Az amerikai büntetővámok az egyik nagy hazai autógyártót nem érintik
InterjúGlobálisan úgy gondoljuk, hogy több technológiának is van jövője, nemcsak az elektromos autóknak – mondta el a Növekedés.hu-nak Krisztián Róbert, a Suzuki vezérigazgató-helyettese, akivel a gyártás-visszaesés okairól és a globális piaci trendekről is beszéltünk.
Látható az eredményekben, hogy visszaesés volt a gyártásban, és említette, hogy ennek a bázishatás, és az európai gyenge kereslet volt az oka. Hasonló mértékű visszaesésre számítottak?
Igen, eredetileg, amikor terveztük a 2024-es évet, nagyjából azzal számoltunk, hogy 110 ezer körüli darabszámot fogunk elérni. Szerintünk az európai piacon nem lesz kiugró növekedés a következő 1-2 évben. Ennek megfelelően a következő esztendőket is hasonló darabszámra tervezzük.
Merőben más volt a helyzet a korábbi években. A koronavírust követően, 2021-2022-ben nem tudtuk teljesíteni a megrendeléseket és piaci igényeket. Ekkor az embereknek akár egy évet is várniuk kellett az autókra, és 2023 végére egy nagy mennyiségű elmaradt rendelés halmozódott fel. Ezt 2024-ben már sikerült megoldani, mert nem voltak komoly gyártási akadályok, és folyamatosan tartottuk a termelést is, így teljesíteni tudtuk a felhalmozódott rendeléseket.
2024 végére sikerült feltölteni a készleteket, és a márkakereskedéseknél is megfelelő mennyiségben álltak rendelkezésre az autók. Így idén erre a plusz kapacitásra már nem lesz szükség.
Az esztergomi gyárban készült termékek 87 százalékát exportálják, és csupán 13 százalék kerül a hazai piacra. Az exportot tekintve, melyek a legfontosabb piacok?
A legnagyobb piacok közé tartozik Olaszország, Németország, Franciaország és Lengyelország. Magyarország jelenleg az ötödik helyen áll az európai eladások tekintetében.
Nemrég 25%-os amerikai büntetővámot vetettek ki az európai autókra. Ez hogyan érinti a Suzukit, és mekkora a cég amerikai kitettsége?
A Suzuki nem forgalmaz autókat az Egyesült Államokban, mert 2010-ben, a Lehman-krízist követően kivonultunk az amerikai piacról. Ráadásul a kereslet is eltérő, mert az Egyesült Államokban inkább a nagyobb modelleket keresik, míg a Suzuki a kisebb, kompakt autókra specializálódott.Azonban jelentős piacaink vannak Mexikóban és Dél-Amerikában, ahol nagy darabszámban rendelnek tőlünk. A büntetővámok ezeket az ügyleteket nem befolyásolják.
A Suzuki több technológiai lábon áll, és az elektromos autók gyártását is tervezi. Hogyan látják a jövőt ezen a területen?
Globálisan úgy gondoljuk, hogy több technológiának is van jövője, nemcsak az elektromos autóknak. A legnagyobb hangsúlyt arra helyezzük, hogy a legkisebb környezeti lábnyomot hagyjuk.
Ha az elektromos áram megújuló energiából származik, akkor az elektromos autó hatékony megoldás lehet. Ha azonban fosszilis energiával állítják elő, akkor előfordulhat, hogy az elektromos autó élettartama alatt nagyobb szén-dioxid kibocsátást eredményezhet, mint egy hagyományos autó.Az elektromos autók gyártásában és a jövő technológiáiban a globális piacok igényeit mérlegeljük. Például Indiában a Suzuki a biogáz termelést látja a leginkább környezetbarát megoldásnak.
A BYD Magyarországra helyezte az európai központját. Hogyan befolyásolja ez a Suzuki jövőbeli terveit?
Ez alapvetően nem befolyásolja a terveinket. Tiszteljük minden versenytársunkat, és úgy gondoljuk, hogy a verseny hasznos a fogyasztók számára is, mert több termék közül választhatnak. Emellett minket is arra ösztönöz, hogy még hatékonyabban dolgozzunk.
