Egy vállalkozás, amelyik lenyomta a koronavírust – startup a Hortobágyon
InterjúVannak szektorok ahol növekedni tudtak a lezárások ellenére, de el lehet indítani egy vállalkozást a koronavírus járvány kitörésekor, ha a termékünk fő piaca a vendéglátóipar? Egy hortobágyi élelmiszeripari startupnak sikerült. Nemcsak felfutott a termelésük a járvány ellenére, hanem már a külföldi megjelenésen dolgoznak. Egy hazai sikertörténet az agráriumból.
Gyakran hallani lehetett korábban, hogy a magyar marhahúst nehézkes eladni külföldön, gyakorlatilag Törökország volt a fő piac, ahová jellemzően nem a prémium minőségű húst szállították. Működik azonban egy vállalkozás a Hortobágyon, amelyik szakított ezzel a gyakorlattal, és a prémium szegmenst célozták meg az áruikkal.
A termelés gyakorlatilag a járvány hazai kitörésekor indult el, ám ők előre néztek, és új alapokra helyezték az üzletet. Elsősorban itthon értékesítenek saját webshopjukban, de már most elkezdték a külföldi terjeszkedést.
Kun Péter, a Hortobágy Angus társalapítója az MTA-nak dolgozott, mint Kelet-kutató és a Debreceni Egyetemen tanított a Néprajzi Tanszéken 13 évig, mielőtt belevágott üzlettársával az agrárvállalkozásba. Mindig is érezte, hogy az ő helye kint van a pusztán.
Hogyan kezdődött ez a vállalkozás, miként jutott el oda, hogy a megszokott fajták helyett Angusszal foglalkozzon?
2001-ben vettem meg a tanyát, ahol élünk. 2010-ig főképp ló és juhtenyésztéssel foglalkoztunk. Fokozatosan átálltunk a szarvasmarha tenyésztésre, még nem
2015 táján megfogalmazódott bennem, hogy nem elég, hogy csak felneveljük a borjút, aztán jön a kamion, felhajtjuk és elmegy exportra.
Valahogy hiányzott, egy láncszem az egészből, ekkor fogalmazódott meg bennem, hogyan lehetne egy szántóföldtől az asztalig kört végig vinni. Mivel a tökéletes minőség volt a cél, az Angus marha mellett tettem le végül a voksot, így a többi fajta arányát csökkentve innentől csak Angust vásároltunk.
Több ezer oldalnyi angol és magyar nyelvű szakirodalmat olvastam el az állat genetikájáról, a húsminőségéről, a tartásról, a takarmányozás technológiáról.
Végül 2019. márciusában sikerült egy barátommal Kircsi Zoltánnal megalapítanunk a Hortobágy Angus Kft.-t. Ekkor még bérvágásban és bérfeldolgozásban gondolkoztunk, de jött egy lehetőség, és megvásároltunk egy kész húsüzemet és vágóhidat. Így 2020 februárjától már ott készítettük a termékeinket. Így bő egy év munkája van ebben a vállalkozásban.
Ezek szerint a húsfeldolgozást pont a koronavírus járvány hazai kitörése előtt kezdték el. Nem érezték kilátástalannak a helyzetet? Van egy webshopjuk, eleve az azon való értékesítésben gondolkoztak, vagy voltak viszonteladói partnereik?
Ez nagyon érdekes, mert igen is, meg nem is. Amikor átvettük az üzemet, már volt is egy-két üzleti partnerünk mint például a Bamba Marha Burger Bár, amely Európa egyik legjobb hamburgerezője, így Magyarországé is. (A Big Seven Travel utazási portál 1,5 milliós online közösségével és több gasztroszakértővel 2019-ben Európa 5. legjobb hamburgerezőjének választotta - a szerk.). A tervünk az volt, hogy olyan 10 százalékot fogunk értékesíteni kiskereskedelemben és a nagyját azt nagykereskedelemnek szánjuk az árunak, tehát, éttermeknek, húsboltoknak, hamburgerezőknek, kereskedőknek.
Március elején, mikor elindultunk, szűk két hétre rá, a Covid miatt lezárták az országot, így a partnereink bezártak.
Ekkor már három éve ment a hízlalás, rengeteg pénz energia, ott álltak az állatok sorban, ott volt az újonnan megvásárolt húsüzem, az átvett alkalmazottakkal, akiknek fizetést kellett adni, közben fizetni kellett a tápért, a takarmányért.
Úgyhogy azt mondtuk az ilyen helyzetekben előre kell menekülni és nem visszahúzódni.
