Két hónap alatt másfél millió vendégéjszakát hozott a borturizmus 

Interjú2021. nov. 1.Kovács Dániel

Fellendülőben a borturizmus, tavaly csak szeptember-októberben közel másfél millió vendégéjszakát töltöttek el az utazók valamelyik magyar borvidéken. A 2010-es évektől lett egyre nagyobb trend, hogy a borkóstolás után ott is alszunk a borász szálláshelyén, eszünk egy jót az éttermében, lazulunk a közeli élményfürdőben. Gál Zsombor borturisztikai szakértővel beszélgettünk.

Ha ősz, akkor ma már szinte kötelező program begyűjteni valamilyen boros élményt. Hogyan lett ez ennyire népszerű? 

Számos desztináció, vagy élményígéret beindíthatja az emberek fantáziáját ősszel, de valóban, Magyarországon kiemelkedik ilyenkor a bor. Országszerte néhány kivételtől eltekintve, szinte mindenhol van bortermelés, így bármerre indulunk el Budapestről, könnyen belebotlunk egy-egy borvidékbe.

Minden egyes borvidéknek megvan a saját stílusa – összesen 22 önálló borvidékünk van – érdemes ezeket sorban felfedezni. Ez egy izgalmas téma, ami sok honfitársunkat megmozgat. 

Ez egy fiatal jelenség, korábban csak a nyaralás létezett, esetleg a tehetősebbek télen elutaztak síelni. Mitől változtak meg a szokásaink? 

Azt tapasztaljuk, hogy növekvő igény van a természetközeli programokra, szabadidős aktivitásokra. Márpedig borvidékeink könnyen és gyorsan megközelíthetők, Etyek háromnegyed, a Móri és a Neszmélyi borvidékek egy-másfél órára vannak a fővárostól.

A borturizmusnak is van egy fejlődéstörténete. Amikor a kilencvenes években elindultak a családi borászatok, még minden a borról, mint termékről szólt. Hol lehet jó bort kóstolni, venni.

Ma már önmagában az, hogy jó borokat lehet kapni, nem elég, a borkedvelő közönség ennél már több izgalmat keres.

A 2010-es évektől lett egyre nagyobb trend, hogy elutazunk a borvidékre, megszállunk a borász szálláshelyén vagy annak közelében, eszünk egy jót a térség legjobb éttermében, a közeli élményfürdőben vagy wellness központban kényeztetjük magunkat. Természetesen mindezek mellett részt veszünk egy borkóstolón, vagy borvacsorán is. Erről szól ma a borturizmus. 

Tehát már kevésbé a bor, mint termék a főszereplő, sokkal inkább az élmény, amit a borvidékeken átélhetünk. 

Épült is egy egész iparág... 

Igen, vagy maguk a borászatok hozzák létre a kapcsolódó szolgáltatásokat, vagy a helyszínen más vállalkozások fedezik fel az üzleti a lehetőséget, wellness-szállodát, „boréttermet” nyitnak, dzsipes dűlőtúrákat szerveznek és kialakul egy borvidéki kínálati lánc. 

Önmagában a borászatok jelenléte kevés, azok a vidékek válnak sikeressé, ahol van jó szálláshely, étterem és olyan programlehetőségek, amelyek az egész családot meg tudják szólítani. Ettől válik egy borvidék igazán jó borturisztikai desztinációvá. 

Ha ránézünk az őszi programtérképre, tele van boros rendezvényekkel a borünneptől a szüreti fesztiválokig akad minden. Jó marketingeszköznek bizonyulnak ezek? 

Az a tapasztalat, hogy az embereket az elején a legnehezebb megmozdítani, ezért fontos egy-egy nagyobb eseményt, koncertet szervezni, ami odacsábítja a borvidéket még nem ismerő érdeklődőt.

Ha pozitív tapasztalatokkal tér haza, később már rendezvényen kívül is visszalátogat, szívesen felfedezi a környékbeli borászatokat.

Természetesen ezért is fontos, hogy ezeken a fesztiválokon, programokon tudatosan hívják fel a figyelmet a térség kínálatára, a legjobb borokat, legfinomabb ételeket kóstoltassák. 

A nyár folyamán, koraősszel a legerősebbek ezek a programok, aminek praktikus oka van. Amint beérik a szőlő – általában szeptember közepétől –, a borászok figyelme a termelésre irányul, kevesebb idejük van arra, hogy a hétvégén borfesztiválon jelenjenek meg, ilyenkor már limitált számban vannak csak nagyobb boros megmozdulások, de azért lehet még csemegézni. 

