Magyar Telekom: a világjárvány példátlan helyzet elé állít minket
InterjúA Magyar Telekomnál az összforgalom éves összehasonlításban 3,6 százalékkal, 188,9 milliárd forintra nőtt 2020 negyedik negyedévében. A teljes éves bevétel némileg meghaladta a publikus célkitűzésünket - mondta el a növekedés.hu-nak Daria Dodonova a vállalat gazdasági vezérigazgató-helyettese.
Az utóbbi időben több olyan vélemény is napvilágot látott, amely szerint a hazai telekom piacra stagnálás vár és a közeljövőben érdemi, komoly növekedés ebben az ágazatban már nem várható. Mi erről a véleménye?
Jól látható, hogy a COVID-19 világjárvány megváltoztatta az infokommunikációs szolgáltatások szerepét mind globálisan, mind Magyarországon. A telekommunikációs szolgáltatások iránti kereslet megugrott, mivel a társas érintkezések korlátozása miatt a hang- és adatkommunikáció lett az elsődleges eszköz nemcsak a családok és a barátok kapcsolattartásában, hanem a vállalkozások életében vagy például az oktatásban is.
A korlátozó intézkedések az IT-szolgáltatások iránti igényre is hatással voltak, a vállalkozások digitalizációját elősegítő projektek lettek a legkeresettebbek.
A világjárvány kitörése számos olyan, korábban elindult folyamatot felgyorsított, mint például az adatok iránti kereslet, az online, virtuális csatornák használata, vagy általánosságban a digitalizáció szükségessége, és talán nem túlzás azt mondani, hogy ezáltal valószínűleg az egész globális távközlési ágazat helyzete, szerepe és fejlődése is megváltozott.
Arra számítok, hogy az infokommunikációs szolgáltatások iránti kereslet erős marad, mivel a digitalizáció továbbra is létfontosságú lesz.
Mik a terveik a T-Systems-szel? Gondolkodnak még az eladásán?
Tavaly ősz óta Gonda Gábor irányítja vezérigazgatóként a T-Systems Magyarországot. Egy néhány hónapos újratervezést követően épp az elmúlt hetekben mutattuk be az új stratégiát, amely meghatározza, mely üzleti területeken szeretne immár fókuszáltabban jelen lenni a vállalat. Az egyik ilyen célterület a banki digitalizáció, itt egyébként is rengeteg előrelépés történt a pandémia kezdete óta. Szeretnének arra is megoldásokat adni, hogy az automatizálás, a mesterséges intelligencia és az 5G technológia hogyan segítheti a termelő vállalatokat és az agráriumot. A harmadikat fókusz pedig Magyarország digitalizációja, vagyis minden olyan szolgáltatás, amelyek ezt segítik elő felhasználói szinten, kezdve az okosváros, okos közlekedési megoldásoktól azokig a szolgáltatási felületekig, ahol a magyar állampolgárok a magyar állam által nyújtott szolgáltatásokat veszik igénybe. Nem megkerülve tehát az eredeti kérdést, túl egy intenzív újratervezési fázison,
jelenleg úgy látjuk, hogy a T-Systems ma sokkal nagyobb értéket tud teremteni a Magyar Telekom Csoporton belül, mint azon kívül.
A Videotéka szolgáltatásuk hogyan teljesített tavaly? Mik a tapasztalatok: milyen jellegű produkciókra kíváncsiak elsősorban az emberek?
A covid járvány tavaly tavaszi időszaka óta mi is megtapasztaltuk, hogy jelentősen megváltoztak a nézők tévénézési szokásai. A pandémia kitörésekor a Telekom előfizetői körében is értelemszerűen jelentősen megnőtt a hír- és filmcsatornák nézettsége, míg a sportcsatornáké az élő sportesemények hiánya miatt csökkent.
Az úgynevezett ondemand (lekérhető) szolgáltatásainknál is látványos növekedést figyelhettünk meg az elmúlt évben, mind a friss filmeket tartalmazó Telekom Videotéka, mind pedig a sorozatokra épülő MoziKlub szolgáltatásunk esetén nőtt a használat,
hiszen az ügyfeleink a mozik bezárásával a filmes tartalmak iránti igényeikre a Telekom kínálatában kerestek és kaptak megoldást. Igyekszünk a kínálatunkat folyamatosan bővíteni, hogy az ügyféligényekkel lépést tudjunk tartani. Utóbbihoz fontos előrelépés az is, hogy tavaly sikeresen megújítottuk a kisképernyőkön használt TV GO nevű online streaming platformunkat,
és az idei terveink között szerepel ennek az új Android-alapú platformunknak a nagyképernyőn való elindítása.
Előreláthatólag milyen hatással lesz az 5G az ágazatukra? Mikor fog itthon az 5G igazán komoly tényezővé válni?
A Magyar Telekomnál mi hiszünk abban, hogy az ötödik generációs mobiltechnológia rengeteg új lehetőséget fog magával hozni mind az iparban, mezőgazdaságban, logisztikában, mind az életünk számos más területén, például az oktatásban, egészségügyben, közlekedésben, szórakozásban. Ez azonban nem megy egyik napról a másikra. Fontos látni, hogy az 5G hálózat fejlesztése minden korábbi hálózatmodernizációnál nagyobb jelentőségű, stratégiai feladat, hiszen ez a technológia várhatóan legalább két évtizeden át fog szolgálni bennünket.
Ugyanakkor a hálózat kiépítése rendkívül költség- és időigényes, ezért vélhetően először a szórványos, szigetszerű lefedettség lesz jellemző (például ipari területeken, sűrűn lakott helyeken), az országos lefedettség elérése pedig akár több évet is igénybe vehet.