Ekkor helyeztük a fókuszt a házhozszállításra, illetve a webshopos értékesítésre. Ugyan nyáron volt a nyitás, megnyíltak az éttermek, de a Covid lezárások alatt, ha akár csak az elmúlt három hónapot nézzük, el lehet mondani, hogy a 80 százaléka a forgalmunknak kiskereskedelemben megy, webshopon keresztül.
Hogy mindez működjön, itt a Kun Ranchról és a Kircsi-Farmról, összesen mintegy 50 ember munkája van a termékekben, de ha mindent összeadunk, minden egyes húsban, minden húspogácsában, ami a Hortobágy Angustól kijön, 65-70 ember folyamatos munkája benne van.
Hogyan fogadta a termékeiket a piac? Mitől különleges, egyedi a hús, amit a Hortobágy Angus kínál?
Ez több összetevős. Amellett, hogy nagyon jó brendet építettek az Angus köré és hosszú ideje 70-80 éve tudatosan tenyésztik például az amerikaiak és emiatt az Angusnál van egy húsminőség, ami nem áll meg egy steak-nél, hanem bármilyen más húsrésznél kijön, nagyon fontos a takarmányozás, az érlelés, a profi vágás.
Az Angus hússzerkezete, jóval finomabb rostokból áll, mint más marhafajtáké, legyen az magyar tarka, limousine, charolais vagy magyar szürke és nagyon finoman átszőtt zsírszövetekkel, ez a márványozottság. Ha ezt a genetikai alapot korrekt takarmányozással megerősítjük, rendkívüli húsminőséget kapunk.
Épp ezért partnerünkkel kifejlesztettünk egy egyedi tápot, melynek alapja egy szarvasmarháknak szánt hízótáp volt, ezt egészítettük ki a mi igényeinknek megfelelően.
Így ugyan nem minden részlete publikus a takarmány összetevőinek, annyit elmondhatok, hogy teljesen GMO mentes, szójamentes, és habár ezek drágítják a tápot, de minden vitamin, ami benne található, természetes forrásokból származik és kerüljük a melléktermékek felhasználását.
Körülbelül két évig fejlesztettük ezt a takarmányt, amit a Hortobágyi Nemzeti Park, ősgyepének gyógyító füveivel is kiegészítünk.
Emellett minden hús tőlünk, kizárólag érlelés után kerül piacra. Mi jellemzően nedvesen érlelünk, de a piac igényt mutat szárazérlelésre, így szárazon is érleljük a húsokat.
Végül fontos kiemelni, hogy csak 22 és 30 hónap közötti állatokat vágunk. Ez azért van így, mert habár havonta 30 ezer forint körül van az állat takarmányozása és így drága tovább tartani, de megéri mert így érhető el a valódi minőség.
Hogy a feldolgozás is tökéletes legyen, a henteseink megtanulták az amerikai vágásmódot.
Említette a márványozottságot, ez alatt mit kell érteni?
Háromféle faggyút különböztetünk meg. Egyrészt a bőr alatti felületi faggyú, amely egy kevésbé értékes faggyú. Ezen kívül a vese faggyú: ez a bélszínnél és a vesék környékén halmozódik fel, nagyon lágy, telítetlen zsírsavakkal gazdagon rendelkező zsír, de hamar olvad, így például hamburgerbe nem alkalmas. És végül, ami számunkra a legfontosabb, az az izomrostok közötti zsírréteg, ez adja a márványozottságot, leginkább a rib eye, a hátszín, a rostélyos a márványozott.
Ezek az előnyös tulajdonságok, egy hagyományos pörkölt, húsleves vagy gulyás elkészítésekor is érvényesülnek?
Igen teljesen más a mi húsunkból egy szalámi, egy pörkölt, de a mi grillkolbászaink, vagy legutóbbi termékünk a csevap is teljesen más élményt ad mintha más marhából készülne. Nem egy vásárlónk a pörköltnek vagy gulyásnak valót is tőlünk veszi.
A vásárlóktól érkezik önökhöz visszajelzés, ők mit mondanak a húsaikra?
Szerencsére nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk, még nálunk járt kanadai magyarok is mondták már, hogy a húsunk túltesz akár az ausztrál vagy a kanadai húsokon is és csak az amerikaiak vetekszenek vele. A hazai piacon a séfek, a minőségi hentesek – húsboltok körében a hortobágyi angus ismertté vált és lassan mindenki a legjobb minőséggel azonosítja. Ennél többet nem is kívánhattunk volna.
Egyébként a vevőinkkel szeretnénk a mostanival is közvetlenebb kapcsolatot kialakítani.