Az általunk üzemeltetett bor.hu weboldal egyik fő eleme az eseménynaptár, ahol igyekszünk ezekről folyamatosan hírt adni, hisz minden hétvégére jut legalább 4-5 esemény. 

Mekkora szelete ez az egész magyar turizmusnak? 

Tavaly szeptemberben és októberben a vendégéjszakák 45%-át borvidéken töltötték el a turisták. 

Ez csalóka egy kicsit, ugyanis arra egyelőre nincs rálátásunk, hogy közülük mekkora a borturisták aránya, tehát azoké az embereké, akik borászatot látogatnak, boros élményekben vesznek részt. 

Mindenesetre a potenciál jelen van, hisz csak e két hónap folyamán másfél millió ember járt borvidékeinken, akiknek karnyújtásnyira voltak a borászatok. Ha az egész évet nézzük, a borturizmus szempontjából az ősz a legerősebb, ilyenkor látványosan nagyobb a borturisták aránya. 

Hogy alakult ez borrégiókra lebontva? 

A 2020. szeptember-októberi adatok alapján 470 ezer ember járt a Balaton borrégióban, 143 ezer a Duna borrégióban, 318 ezer a Felső-Magyarország borrégióban, 141 ezren fordultak meg a Pannon borrégióban, 131 ezren a Felső-Pannon borrégióban, míg a Tokaji borrégiót 44 ezren választották. 

Kétségkívül azoknál a régióknál sokkal magasabb a borturisták aránya, ahol az összturisztikai kínálatban a borászatoknak jelentős szerepe van. Például a balatoni turisták kisebb része borturista, mint a tokaji turisták esetén. 

Mekkora bevételt hoz az őszi pörgés a borvidékeknek? 

Tavaly szeptember-októberben a hat borrégióban közel 20 milliárd forint szálláshelyi bevétel keletkezett. Ahogy a legnagyobb vendégforgalom, úgy a legmagasabb bevétel is a Balaton borrégióhoz köthető, 2020 két őszi hónapjában a borrégió szálláshelyein 7,3 milliárd forint bevétel keletkezett, a Felső-Magyarország borrégióban ez az érték 5,4 milliárd forintot jelentett, a Duna borrégióban 1,8 milliárd, a Pannon borrégióban 1,7 milliárd, a Felső-Pannon régióban 1,7 milliárd, a Tokaji régióban pedig 520 millió forint.

Természetesen ebben az összes régióba érkező turizmus benne foglaltatik, kifejezetten a borturistákra leszűrt bevételek ennek csak egy részét képezik. 

Melyik a leglátogatottabb program boros program Ilyenkor ősszel? 

Konkrét rangsorunk nincs, de az biztos, hogy a legtöbb látogatót a Budapest Borfesztivál vonzza, egy járványmentes évben akár 40.000 főt is elér a rendezvényre látogatók száma.

A vidéki borfesztiválok néhány ezer főtől tíz-tizenötezer főig mozgatják meg a közönséget. Fontos látni azonban, hogy a nagyobb vidéki fesztiválok nyárra koncentrálódnak, ez jellemző a borfesztiválokra is. 

Milyen arányban választanak a magyarok ősszel külföldi és belföldi uticélt? 

A járvány hatására az utazási szokásokban jelentős változás következett be 2020-ban. A korlátozások feloldásával a nyári időszakban robbanásszerűen indult be a belföldi turizmus.

Míg a nyár kezdeti időszakában a kutatásban megkérdezettek 53%-a vett részt belföldi utazáson 2020-ban, ez az arány az őszi időszakra 67%-ra növekedett. Ennek oka, hogy sokan a külföldi desztinációk helyett belföldi utazást választottak, így nőtt a belföldi turizmusba bekapcsolódók aránya.

Ez idő alatt a külföldi utazások aránya nem változott (29%), ami ugyan csak a belföldi úti célok népszerűségét mutatja. Az utazásokat illetően mindenki rövid távra tervez, nem sokkal az indulás előtt foglalnak szállást az utazók világszerte. Jelen helyzetben globális trendként azonosítható, hogy számottevő keresletet a belföldi forgalom képes generálni.  

Az őszi, boros programokat kedvelik a külföldi turisták is? 

Szeretnek jönni, de itt is jellemzőbb a rövidebb látogatási idő, illetve a regionalitás – többnyire a szomszédos országokból érkeznek hozzánk.

Egerbe például többnyire Ukrajnából, Szlovákiából és Lengyelországból jönnek látogatók, Villányba Németországból, Szlovákiából, Lengyelországból, Ausztriából és Csehországból, a Balaton környékére pedig Ausztriából vagy Németországból utaznak be.