Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Tényleg temetnünk kell a home office-t? 

HR2023. jún. 3.Kovács Dániel

Vége a járványhelyzetnek, egyre többször hangzik el, hogy most már el kell engedni a kényelmes otthoni munkavégzést, mars vissza az irodába. De tényleg ez a gyakorlat? Körbenéztünk, hogy állnak a magyarországi cégek a home office-hoz, vagy akár a hibrid munkavégzéshez. Meglepő válaszokat kaptunk.

Időről időre felröppen a hír, hogy most már tényleg lezárult a home office korszaka, legutóbb a Disney kavarta fel az állóvizet, amikor

Bob Iger bejelentette, a 220 ezer alkalmazottat foglalkoztató gigacég kivétel nélkül mindenkit visszarendel az irodába arra hivatkozva, hogy semmi sem helyettesítheti a munkatársak fizikai együttlétéből fakadó kapcsolatot és alkotási képességet.

De csakugyan temetnünk kell a kényelmes otthoni munkát? Pedig a hazai felmérések szerint a legalább részben otthonról dolgozó kollégák 77 százaléka hatékonyabbá vált, közel harmaduk pedig több feladatot végzett el egységnyi idő alatt, mint az irodában. Szétnéztünk, mi a helyzet itthon.

Az Ersténél – az összes olyan központi területen, ahol ez a munkakör tartalmát és munkafolyamatokat nézve lehetséges – ma már a munkaidő 60 százalékában dolgozhatnak otthonról a kollégák.

Mindez annyit jelent, hogy heti öt napból kettőt kell az irodában lenniük, de azt ők döntik el, hogy egy hónapon belül melyek legyenek ezek a napok – lehet akár másfél hetet folyamatosan bent lenni, majd a maradék időben otthonról dolgozni. A bank a távmunka lehetőségét is biztosítja, ezzel a kollégák közel tíz százaléka él.

- A magyarországi munkavállalók közül sokan a pandémia idején, a kényszerű otthon maradás következtében tapasztalták meg először a home office előnyeit. Az otthonról történő munkavégzés azonban a szükségből hamar lehetőséggé vált: mind többen szeretnének – legalább részben – otthonról dolgozni.

A nagyobb rugalmasságra már a koronavírus-járvány előtt is volt igény a hazai munkaerőpiacon, a pandémia azonban felerősítette ezt a folyamatot

mondja a Növekedés.hu-nak Mihók Krisztina, az Erste HR-vezetője.

Home office-ban

A dolgozók többsége ragaszkodik hozzá

Egy, az Ersténél készült felmérés jól mutatja, mennyire fontossá vált a home office.

A banknál a központi területen dolgozó, az otthoni munkavégzésre lehetőséget adó munkakörökben ma már – az alapbér után – a második-harmadik helyen lényegében egyforma súllyal szerepel az otthoni munkavégzés lehetősége,

illetve a különféle bónuszok és egyéb anyagi ösztönzők. A változó igényekre reagálva a bank is rugalmasabb működésre állt át.

Az Erste 2021 szeptemberétől – a pandémia alatt kialakult gyakorlatot alapul véve – bevezette a „new ways of working” modellt, amely azt jelenti, hogy a korábbiaknál magasabb szintre emelte az otthoni munkavégzés arányát azokban a központi munkakörökben, ahol ez lehetséges.

Az Ersténél az érintett munkavállalók többsége él a home office lehetőségével, természetesen vannak olyanok, akik inkább az irodát választják az otthoni munkavégzés helyett, mert nekik az a kényelmesebb vagy hatékonyabb. A bank többször megkérdezte a kollégák véleményét az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. A válaszokból kiderült: amellett, hogy megspórolják a munkába járás idejét, sok szempontból hatékonyabbnak is tartják a home office-t.

A munkavégzés hatékonyságában az Erste sem tapasztalt visszaesést, amihez Mihók Krisztina elmondása szerint az otthoni munkához szükséges infrastruktúra biztosítása mellett szükség van egy nagyon erős vállalati kultúrára is.

- Alapvető feltétel a bizalom és a felelősségvállalás. A vezetőknek bízniuk kell a beosztottakban, hogy képesek akkor is jól gazdálkodni a munkaidejükkel, amikor otthonról dolgoznak. A kollégáknak pedig felelősséget kell vállalni a munkájukért, hogy ugyanolyan jól ellátják a feladatukat, mintha az irodában dolgoznának” – fogalmazott az Erste HR-vezetője.

Természetes lett a hibrid munkavégzés

- Mi is, mint sok más vállalat felismertük, hogy a home office több szempontból jó lehetőség, és egyes munkakörökben ez maximálisan kivitelezhető. Vannak olyan kollégák, akik hatékonyabban tudnak dolgozni otthonról, segítheti a munka- magánélet egyensúlyának megteremtését - mondja a Növekedés.hu-nak Sáfrány Lilla, a HR szolgáltatást nyújtó WHC Csoport magyarországi központjának HR vezetője.

A WHC-nál szinte minden kolléga élhet ezzel a lehetőséggel, ennek szabályairól az adott terület vezetői döntenek.

Természetesen ez munkakörönként változó lehet, hiszen egyes pozíciókban, ahol kiemelten fontos az ügyfelekkel való személyes találkozó, az aktív kapcsolattartás és igényli a fizikai jelenlétet, ott korlátozottabbak a lehetőségek.

Home office

- A támogatói funkciót ellátó szervezeti egységeinkben azonban sokkal nagyobb a mozgástér, gyakoribb és elterjedtebb az otthoni munkavégzés. Ugyanakkor minden kollégáknak van lehetősége, hogy az országban működő 12 irodánk valamelyikében dolgozzon. A hibrid munkavégzés nálunk mára természetessé vált,

a cég közel 95 százaléknak van lehetősége rá, a vezető és a kolléga döntése, hogy hány napot, mikor dolgozik az irodából vagy otthonról.

Vannak olyan munkatársak is, akik full home office-ban vannak, ez minden esetben közös döntés munkakörtől, élethelyzettől függően.

A WHC-nál mindig is figyeltünk a kollégáink igényeire, a hibrid munkavégzés lehetősége is egy olyan plusz juttatás, ami segíti, hogy a csapatunk tagjai jól érezzék magukat nálunk, biztosítva legyen az az optimális környezet, ahol a legeredményesebben végezhetik a munkájukat - mutat rá Sáfrány Lilla.

A számok azt mutatják, közel sincs még vége

- A vállalatok oldaláról is számos közvetett vagy közvetlen előny adódik a rugalmas munkavégzés támogatásából, kezdve a költségoptimalizálástól, a tehetségek bevonzásán és megtartásán át az általános márkaépítésig, sőt, ez a szemlélet óhatatlanul elvezet a bizalomra, együttműködésre és bevonódásra épülő vállalati kultúra kialakulásához - vagyis igazi dimenzióváltást hozhat az egész szervezet számára” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers információ-technológiai cégcsoport ügyvezető-tulajdonosa hozzátéve, az előrejelzések szerint

óriási robbanás várható a munkaidő-nyilvántartó szoftveres megoldások területén, melyek szinte az összes munkaadói kételyre választ adnak.

Ezek a szoftverek nem csupán az aktív időszakokat, elvégzett feladatokat, pihenőidőket képesek követni, de extra funkcióként akár a delegálásban és a projektmenedzsmentben is óriási segítséget nyújthatnak. A kulcs a megfelelő előkészítésben van: ha elmagyarázzuk a kollégáknak, milyen előnyökkel jár számukra a rendszerek használata, nem plusz teherként vagy a bizalmatlanság jeleként tekintenek majd az újításokra.