Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Luxushotelt nyitni tehát kell Budapesten - mutatja a török Matild Palace sztorija

Interjú2023. aug. 12.Kovács Dániel

Az egy szabad szobára jutó bevétel Budapesten nagyon közel van Bécshez, ami jó jel - mondja a Növekedés.hu-nak Selim Ölmez, a Matild Palace, a Luxury Collection Hotel igazgatója, aki arról is beszélt, mi a szerepe egy luxushotelnek a főváros életében, és hogyan sikerült elindítani a szállodát a járványhelyzet kellős közepén.

Milyen éve van idén a turizmusnak, mennyire elégedett a hotel foglaltságával? Mit láthatunk a tavalyi évvel összevetve, milyen hatások befolyásolják az idei év eredményeit?

Az üzletünk növekszik. Ebben az évben még hat hónapunk van hátra, nincs kristálygömböm, de amikor tervet készítek mindig megnézek néhány statisztikát, számot, hogy hogyan növekszik a légi forgalom, és milyen a folyami hajóutak kihasználtsága. Természetesen nagyon sok pozitív dolog van Budapesttel kapcsolatban.

Az egy szabad szobára jutó bevétel Budapesten nagyon közel van Bécshez, ami jó jel.

Összehasonlítjuk magunkat a többi környező desztinációval is. Száz százalékban foglalt a város? Nem. Tehát ez reményt, motivációt ad a jövőre nézve. Dolgozunk ennek a célnak az eléréséért. A mi feladatunk a város népszerűsítése, ez nem csak a kormány feladata.

A szállodaiparban dolgozók mind, nem csak mi, elmegyünk Cannes-ba, Londonba, New Yorkba, Hongkongba, Isztambulba, minden nemzetközi turisztikai vásáron részt veszünk, ahol a desztinációt népszerűsítjük.

Ha a turisták eljönnek a Matild Palace-ba, lehet, hogy egy másik szállodában esznek, vagy legközelebb talán egy nagyobb üzlettel, egy nagyobb vagy új lehetőséggel térnek vissza.

Szóval ez az év jó. Mindenesetre sokkal jobb, mint tavalyi év volt, amikor egy februári napon arra ébredtünk, hogy háború tört ki a szomszédban.

Bárhol is voltam a világban, mindig szembe kellett néznem egy válsággal. Törökországban nagyon sok kihívás van, gazdasági válság, infláció, terrorizmus, biztonsági kérdések, politikai okok és így tovább. A Közel-Keleten voltam 2008 körül, amikor Dubaiban hatalmas pénzügyi válság volt. Néhány nap alatt az egész közeg megváltozott, a hihetetlenből Ó, Istenem, mi folyik itt? lett.

Selim Ölmez, a Matild Palace, a Luxury Collection Hotel igazgatója

A válság még egy sarki pékségben is bekövetkezik. Mert ha az én üzletem megváltozik, az ő üzletük is megváltozik. Ez a mi sorsunk. Nem lehet úgy felépíteni egy vállalkozást, hogy azt gondoljuk, minden tökéletes lesz. Nagyon sok mindenen kell keresztülmenni.

A Matild Palace jó üzlet. Jó befektetés volt. A világjárvány miatt a befektetés megtérülése talán hosszabb lesz, mint amit 2016-ban előrejeleztünk. Ez nyilvánvaló. Mégis nyereséges.

Folyamatosan változtatunk. Ezek a változtatások az optimalizálás érdekében történnek. Ha bármelyik üzletet nézzük, valójában az első számú cél a profitszerzés, és természetesen minden üzletben vannak olyan dolgok, amelyek nagyszerűen működnek, és vannak olyanok, amelyek nem úgy működnek, ahogy vártuk.

Így most, két év működés után úgy gondolom, itt az ideje, hogy optimalizáljuk azokat a dolgokat, amelyek elmaradnak az elvárásainktól. Mindig új módokat próbálunk a vendégek idecsábítására. Például a Matild Caféban bevezettük a Sunday brunchot, ami egy új szolgáltatás számunkra. De láthatóan fellendíti a forgalmunkat.

Luxushotelként milyen vendégkör látogat Önökhöz, mi a szerepe a hazai turizmusban egy luxushotelnek, vagy általában véve az A+-os fogyasztókat célzó szolgáltatásoknak?

Tíz évvel ezelőtt mi, szállodatulajdonosok egészen másképp tekintettünk az éttermi egységekre. Korábban a hotelekben ez a “Food & Beverage” szegmens a reggeliről és a bankettről, a rendezvényekről és a zártkörű eseményekről szólt. Ma már teljesen más a helyzet.

Most már étterem üzemeltetők is vagyunk, nem csak szállodaüzemeltetők.

Ezért hajtjuk végre ezeket a változásokat. Nagyon nehéz a Matild Palotát csak szállodának nevezni. Az étterem, a kávézó, a koktélbár számunkra legalább ennyire fontos, három ilyen egység is elérhető nálunk, amelyek igen népszerűek a városban: Spago by Wolfgang Puck, a Duchess Rooftop Bar, a Matild Café és Cabaret. Azt hiszem, az is nagy eredmény számunkra, hogy sikerült kapcsolatot teremtenünk a budapesti közösséggel. Valami mást akartunk csinálni, valami frisset, valami olyat, ami visszaadja az életet ennek az ingatlannak, hiszen ez az épület mindig is a város szívében volt még a világháború vagy a forradalom alatt is.

