Csermely Ákos: Minden rossz helyzetet átfordíthatunk a hasznunkra

Interjú2021. ápr. 3.Kamasz Melinda

Idén élőben is találkozunk egymással a Média-Digital Hungaryn és az Internet Hungaryn is - mondja Csermely Ákos, aki három piacvezető konferenciát is szervez évente. Mint mondja, őt is megtépázta az járvány a kezdetekkor, de a vírus miatti lezárás rákényszerítette az online tér birtokba vételére, amely a várakozásokon felül jól sikerült.

Már több, mint egy éve élünk együtt a koronavírussal. Ön évente 3 területi piacvezető konferenciát, az Evolutiont a Media Hungary-t, és Internet Hungary-t rendez. Hogyan érintette a koronavírus?

Engem is arcul csapott az elején. 2020 március 12-én még le tudtam bonyolítani az Evolution konferenciát, pont aznap jelentették be a lezárásokat. Mivel a családomban sok orvos van, tudtam, hogy a lockdown nem 1-2 hónapos lesz és elképzelhető, hogy a 2020-as májusi Media Hungary-t is érinteni fogja. De azt is tudtam, hogy ha nem folytathatom valamilyen módon a dolgaimat - amellett, hogy nehezen viseltem volna el - kollégáimnak se tudtam volna rendesen fizetést biztosítan,i és ebben természetesen ott van a családom megélhetése is. 

Milyen lépéseket tett?

Már tavaly is több mint 7 millió embert lehetett elérni a neten. Biztos voltam benne, hogy az emberek nem csak a televízió, vagy a könyv felé fognak fordulni, hanem erősen domináns lesz a hétköznapokban az online tér.

Ezért szinte azonnal elindítottam a Reboot Hungary néven egy webinárium sorozatot, mely azóta 35 adást élt meg.

Nem szerettem volna elszakadni a szakmámtól, a piacomtól, az ügyfeleimtől, és azt is tudtam, hogy ezt az időszakot ki lehet használni arra, hogy új dolgokkal kísérletezzünk, tapasztalatokat gyűjtsünk, egy szóval tanuljunk.

Elsőként akartam elindulni, mert mindig az első az, akit a második követ. 

Milyen témákban szervezte a Reboot Hungaryt?

Az előbb említett konferenciák célcsoportjainak, azaz a gazdaság, a kereskedelem, a média, a marketing kommunikáció piac számára, legyenek azok pékek, vagy nagy telekommunikációs cégek, reklámügynökségek, vagy mondjuk startupok.

Minden adásnak más-más fókusza van, igyekszem mindig mást célcsoportokat megszólítani. 

Milyen platformot használ?

Szinte kizárólag Zoom-ot.

Igen, tudom, voltak eleinte a Zoommal problémák, de közel sem olyan mértéküek, melyeket szerintem a közvetlen versenytársai terjesztettek, gerjesztettek,

de hát ez a magatartásforma a versenypiac egyéb területén is ismerős. Szoktam is mondani, ha valaki valakit szid, mindig meg kell nézni, a mögötte meghúzódó érdekeket.

Technikailag működött minden? 

Tökéletesen. A magyar digitális ellátottság lényegesen jobb, mint azt általában gondoljuk, és az elmúlt egy évben a virtuális térben mozgó emberek, fogyasztók  óriási “kötelező” képzésen mentek keresztül. 

Mennyire jött be a webinárium koncepció?

Ez is, mint oly sok minden a versenypiacon csak hosszútávon tud igazán érvényesülni. Persze, az elejétől kezdve igen népszerű, és azóta is egy-egy adásnál 50 és 150 fő között van a hallgatóság. Hogy örülünk egy ilyennek például az előadóteremben.

De mi itt nem álltunk le és a Reboot Hungary adásaiból cikkeket, podcastot gyártunk és az online újságunk, a Digital Hungary Youtube csatornájára is felkerülnek az anyagaink.

Természetesen különbséget kell tenni azok között, akik élőben néznek minket és azok között, akik utólag szeretnének olvasni, nézni vagy a Holtidő Média podcastunkban meghallgatni a beszélgetéseket, előadásokat.

Premizáljuk azokat, akik élőben nézik az adást, hiszen az élőzésnek varázsa van, minden másképp működik. Maximálisan kihasználjuk a webináriumban rejlő lehetőséget, az interaktivitást akár egy spontán, real time kutatás elvégzésére. pl. Akik eddig jelentkeztek kedvezényben részesülnek majd az idei offline konferenciáinkon.

Mi történt tavaly a Media Hungary-vel?

A Media-Digital Hungary Konferencia 25 éves. Az Internet Hungary konferenciával együtt az elmúlt években 2200 látogató vett részt ezeken az eseményeken, az esti nagy buli kihagyhatatlanná vált. 

Nagyjából átlagban 200 előadóval 6-6 előadóteremben bonyolítjuk le a rendezvényt.

2020-ban mindezt online rendeztük meg.

Televíziósként kezdtem kerek 40 évvel ezelőtt a munkámat, így most 2 konferenciatévét is szervezhettem, a Media-Digital Hungaryt és az Internet Hungaryt. Ez egy olyan televíziós, konferenciatévé adás volt, ahol a színpad gyönyörűségét vegyítettük az élő adás izgalmával és kihasználtuk az internetben rejlő technikai lehetőségeket, például az interaktivitást.

