Köbli Norbert: Jó sztorit könnyű találni, de abból filmet készíteni hihetetlenül nehéz

Interjú2024. jan. 14.Sz.A.

Sok a tehetséges fiatal író Magyarországon, s jobban megbecsülik ma a forgatókönyvírást, mint valaha - véli Köbli Norbert, Balázs Béla-díjas magyar forgatókönyvíró, aki szerint a rengeteg filmsorozat és reality show miatt is ma egyre többen akarnak forgatókönyveket írni. Köbli, aki számos nemzetközi és hazai elismerésben részesült film írója, jelenleg épp a Magyar Nemzeti Bank első elnökéről, Popovics Sándorról készülő alkotáson dolgozik. A Magyar Forgatókönyvírók Egyesületének elnöke interjúnkban azt is elárulta, kiket tart kiemelkedően tehetségesnek és hogy miért szeret tanítani.

Amelyik filmnek Ön a forgatókönyvírója, az az alkotás rendszeresen sikert arat a nézők és a szakma körében egyaránt. Árulja el, hogy mi a titka?

Titkom nincs, de talán van három erősségem: egyrészt érdekes sztorikat találok, másrészt hiteles, emberi karaktereket alkotok (nem feltétlenül jó emberek ezek, de lehet velük azonosulni), és a végére tartogatok valami váratlan, irónikus fordulatot, ami érzelmileg is, intellektuálisan valami új hatást kelt a nézőben.

Köbli Norbert, Balázs Béla-díjas magyar forgatókönyvíró; Fotó: Benkő Krisztina

A magyar mozit kedvelők már nemcsak azt kérdezik egy-egy film kapcsán, hogy ki rendezte, hanem azt is, hogy ki írta a forgatókönyvet. Ön érzékeli ezt az újfajta nézőpontot?

A szocializmusban komoly kultusza volt a rendezőknek, ezzel szemben zéró kultusza volt a forgatókönyvíróknak. Ez az elmúlt 10-15 évben hálisten megváltozott.

Jobban megbecsülik ma Magyarországon a forgatókönyvírókat, mint valaha.

Minden forgatókönyvíróban ott lakozik egy író és egy filmes szakember. Honnan merít ihletet? Honnan jön az inspiráció egy-egy forgatókönyv megírásához?

Az egész élet nyersanyag egy forgatókönyvíró számára. Nemcsak a személyes élmények, de mások élményei is; a hírek, a filmek, a könyvek, a történelmi események: bármi megihlethet.

Majdnem minden forgatáson kint tartózkodik, legalábbis erről olvashatunk a filmjei kapcsán. Ez tényleg így van? (Ha igen, akkor hogyan tudja a jelenlétével elősegíteni az alkotói munkát?

Ha ráérek, sokszor kimegyek a forgatásra, így volt ez például a Blokádnál is.

Szeretek ott lenni kora reggeltől késő estig a stábbal, a színészekkel, a rendezővel, az operatőrrel. Óriási kaland.

De az esetek többségében sajnos nem érek rá, mert közben már egy új forgatókönyvön dolgozok, hogy jövőre is legyen munkája a stábnak és a színészeknek.

Köbli Norbert miután átvette a legjobb forgatókönyvírónak járó díjat a Blokád című fimért a Magyar Mozgókép Fesztivál díjátadó gáláján a Veszprémi Petőfi Színházban 2023. június 10-én. MTI/Vasvári Tamás

A filmjei alapján a XX.századi  történelmi eseményei kiemelten foglalkoztatják. Úgy tűnik a nézőnek: egy-egy film témája az utcán hever, s Ön szinte csak lehajol a sztoriért. Milyen szempontok alapján dönti el, hogy mely eseményeket dolgoz fel?

Van egy szűrőm, egy érzékem, hogy mi a jó sztori. Kiszagolom, és aztán már csak meg kell írni. Már csak - mondom iroikusan, mert jó sztorit találni könnyű.

Abból aztán egy jó filmet írni hihetetlenül, elképesztően, borzasztóan nehéz. Nehezebb, mint az agysebészet. Ezt nem én mondom, hanem Robert McKee, aki a legnagyobb szaktekintély a témában.

Amikor írja a forgatókönyvet, már van-e elképzelése a karaktereket megformáló színészekre vonatkozóan?

