Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A dolgozók elmondják, mivel csábíthatóak el

HR2019. okt. 15.Növekedés.hu

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő tanulsága a szempontjaikat firtató legfrissebb NRC-kutatásnak.

Mind élesebb a verseny a jó szakemberekért, a gyáriparosok minapi becslése szerint mintegy 200-250 ezer állásra egyelőre hiába keresnek munkatársat. A bérlicitnek a cégek teherbíró képessége határt szab, így egyre inkább azt keresik, milyen további eszközökkel válhatnának vonzóbbá a leendő munkatársak szemében. Ebben nagy segítségükre lehet az NRC nyári kutatása, mely új szempontokat tárt fel, s egyúttal régi közhelyeket is cáfolt.

A vizsgálat abban nem hozott újdonságot, hogy az emberek elsősorban jó jövedelmet és biztonságot várnak leendő állásuktól. Ám az éles versenyben ezt több cég is kínálja számukra, így döntővé válhatnak a másodlagos szempontjaik.

Például az, hogy mennyit kell utazniuk, amíg elérnek a munkahelyükre. Már ez is utal a legfontosabb változásra: az emberek ma már nem a munkához akarják szabni az életüket, hanem az életvitelükhöz keresnek munkát. Az adatok azt is jelzik, hogy ezt a szemléletváltozást még csak nem is az új generációk belépése, hanem maga a nagyobb verseny eredményezte.

A munkakörülményeknek és a kiegészítő juttatásoknak nagyon nagy a szerepe a döntésnél. De nem csak a létük vagy az összegük számít, hanem leginkább az: mennyire illeszkednek az állást választó életkörülményeihez.

 A rész- és a rugalmas munkaidő lehetőségét különösen nagyra értékelik azok, akik gyereket nevelnek. A humán területért felelős igazgató szerint ez igaz a Groupama Biztosító esetében is.

Sok kismama szembesül azzal, hogy amikor gyesről visszatérne, csak részmunkaidőben tudna munkát vállalni. Ilyenkor mindig pozitívan állunk a kollégák kéréseihez, szívesen megadjuk a rész- vagy rugalmas munkaidős lehetőséget számukra

– mondta el Marton Klaudia. Az otthoni munkavégzés, és a munkahelyi óvoda, bölcsőde inkább a nők szemében vonzó, míg a férfiak inkább a továbbképzéssel, előmenetellel kapcsolatos lehetőségeket tartják többre.

Az otthoni munkavégzés lehetősége nálunk is nagyon kedvelt a gyermekes kollégáink körében, mert megkönnyíti a családi élettel együtt járó összetett szervezési feladatokat.

– tette hozzá még Marton Klaudia.

A Groupama Biztosító központjában is sokszáz különböző korú, képzettségű, beosztású munkatárs dolgozik, így számukra nem okozott meglepetést a kutatás sok más eredménye sem. Például az, hogy összességében az egészségpénztári támogatás bizonyul a legnépszerűbb juttatásnak, ám még ezen belül is fontos a személyes élethelyzet. Míg e lehetőséget a munkavállalók 41%-a ítéli számára fontosnak, addig a kisgyerekes anyák között jóval magasabb, 47% ez az arány.

A kutatás szerint a fizikai dolgozók általában magasra értékelik a táppénz-kiegészítés lehetőségét, míg a falvakban élőknél az egészséges munkakörnyezet a különösen vonzó. Az 50-59 évesek korosztályában pedig a javukra kötött nyugdíjbiztosítás lehet a választásukat eldöntő juttatás. Ám, ahogy a Groupama gyakorlati példája is mutatta, ezek csak statisztikai igazságok.

Végül a kutatók is azt szűrték le: az a cég lehet a legvonzóbb, amely a juttatások széles palettáját kínálja, hogy új munkatársai abból válogathassák ki a számukra fontosakat.


A felmérést a Groupama Biztosító megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft.  készítette 2019 augusztusában. Az 1000 fős válaszadói minta reprezentatív a magyar lakosságra nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján.