Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az árstop miatt kemény tárgyalások várhatók - véli a Kereskedelmi Szövetség

Interjú2022. feb. 1.Harsányi Péter

A webáruházak forgalma a korábbi évekhez képest mérsékeltebben, 15-20 százalékkal bővülhet – nyilatkozta a növekedés.hu-nak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a kereskedők maradéktalanul végrehajtják az élelmiszerárstop intézkedést. Az üzletek más termékek árának megemelésével várhatóan nem fognak élni, mert a vásárlók továbbra is árérzékenyek. A boltok ellenben átértékelhetik az akciós politikájukat. Más termékeknél visszafoghatják a tervezett akciók mértékét, kiterjedtségét. Emellett átütemezhetnek egy-egy felújítást vagy eszközbeszerzést. Hozzátette, a beszállítók várhatóan árat próbálnak majd emelni januárban. Kemény tárgyalásokra kerülhet sor a kereskedők és a beszállítók között.

Mekkora bővülést vár a kiskereskedelmi szektorban az idei év egészében?

További bővülést várunk az ágazatban, amit több tényező is megalapoz.

A kereskedelemi szektor teljesítménye a GDP növekedésétől nagymértékben függ. Jelenleg minden előrejelzés a gazdaság és a bérek gyors növekedését vizionálja.

A 13. havi nyugdíj, a 25 év alattiak szja mentessége, a gyermeket nevelők szja visszatérítése, illetve a minimálbér és a garantált bérminimum 20 százalékos megemelése egyaránt növeli a lakosság jövedelmét.

A kiskereskedelemi forgalom 2020-ban 2019-hez képest lényegében nem esett vissza. Ennek hátterében az állt, hogy 2020 első negyedéve nagyon erős volt, majd ezt követte egy gyenge második és meglehetősen vegyes harmadik és negyedik negyedév.

2021-ben az előző évhez képest 3 százalékos növekedés bontakozhatott ki. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az ágazat 3 százalékkal meghaladta a járvány előtti teljesítményét.

A várakozásaink szerint az idei év egészében 5-6 százalékkal bővülhet a kiskereskedelmi szektor, úgy, mint a járvány előtti években.

Mely alágazatok teljesíthetnek erősebben?

Ez egy nagyon fontos kérdés. Az iparcikkek és a ruházat esetében például gyengébb teljesítményt várunk. A korlátozások döntő részben ugyanis az iparcikkek kereskedelmét érintették, illetve sokan még óvatosan vásárolnak.

Az iparcikkeket érintő üzleteket két alkalommal is bezárták: 2020-ban másfél hónapra, illetve 2021-ben egy hónapra.

Emiatt több terület, mint például a ruházati cikkek, műszaki cikkek és a bútorok forgalma még a járvány előtti szinten van még.

Az élelmiszerüzletek korlátozása lényegesen enyhébb volt. Számukra rövidebb nyitvatartás és négyzetméter alapú vendégszám volt előírva.

Az élelmiszerüzletek és a drogériák forgalma átlagosan 2-4 százalékkal növekedett az elmúlt időszakban.

Mit tapasztalnak a webáruházaknál?

Érdemes külön megemlíteni a webáruházak kategóriáját. 2019-ben és 2020-ban is 40-40 százalék felett volt esetükben a növekedés üteme.

2021-ben a webáruházak bővülése ellenben a felére esett vissza, már csak 20 százalékkal nőtt a piac.

A vásárlók ugyanis szívesebben mentek vissza a hagyományos üzletekbe. Ez gyakorlatilag minden értékesítési csatornánál megfigyelhető volt. Novemberben, avagy a Black Friday hónapjában már nem nőtt a webáruházak piaca 2020-hoz képest. A Black Friday kifulladt. Ehhez természetesen hozzá tartozik, hogy novemberben jelentős drágulás volt megfigyelhető, ami mellett logisztikai nehézségek is jelentkeztek.

2022 egészében a korábbi évekhez képest mérsékeltebb, 15-20 százalék közötti növekedést várunk a szegmensben.

Jelenleg a kiskereskedelmi forgalom 12 százalékáért felelősök a webáruházak.

Várakozásai szerint milyen mértékben gyűrűzhetnek be a magasabb energiaárak és alapanyagárak, illetve az emelkedő munkaerő és szállítási költségek a termékek áraiba?