Csodálatos érzés volt, amikor visszajelzéseket kaptam arról, hogy van, aki kutyasétáltatás közben mobilon, van aki a fürdőkádban, vagy az autójában menetközben hallgatta az előadásainkat. HD minőségben mentünk, de olyan technológiát alkalmaztunk, hogy akár 4K képminőségre is fel tudtunk volna menni. Csodálatos volt, hogy ebben használni tudtam minden eddigi tudásomat: konferenciaszervezés, televíziózás és a műszaki tudás. Számomra ez volt "A jutalomjáték".

Fizetős volt?

7000 forintos jelképes összeget kértünk, ami közel sem fedezte kiadásainkat, de szerencsémre voltak és vannak támogatóim, akik az elmúlt 1 évben az online-ra költözés kísérletében segítettek. 

Mekkora volt az érdeklődés?

Nagyjából 1200-an vettek rá jegyet, és ez nem is olyan rossz szám. De ami érdekes, és nagy tapasztalat volt számomra, hogy egyes multicégek megvettek például  2 jegyet, kivetítették az adást a tárgyalóban és sokkal többen néztek. És voltak egészen kis cégek, akik meg azt mondták, megveszünk 5 jegyet, mert tudjuk, hogy most baj van, és ahogy lehet segítsünk egymáson. 

Milyen egyéb tapasztalatai voltak?

Minden óriás konferencián előfordulnak unalmasabb előadások, amikor az előadó felmegy a színpadra, hátat fordítva a közönségnek megnézi, hogy a kollégái, asszisztensei milyen előadást készítettek számára össze, majd felolvassa azt a kivetítőről. Még rosszabb esetben tart egy reklám prezentációt, vagy valami hasonlót. 

Nem tudom eléggé elmagyarázni néhány előadómnak, hogy az "ezt vedd meg” erőszakos előadások mindig kontraproduktívak. A közönséggel szemben sem fair, hiszen, azzal, hogy bementek meghallgatni bizalmat szavaztak neki, egy szakmai előadást várva, valós tudás értékkel.

Az online térben ez elképzelhetetlen, mert ameddig egy előadóteremben a jól neveltség okán nem áll fel, nem megy ki a teremből a hallgató, itt egész egyszerűen fogja és kiszáll a néző. Olyan ez, mint a "választófülke magányossága".  Ha nem tetszik, azonnal megy és viszontlátásra. Nem jön vissza.

Mi történt a támogatókkal az online térbe költözés után?

Nincs olyan támogatóm, aki elfordult volna tőlem. Volt, aki lényegesen kevesebbet tudott adni, de annak megvolt az oka, és nyilván olyan kapcsolatok alakultak ki a hosszú évek alatt, hogy tudjuk, egymást segíteni. Most ők engem, holnap lehetőségeim szerint én őket. Itt hosszú távon érdemes gondolkozni. Megtérül a segítség, mindig is megtérült. 

Munkatársai közül megtartott mindenkit?

Volt, akitől megváltam, és volt, amikor olyan helyzetet teremtettem, hogy ő akarjon megválni tőlem. Nem bírom a hisztis embereket, arra itt vagyok én magamnak. De félretéve a viccet, racionalizáltam a céget, át kellett strukturálnom. Hozzáteszem, hogy rendkívül szerencsésnek tartom magam, hogy 28 éve a párommal dolgozhatok.

Természetes, hogy hibázunk, hiszen csak az hibázhat, aki tesz is valamit, de nem bírom az arroganciát, a sunyiságot és ha ez bizalmatlansággal párosul értelemszerűen elég határozottan elválunk. De biztosítom, sokkal több ujj van a két kezemen, mint amennyi kollégától valóban megváltam az elmúlt 25 évben. Egy-két kivétellel, minden olyan kollégám eljön a konferenciámra, akik a cégemben dolgoztak. Igérem egyszer feljön az 10-15 ember a színpadra. Tényleg szeretjük egymást. Ez egy nagy család. Voltak akik felnőttek és saját vállalkozást csinálnak, van akik családot alapítottak... 

Mit tervez idénre?

Huuh… Rengeteg álmom és vágyam van, az állandó a Digital Hungary online magazinunk és a Reboot Hungary webinárium mellett szeretném megszervezni júniusban a 26. Media-Digital Hungaryt, októberben a 22. Internet Hungaryt. 

A napokban indítjuk a Kamera Hungaria online műsorfesztivált.

Ezt a fesztivált ünnepnek szánom. Szeretném megköszönni mindazoknak a kereskedőknek, alkotó műhelyeknek, szolgáltatóknak, és kreatív alkotó csoportoknak, akik az online térben valamilyen médiatípust, podcastot, webináriumot, online közvetítést vagy online videót hoztak létre, készítettek az ügyfeleiknek a szakmáért vagy csak önmaguk számára.

Ezen aktív embereknek szeretnék köszönetet mondani ezzel a fesztivállal, ünneppel, akik hátat fordítottak a pandémiának és adni, tanulni akartak, legyen ez az ő ünnepük. 

És mi lesz ha vége a koronavírusnak?

Show must go on, csak most már a konferenciák mellett a virtuális teret is birtokba vesszük, ezt semmiképp sem szeretném elengedni. 

Hozott pozitívumot a koronavírus járvány?

1981 június 7-én, az idei Media-Digital Hungary első napján azaz pont 40 éve ültem fel a média hajójára. Megtanultam, hogy minden rossz helyzetet átfordíthatunk a hasznunkra. Nem mondom, hogy ez mindig sikerült, nem mondom, hogy mindig győztem, de hivatásos versenyző vagyok. Hogy kicsit közhelyesen fejezzem be, azért szoktunk térdre esni, hogy legyen miért felállni.