Beindítottunk egy úgynevezett Customer Satisfaction Guarantee rendszert, melyen keresztül bárki, akinek a termékünkkel problémája van, közvetlenül felveheti velünk a kapcsolatot,
akkor is, ha mondjuk vendéglátóhelyen fogyasztott a húsainkból, és mi utána járunk minden panasznak.
Működtetnek esetleg valamilyen kontroll rendszert, amivel vizsgálják a húsok minőségét?
Csináltunk egy kísérletet, -ez csak két vágásra korlátozódott, de be fogjuk vezetni a többi vágásra is, csak igen költséges, több százezer forint. Bevizsgáltattuk a húsunkat vitaminokra, makro elemekre és el lehet azt mondani, hogy jópárból kétszer akkora mennyiség volt a mi termékünkben, mint más marhahúsban. A mi húsunk B12 tartalma pedig kilencszeres.
Illetve készítünk alaplevet is, ami Budapesten az Alaplé Bárban is megkapható, illetve a webshopon is, mi ezt is bevizsgáltattuk és az átlagos, bolti alaplevekhez viszonyítva a fehérje tartalom a duplája nálunk, a kollagén tartalom pedig egy deciliterben 2000 mg, ez többszöröse a kollagén tablettákban található mennyiségnek.
A hamburgerhúspogácsánkat pedig egy speciális géppel, az üzemünkben vizsgáljuk, megmérjük a víz, a zsír, a fehérje és a kollagén tartalmát és ezért is állandó a minőségünk.
A termékeikhez kapcsolódva, hogy áll most itthon a steak kultúra?
Magyarországon az emberek most tanulják a marhahúsfogyasztást, a steakekre kiélezve.
Ma itthon most edukáljuk az embereket és számtalan steak fajtát, mint a Denver, Cowboy vagy Las Vegas steak tőlünk ismerték meg a szakmában, ez egy hosszú folyamat, de elindult valami…
Mik a terveik a jövőre nézve, hogy látja magukat néhány év múlva?
Az elsődleges, abszolút lefedni az országot, minőségi marhahússal és ott maradni a toppon, de közben már megjelentünk Lengyelországban is, így tervben van az európai megjelenés. Egy több Michelin csillagos francia séffel is tárgyalunk már, aki az éttermébe a húst innen Magyarországról akarja oda vinni.
Tehát lesz külföldi értékesítés is ez biztos, de mi továbbra is a magyar piacra hegyezzük ki a fegyverünket, hadd legyen itthon elérhető egészséges marhahús.
A ranchokon is van lehetőség fejlődni. A két gazdaságban az anyatehén állomány most 600 körül van ez még növekedhet 700-ra, de elkezdtünk szervezni egy integrációt más hortobágyi gazdákkal, akik most álltak át Angusra, hiszen az üzem kapacitása, - és ez még Magyarországon el is adható nagyjából- az évi 1000-1500-as számig még bővíthető.
Egyre kevesebb fiatal tervez az agráriumban dolgozni és gyakran nincs, aki tovább vigye a családi vállalkozást. Hogyan látja a kiutat?
Egy ilyen gazdaságnak akkor van értelme, ha az ember gyermekei folytatják, hiszen pénzzé lehet ezt tenni, meg is akarták tőlem nemrég venni az egész gazdaságot, kaptam több ajánlatot is,
de én ezt nem azért csinálom, hogy ebből sok pénzt keressek egy egyszeri eladással, hanem értéket akarok teremteni és egy olyan megélhetést biztosítani a gyerekeimnek, aminek az alapjait mi tettük le.
Hiszen ne feledjük, a kommunizmusig itthon is több generációs családi vállalkozások működtek és az USA-ban ma is arra büszkék, hogy ötödik, hatodik generációs gazdaként művelik a földjeiket nevelik az állataikat. Én nagy figyelmet fordítok arra, hogy a gyerekeimmel ezt megszerettessem, ők lovagolnak, részt vesznek a gazdaság mindennapjaiban és itt élünk a tanyán, de én arra is figyelek, hogy például a telepen dolgozók közül négyőjükből hárman harminc év alattiak.
Ez egy nagyon jó élet, vannak nehézségei, de az ember szabad, kint van a természetben, és használnia kell az eszét. Túl kell lépni a TSZ gulyások szintjén.
Ebben a szakmában az értelmiségnek is helye van és mi is így építjük fel a gazdaságot. Szándékosan szeretnék minél fiatalabbakat idehozni a gazdaságba.
A címlapképen a Hortobágy Angus két alapítója, Kun Péter és Kircsi Zoltán látható.