Mindezek nemzetközi folyamatok, melyeket a nemzetközi környezet határoz meg. A kormány intézkedései próbálják fékezni a drágulás ütemét a lakosság védelme érdekében. A beszállítóknál viszont érezhetően erősödik a költségoldali nyomás.

Egy élelmiszer feldolgozóüzem számára nehézséget jelent például a mezőgazdasági anyagok drágulása. Emiatt árat kell emelniük, ami a kiskereskedelmi üzleteket is érinti.

A mostanihoz hasonló drágulásra az elmúlt években nem volt példa. Az kőolaj és a mezőgazdasági cikkek ára erősen hullámzik, illetve emelkedik. Ez begyűrűzik a végtermékek árába is.

A munkaerőhiány ráadásul visszaköszönt, az átlagbérek dinamikusan emelkednek, ami szintén költségemelő hatású.

Az MNB 5 százalékos inflációt vár az idei év egészében. Ennek részese a bolti piac is.

Milyen termékek esetében várható áruhiány?

Köszönhetően a magyar mezőgazdaságnak és beszállítóknak az élelmiszerpiacon áruhiánnyal nem számolunk.

Egyes cikkelemek viszont később érkeznek meg. Például a járvány időszakában a csomagolóanyag vagy egy kupak hiánya is akadályozta a gyártást. Ennek azonban soha nem lesz akkora súlya, hogy az élelmiszerbiztonságot zavarja.

Az iparcikkeknél viszont már más a helyzet, ott a gyártás zöme Ázsiához köthető. A szállítási költségek megugrása, a konténerhiány, a chiphiány a járművek és az elektronikai cikkek, illetve esetenként a ruházati cikkek kínálatában okozhat zavarokat.

Meglátása szerint meddig tarthat az ellátási láncok akadozása?

A nemzetközi előrejelzések alapján 2022-ben elkezdhetnek mérséklődni az ellátási zavarok. Mi is ebben bízunk. A járvány azonban még mindig okozhat váratlan helyzeteket.

Vár-e további jelentős emelkedést az élelmiszerek árában?

Ez alapvetően nem tőlünk függ, de szembe kell nézni azzal, hogy a drágulási folyamat csak lassan fékeződhet. Ennek nemzetközi okai vannak. Sok múlik az alapanyagok beszerezhetőségén, illetve árán.

A mezőgazdasági alapanyagok piaca mindig hozhat váratlan fordulatot, de bízunk benne, hogy 2022 második felében már enyhülni fog az árnyomás.

Mi a véleménye az élelmiszerárstopról? Mennyire tartja hatékonynak? Kijátszhatják-e a kereskedők például más termékek árának megemelésével?

A kereskedők maradéktalanul végrehajtják az intézkedést és a bevételük egy részéről lemondanak.

Fontos azt kihangsúlyozni, hogy más termékek árának megemelésével várhatóan nem fognak élni, mert a vásárlók továbbra is árérzékenyek. A kereskedőknek emiatt soha nem érdekük az ok nélküli áremelés.

Van ugyanakkor mozgásterük, hogy a kiesést részben pótolják.

Az üzletek átértékelhetik az akciós politikájukat. Más termékeknél visszafoghatják a tervezett akciók mértékét, kiterjedtségét. Emellett átütemezhetnek egy-egy felújítást vagy eszközbeszerzést.

A kérdés komplex. Ha lecsökken a 2,8 százalékos UHT tej ára, akkor a kereskedőknek meg kell nézniük, hogy mit csináljanak az 1,5 százalékossal. Hasonlóképpen a csirkemell, csirke far-hát, és csirkehát árcsökkenése esetén végig kell gondolniuk, hogy módosítsák-e a csirkecomb árát.

Az élelmiszerárstop hatékonyságát végeredményben a vásárlók döntik majd el. Egy biztos, a vásárló jól fog járni az intézkedéssel.

Fontos eleme az árstopnak, hogy a következő 3 hónapban megvédi a fogyasztókat az esetleges nem várt áremelkedésekkel szemben az érintett termékkörök esetében.

A teljes képet a beszerzési árak változása is nagymértékben befolyásolja majd. A beszállítók várhatóan árat próbálnak majd emelni januárban, és nem csak az érintett termékkörök esetében.

Kemény tárgyalásokra kerülhet sor a kereskedők és a beszállítók között.