Általában van. Segít jobban megragadni a karaktert, ha odaképzelek egy színészt. Van aztán, hogy az a színész kapja a szerepet, akit én írás közben odaképzeltem, de olyan is van - sűrűn -, hogy másik színész kapja. Ez már a rendezőtől függ, ő választja ki a színészeket.

Rendre kiváló színészek szerepelnek a filmjeiben. A színészek kiválasztásának folyamatában részt vesz-e?

A rendezők kikérik a véleményemet a castingról, olyan is van, hogy az általam javasolt színészre osztják a szerepet, de ez végső soron az ő döntésük kell hogy legyen. Nekik kell majd a kiválasztott színészből kihozniuk élete legnagyobb alakítást. Jó, ha van kémia író és színész között, de sokkal fontosabb, hogy ez a kémia rendező és színész között legyen meg.

Többször szokott ugyanazzal a rendezővel dolgozni (Szász Attila 4-szer, Fazekas Péter 3-szor, Bergendy Péter 2-szer). Ilyenkor a rendező keresi meg Önt, és együtt kezdik el az alkotó folyamatot?

Nálam az vált be, hogy én kezdem a projektet, vagyis nekem van egy ötletem, és megírom. Aztán keresek hozzá rendezőt és producert, és közösen hárman meghozzuk az összes többi döntést. De többször dolgoztam úgy is, hogy másoké volt az ötlet, egy másik író, producer, rendező projektjébe szálltam be segíteni. Attilát, Pétert és a másik Pétert kiváló rendezőnek és embernek tartom; szeretnék még velük dolgozni.

Filmkritikusok szerint a Trezor című film az Ön pályafutásának egyik legkiemelkedőbb pontja. Egyetért-e ezzel a megállapítással?

Jó film, de hogy a legjobb-e, nem tudom. Majd az útókor eldönti. Annyi bizonyos, hogy a világ minden táján szerették, Emmy-díjra jelölték, ott voltunk New Yorkban a gálán.

Olyan vagyok, mint a büszke apa, a filmjeim a gyerekeim, és ezek a gyerekek most már önálló életet élnek, tőlem független mémek.

Filmjeit látva igen széles a paletta, melyik alkotására a legbüszkébb?

Talán a Félvilágra. Ott minden összeállt, egyfajta kegyelmi állapotban született. De remélem, életem legjobb filmjeit még csak ezután fogom megcsinálni.

Megkerülve az online teret Ön a filmeken keresztül találta meg azt a kommunikációs csatornát, amelyen keresztül mesélni tud a nézőknek. Minden filmje után az az érzésünk, hogy az Ön hitvallása a tanítás, a múlt feldolgozásával együtt tanítani szeretne. Ezt jól érezzük?

Igen, van bennem egy tanító hajlam. Anyukám magyartanár volt, 14 évesen én is magyar-történelem szakos tanárnak készültem. Ha hallok egy jó sztorit, azt muszáj másoknak is elmesélnem, és ha egy nagyon jó sztorit hallok, azt muszáj megírnom filmben.

Egyetemen tanítja a forgatókönyvírás mesterségét. Lát-e új tehetségeket a pályán?

Sokkal többen akarnak forgatókönyvet írni, mint amikor én kezdtem a pályát, és ez jó, hiszen a munka is sok. Gondoljunk csak arra a rengeteg sorozatra, azt mind írók írják. De nemcsak az ún. fikciós tartalmakat, hanem a non-fictiont, a realityt is mind megírják előre. Sok a tehetséges fiatal író. Akit név szerint is kiemelnék, az Szentgyörgyi Bálint, A besúgó-sorozat alkotója.

Úgy tudjuk, jelenleg Popovics Sándorról, a Magyar Nemzeti Bank első elnökéről készülő filmen dolgozik. Hol tartanak most az alkotó folyamatban? Hasonlít-e majd ez a film a szintén Ön által írt Aranyvonat története című filmhez, amely ugyancsak nemzeti bankos történelmi eseményt dolgoz fel?

Bizony, Popovics történetén dolgozunk éppen Szász Attila rendező barátommal, hozzátéve, hogy az Aranyvonatot is, és ezt az új filmet is Attila írta; én csak tanácsokkal segítem az ő nagyszerű munkáját.