Ezt az épületet az elmúlt 120 évben a közösség használta, nem a város látogatói. Korábban soha nem volt szálloda. A Matild Palotát két évvel ezelőtt alakítottuk át szállodává. A legnagyobb sikerünk az, hogy kapcsolatot teremtettünk a helyiekkel.

Vendégeink 50 százaléka helybéli, de természetesen ez szezonról szezonra változik. Ha nincs turistaforgalom, akkor a helyiek nagyobb számban látogatják éttermeinket és bárjainkat. Így néha 75 százalék az arányuk.

Egy teljes év átlagában 60 százalékban helyieket és 40 százalékban turistákat szolgálunk ki, ami elég jónak mondható.

Ez a tény bizonyítja, hogy ez nem csak egy turisztikai befektetés. Ez egy szálloda, ami szintén része az üzletünknek, de ahogy mindig mondom, néha úgy érzem, hogy inkább egy étteremben dolgozom, nem egy szállodában.

Matild Palace, a Luxury Collection Hotel

A szálloda vendégei A+ státuszúak. Az étterem vendégei is nagyon magas státuszú törzsvendégek. Jól képzett emberek, akik sokat utaznak. Értékelik az értékeinket, például a Spago by Wolfgang Puck koncepcióját.

Wolfgang Puck az egyik legnagyobb név az éttermi iparban, ha nem a legnagyobb. Van egy sikertörténete, amely már több mint 40 éves. Nemcsak a Mariotthoz tartozó Luxury Collection márkára, hanem a Wolfgang Puck márkárais alapozhatunk. Úgy gondolom, hogy ez lehetővé teszi, hogy a helyi közösség megtapasztalja ezt a világszínvonalú éttermi élményt Budapesten.

Nem kell többé Párizsba, Londonba vagy Los Angelesbe utazniuk. Budapest egyre jobban fejlődik.

A Wolfganggal való partnerség több szempontból is nagyon fontos számunkra. Először is természetesen ott a neve. Másodszor a nemzetközi tapasztalata. Ő az a séf, aki a saját, mondjuk úgy, hogy bevált módszereit a helyi legjobb gyakorlatokkal ötvözi. A Spagóban például az egyik legnagyobb különlegesség a gulyásleves Wolfgang Puck és Szántó István stílusában. Képes ötvözni a helyit és a nemzetközit. Egyes ételek a Los Angeles-i étlapon is megtalálhatóak, de ő is a lokális tehetséges séfekre támaszkodik.

Mióta működik a Matild Palace? Hogyan sikerült elrajtolni és milyen eredményeket sikerült eddig elérni az elmúlt, finoman szólva is nehéz években?

A Matild Palace megnyitása óta ez volt életem leghosszabb két éve. Egyedülálló kihívás volt, mert a világjárvány idején felújítani egy ingatlant, majd a világjárvány közepén megnyitni azt, miközben sok vállalkozás megsínylette a helyzetet és bezárt, olyan élmény volt, amely egyszeri az életben, nemcsak számomra, hanem valószínűleg az összes érdekelt fél számára, mint például a befektetők és természetesen a csapatunk.

Összességében azonban a projekt sikeresnek bizonyult. Amikor egy új vállalkozást hoznak létre, az a semmiből indul, és általában sikeres szervezetté emelkedik. Természetesen a projekt fejlesztése során nem a világjárvány volt az egyetlen kihívás. A mi iparágunk egyike azoknak, amelyekben a munkavállalókkal kapcsolatban nagyon nehéz kihívásokkal szembesülünk. Világszerte megszenvedjük ezt, sokan elhagyták ezt a szektort, a szállodákat, az éttermeket és a vendéglátóipart is. Ez még mindig probléma,

az Egyesült Államokban nem véletlenül nevezik ezt a jelenséget így: “a nagy felmondás”. Azt hiszem, a világjárvány sok olyan dologra megtanított minket, amit tudtunk, de nem fordítottunk rá túl nagy figyelmet.

Revü műsor táncosokkal

A család fontos, és a magánélet is fontos. Még ma is sokan dolgoznak otthoni irodai struktúrában. És ez a korszak azt a tapasztalatot adta nekünk, hogy nem kell mindig face to face végezni a munkánkat. Távoli helyszínekről is végezhetjük. Bármi is a helyzet, úgy érzem, hogy a dolgok pozitív irányba változnak. Ha megnézzük a szállodaipart ma, különösen Budapesten, az jó irányba halad, javul a helyzet és több vendég érkezik a városba. Nagyon sok jó fejlesztés történik, új szállodák, új éttermek, és remélhetőleg más jövőbeli fejlesztések is lesznek, mint például a repülőtér. Fényes a jövő Budapesten, és nagyon elégedettek vagyunk az eredményekkel, különösen az elmúlt tizenkét hónapban.