A jövőben egyetlen munkahely sem lesz biztonságban

Interjú2019. márc. 26.Faggyas Sándor

A negyedik ipari forradalom nyomán radikálisan átalakul a munka jellege és a tudás fogalma is. Az igazi kihívást már nem az információhoz való hozzáférés jelenti, hanem annak felhasználása és továbbadása, ezért az oktatásnak, ezen belül a szakképzésnek minden korábbinál nagyobb szerepe van – nyilatkozta a Növekedés.hu-nak Molnárné Rénes Éva, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum (BMSZC) kancellárja.

Március 1-jén nevezte ki Önt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum kancellárjává, és egy hét múlva már átvette a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara idei Szakképzési Díját. Hogyan sikerült ilyen jól a belépője?

A BMSZC az innováció kategóriában kapta meg ezt a rangos díjat a Webex Board a szakképzésben című projektjével. A világon elsőként és jelenleg is egyedülálló módon a BMSZC, a Cisco Magyarország Kft. és a HTTP Alapítvány együttműködésében

új típusú tudásmegosztási, oktatásszervezési módszert vezettünk be, majd hálózatosodás formájában kiterjesztettük az ország húsz szakképzési centrumának bevonásával.

A Cisco Webex Board fejlesztése, alkalmazása technikailag és módszertanilag is innovatív kezdeményezés, mert ez az eszköz támogatja a csoportos kutató- és gyűjtőmunkát, felfedező tanulásra ösztönöz és elősegíti a duális képzés atipikus formáit. A tanulók a legmodernebb kommunikációs formák segítségével tanulhatnak egy időben, de térben a saját iskolájukban, egy oktatóval, interaktívan.

Az egy évre szóló megállapodás alatt lehetőség nyílik megvizsgálni, hogy a hazai szakképzésben hogyan lehet alkalmazni a világ egyik legmodernebb együttműködési platformját. Nagyon örülök, hogy frissen kinevezett kancellárként én vehettem át  Klaus Dieter Streicher úrtól, Németország budapesti követétől a 2019. évi Szakképzési Díjat, mert ez a BMSZC-ben 2015 óta végzett munkám elismerése is. Eddig főigazgatóként irányítottam a szakképzés megújítását, a duális képzés fejlesztését.

Miért van szükség a szakképzés megújítására?

A technológiai fejlődés következtében a tudás fogalma mára megváltozott. Az igazi kihívást már nem az információhoz való hozzáférés jelenti, hanem annak rendszerezése, felhasználása és hatékony továbbadása. Ahogy Yuval Noah Harari izraeli történész írja a 21 lecke a 21. századra című új könyvében,

az embernek mindig is az volt az erős oldala, hogy feltaláljon valamit, s nem csupán az, hogy bölcsen használja azt.

Az információs- és a biotechológia napjainkban zajló ikerforradalma új minőségű, egyre komplexebb szakértelmet követel meg a munka világában, és szerinte lehet, hogy rövidesen könnyebb lesz majd új állásokat létrehozni, mint átképezni az embereket, hogy be is tudják tölteni azokat.

Ráadásul egyetlen munkahely sem lesz biztonságban a jövőbeli automatizálás, robotika „fenyegetésétől”. Az oktatásban mi is szembesülünk ezzel a kihívással és felmérve a munkaerőpiac jelenlegi átrendeződését, igyekszünk ennek megfelelni. Én is úgy gondolom, hogy megoldást jelenthet a célirányos, gyakorlatorientált képzés, amely koncentrált módon biztosítja a friss tudást.

Ebben milyen szerepet tölt be az ön által irányított szakképzési centrum?

Országosan negyvennégy, Budapesten öt szakképzési centrum jött létre. Ebből az egyik a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum, amelyhez tizenkét, nagy tradíciókkal rendelkező iskola tartozik. Tagintézményeink a műszaki szakmai képzés területén kiemelkedő oktatási múltra visszatekintő, főként villamosipari, elektronikai, informatikai, távközlési, gépészeti képzést folytatnak, valamint a fővárosban egyedülálló módon csak itt képeznek vegyipari, vegyészeti, vízügyi és távközlési szakembereket.

Magyarországon mi képezzük a legtöbb informatikai szakembert, több mint négyezer főt és évente mintegy hat-hétszáz diák tesz sikeres szakmai vizsgát és szerez szakképesítést.

