurós (mintegy 469 milliárd forint) eredmény-tervét, az igazgatóság elnöke, Olla Källenius egy költségcsökkentő program kidolgozását rendelte el.
A vállalatnak már kidolgozott tervei vannak 10 000 munkahely megszüntetésére és megfelelő beruházásokra is készül.
A „Dieselgate” botrány 2015 szeptemberében robbant ki. A Volkswagen akkor ismerte el, hogy 11 millió járművébe egy olyan szoftvert épített be, amely a hatósági ellenőrzések során a menetteljesítményhez képest alacsonyabb szennyezőanyag kibocsátását eredményezte. Ezt követően a német autóipari óriásokat, a Volkswagent, a Daimlert és másokat azzal vádolják, hogy megsértették a környezetvédelmi előírásokat és manipulálták a járművet irányító szoftvereket.