21 millió forintért kelt el egy sószemnél is kisebb Louis Vuitton táska
SikerA New York-i székhelyű MSCHF művészeti kollektíva 0,762 milliméter „mikroszkopikus kézitáskája” olyan apró méretű, hogy az emberi szem alig képes észlelni. Ennek ellenére mégis több mint 60,000 dollárért kelt el egy online aukción.
A neonzöld, 3D nyomtatóval, kétfotonos polimerizációs nyomtatási módszerrel készült kiegészítőt a Louis Vuitton híres OnTheGo táskája ihlette, aminek az eredeti változatát a francia divatház üzleteiben 3100 és 4300 dollárért lehet megvásárolni.
Igaz, a mikroszkopikus táskát nem a Louis Vuitton luxusmárka dobta piacra, hanem egy New York-i művészeti kollektíva alkotta, az MSCHF. Mikroszkóppal megvizsgálva jól látható, hogy az ikonikus „LV” monogram díszíti a táska teljes felületét. Az apró műalkotást egy digitális kijelzővel felszerelt mikroszkóppal együtt kínálták eladásra, amin keresztül a vásárló képes megtekinteni a táskát, írja a Guardian beszámolója.
A hónap elején a műalkotás egy zárt géltokban, és egy mikroszkóp alá szerelve volt kiállítva a párizsi „8 Avenue Matignon” galériában. Az MSCHF legújabb alkotását, ami pontosan 657x222x700 mikron méretű, később a Joopiter online aukciósház bocsátotta árverésre. Az online licitáló platformot Pharell Williams, amerikai zenész, producer és tervező alapította.
A Joopiter szerint a táska 63 750 dollárért kelt el, ami a kikiáltási árhoz képest, amely 15 ezer dolláros volt, jelentős emelkedés számol be a Vogue riportja.
Bár Williams jelenleg a Louis Vuitton férfiruházati kreatív igazgatójaként dolgozik, az MSCHF kreatív igazgatója, Kevin Wiesner nyilatkozata szerint a kollektíva nem kért engedélyt sem tőle, sem pedig a francia divatháztól a logó vagy dizájn használatára.
Kevin Wiesner elmondta, hogy mivel Williams „imádja a nagy kalapokat”, így egy „hihetetlenül kicsi táskát készítettünk neki”. Az apró táskáról szóló aukciós bejegyzésben az MSCHF a „sószemnél kisebbnek” és „a táska miniatürizálásának végső állomásának” nevezte az alkotásukat.
Igaz, hogy az apró pénztárcák és táskák aranykorukat élik a divatvilágban. A hírességek előszeretettel viselik, a szinte minden luxus divatház műhelyében megtalálható, apró darabokat a vörös szőnyeges eseményeken. Azonban a művészeti csoport által bemutatott darabhoz hasonló miniatűr kiegészítőt még nem vonultattak fel a nagy márkák.
Ahogy egy praktikus tárgy, mint például egy kézitáska, egyre kisebb lesz, tárgyi státusza egyre inkább elvonatkozódik, egészen addig, amíg tisztán márkajelzéssé nem válik. A korábbi kis bőr kézitáskák hordozásához mindig szükség volt az ember kezére, és egyre nagyobb kellemetlenséget okoztak a viselőjüknek”. A „mikroszkopikus kézitáska” által egy mindennapi, praktikus tárgy ékszerré vált, és minden hozzá társított funkciója elpárolgott”, idézi a márka gondolatait a CNN Style tudósítása.
A 2016-ban alapított MSCHF leginkább innovatív projektjeiről vált ismertté, és sok gyűjtő veszi meg exkluzív alkotásaikat. A márka művészeti alkotásai gyakran gúnyolódnak, és eközben természetesen profitálnak is, a fogyasztói társadalom kapitalizmusán. A kollektíva művészi túlkapásai közé sorolható a hamisított Andy Warhol illusztrációk eladása, vagy Damian Hirst festményeinek feldarabolása is.
A márka történetének egyik hírhedt pillanata a „Sátáncipő” project volt, ami 666 pár módosított Nike tornacipőből állt. Ezeken pedig emberi vércseppek és sátánista szimbólumok jelentek meg. A Nike ezért beperelte a művészeti csoportot, de végül a felek peren kívül rendezték a vitát.
2021-ben a csoport négy Birkin kézitáskát szakított szét, hogy szandálokat készítsenek az anyagdarabokból. Ezeket a cipőket „Birkinstocks” néven, páronként 76 ezer dollárért árusítottak. A közelmúltban a márka „Big Red Boots” néven ismert rajzfilmszerű gumicsizmája vált szenzációvá, miután olyan sztárok viselték, mint Doja Cat, Iggy Azalea és Janelle Monáe.