Mi nem divatszakmákat oktatunk, hanem a társadalom és a munkaerőpiac változó igényeire reagálva, korszerű, letisztult szakmaszerkezettel várjuk a hozzánk jelentkezőket. Remélem, nem tűnik dicsekvésnek, de úgy gondolom, az ország 44 szakképzési centruma közül kiemelkedünk kreativitásunkkal, innovatív módszertani megújulásra törekvésünkkel.

Milyen konkrét eredmények támasztják ezt alá?

A hazai szakmai versenyeken rendre eredményesen szerepelnek tagintézményeink tanulói. Az idei Szakma Sztár versenyen diákjaink az informatikai hálózatépítő és üzemeltető, a gépgyártás-technológiai technikus, távközlési technikus, vegyésztechnikus, mechatronikai technikus és erősáramú elektrotechnikus szakmában bizonyultak az ország legjobbjainak. Emellett nemzetközi szinten is megmérettetjük magunkat.

Így juthatott ki 2018 tavaszán Barcelonába az Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziumunk a World Scholar's Cup Barcelona Round versenyre, ahol egy csapat aranyérmet, egyéniben pedig két arany- és egy ezüstérmet szerzett. Híres hazai és európai gimnáziumokat is megelőzve

csapatunk bejutott a döntőbe, amit évek óta az amerikai Yale Egyetemen rendeznek, ahol 2018 novemberében az elődöntőhöz hasonlóan arany- és ezüstérmeket szereztek.

Eredményeink egyre ismertebbek és elismertebbek, a legutóbbi országos kompetenciamérési és érettségi eredményeink alapján az ország legjobb huszonöt szakgimnáziumi rangsorába négy tagintézményünk is bekerült. Ezzel magyarázható, hogy a BMSZC iskolai hálózata és képzési kínálata egyre népszerűbb mind az általános iskolai korosztály, mind a szülők számára.

Ezt a kilencedik évfolyamra történő beiskolázási eredmények is tükrözik, hiszen míg az országos átlag 53,6%, a mi centrumunkban ez 82,7%.

A már említett Webex Boardon kívül milyen új módszereket alkalmaznak a BMSZC-hez tartozó iskolákban?

Egyik kiemelt partnerünk a világ egyik vezető technológiai vállalata, a német Festo, amely aktívan részt vesz az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform munkájában és csatlakozott több kutatási kezdeményezéshez, közöttük az okosgyár programhoz (Smart Factory KL).

A BMSZC-ben oktatott eddigi kiemelkedő automatikai, mechatronikai oktatási rendszereinket kiegészítjük a Festo Ipar 4.0 oktatási mintarendszerével és moduláris termelési rendszerével, amit a magyar szakképzésben elsőként a BMSZC-ben fogunk az oktatásban integráltan alkalmazni. A Festo díjmentesen biztosította számunkra a tananyagot és a tanárok továbbképzését, és közös toborzást kezdtünk a következő tanévre vonatkozóan a duális osztályok indítására.

Emellett a duális képzés és az Ipar 4.0 keretében a Continental, a GE Power és a Siemens vállalattal együttműködve indítunk osztályokat, amelyek a szakma és a technológia új igényeinek, kihívásainak megfelelően képzik a leendő szakembereket.

Milyen kihívást jelent az ön számára a szakképzés megújítása?

Nagyon örülök, hogy a szakpolitika is komoly lépéseket tesz a szakképzés fejlesztésére, és annak is, hogy a koncepciók létrehozása előtt bevonták a Szakképzési Innovációs Tanács műhelymunkáiba mind a szakképzés, mind a munkaerőpiac szereplőit és széleskörűen egyeztetnek szakmai és a társszervezetekkel egyaránt, a holnapután tervezése érdekében.

Ahogy korábban főigazgatóként, a következő öt évben kancellárként úgy gondolom, személyes felelősséggel tartozom az ország egyik legerősebb, az innovációban élen járó szakképzési centrumának jövőjéért, ezért állandóan új megoldásokon, módszereken gondolkozom.

Ahogy a hozzánk tartozó intézmények közössége, úgy én is konstruktív, aktív résztvevője kívánok lenni minden olyan kezdeményezésnek és projektnek, ami hozzájárul ahhoz, hogy tehetséges, jól képzett, dolgozni akaró és folyamatosan fejlődni képes szakembereket adjunk hazánknak, mert Magyarország jövőjét a mai fiatalok tehetségéből, szorgalmából, új minőségű tudásából és az általunk hozzáadott értékből tudjuk közösen megalkotni.