A Telekom tavaly tavasszal indította el kereskedelmi 5G szolgáltatását, jelenleg Budapest és Budaörs mellett már 21 Balaton parti településen, valamint öt megyeszékhelyen (Zalaegerszeg, Debrecen, Szeged, Kecskemét és Szombathely) van részleges lefedettségünk.
Ez a lakosságra vetítve a fővárosban 30 százalékos, országosan pedig 7 százalék lefedettséget jelent.
A megfelelő lefedettség kiépítése mellett fontos kérdés az is, hogy hogyan lehet a technológiát konkrét üzleti előnyökre fordítani, milyen megoldásokkal és milyen üzleti modell mentén. Az 5G lehetőségeinek minél jobb kiaknázása érdekében mi is foglalkozunk olyan trendekkel, mint az autonóm járművek, az IoT, a gaming, vagy éppen az iparban használatos úgynevezett campus hálózatok. A Magyar Telekom Csoport versenyelőnyét ezen a területen az adja, hogy mi a teljes értékláncot lefedjük, hiszen egy kézből tudunk hálózati képességet és a T-Systems révén arra épülő üzleti megoldást nyújtani üzleti ügyfeleinknek.
Hogy teljesít a macedón leányvállalatuk?
A COVID-19 világjárvány sajnos erősen sújtotta Észak-Macedóniát, az utazási korlátozások és a távolságtartást célzó intézkedések negatívan befolyásolták a gazdaság teljesítményét, amely nagyban függ a turizmustól. A magyarországi működéshez képest az észak-macedón leányunknál a turizmus hiánya jelentősebb hatással volt a teljesítményre, mivel itt a látogatói bevételek nagyobb arányt képviselnek az éves eredményekből, és mindeközben a háztartások jövedelmére nehezedő nyomás is láthatóvá vált a feltöltőkártyás ügyfélkör vásárlóerejében.
Ugyanakkor más országokhoz hasonlóan a televíziós és vezetékes szélessávú szolgáltatások iránti kereslet itt is különösen erős volt, ami az ügyfélkör bővülését eredményezte mindkét szolgáltatási körben.
Összességében Észak-Macedóniában az eredmények a várakozásainknak megfelelően alakultak, köszönhetően a rendszerintegrációs és IT szolgáltatások növekvő hozzájárulásának, valamint a több szolgáltatás egy csomagban való értékesítésre irányuló stratégiánkak, így a kedvezőtlen helyzet ellenére sikerült növelnünk a bevételeket 2020-ban. Emellett az elmúlt időszakban bevezetett költségmegtakarítási intézkedések eredményeképpen az EBITDA AL is stabil teljesítményt mutatott éves összehasonlításban (a helyi pénznemben vett adatokat nézve).
A koronavírusnak milyen hatása van a vállalat ügymenetére? Hogyan befolyásolja a fogyasztói szokásokat? Mennyire volt nehéz vagy könnyű igazodni a második-harmadik hullámhoz?
Korszerű hálózati infrastruktúránknak, a digitális eszközöknek és kollégáink rugalmasságának köszönhetően a járvány kezdetekor nagyon gyorsan sikerült alkalmazkodnunk az új helyzethez, így ügyfeleinknek fennakadás nélkül tudtuk, tudjuk nyújtani a tőlünk megszokott színvonalú szolgáltatásokat a kapcsolattartáshoz, az otthoni munkavégzéshez, tanuláshoz, a vállalkozások működéséhez. Munkatársaink több mint 80 százaléka azóta is, közel egy éve távmunkában látja el feladatát, a személyes ügyfélkapcsolatokban vagy helyszíni létesítésben, szerelésben részt vevő kollégáinkat – és ezáltal ügyfeleinket is - pedig szigorú biztonsági előírásokkal védjük.
Az első hullám tapasztalatai, az akkor kialakított új folyamatok természetesen sokat segítenek a jelenlegi működésükben. Ami az ügyfeleink fogyasztói szokásait illeti, jól látszik, hogy a pandémia során felértékelődött a megbízható, stabil hálózat, nagyon megugrott a digitális szolgáltatások használata, ezért a kereslet folyamatos az internetszolgáltatás iránt, és a korábbi évekhez képest a szolgáltatóváltás miatti lemondások száma is alacsonyabb,
pár napra sem szeretnének internet nélkül maradni az ügyfelek.
Mi éppen ezért nem állunk meg, továbbra is elkötelezettek vagyunk hálózatfejlesztési terveink mellett, és folytatjuk gigabites hálózatunk növelését. Tavaly minden eddiginél több, 377 ezer optikai hozzáférést építettünk, így a Telekom hálózata már közel 2,5 millió háztartás és vállalkozás számára kínál gigabites sebességet, ami azt jelenti, hogy hálózatunkon a lefedett elérési pontok 58 százaléka gigabit-képes. Ennek is köszönhetően tavaly 39 százalékkal nőtt az optikai hálózatra kapcsolódó ügyfeleink száma. Nem állunk meg, 2021-ben a tavalyihoz hasonló nagyságrendű új optikai elérést tervezünk építeni.
A mobilinternet terén hogyan változott tavaly az előfizetők száma és az adatforgalom nagysága? Milyen tendenciákat látni ezen a téren?
A mobil- és a vezetékes internetforgalom normál körülmények között (pandémia nélkül) is folyamatosan növekszik, de természetesen nagyon is érzékelhető a forgalomban, ha sokan dolgoznak, tanulnak egyszerre otthonról. Különösen szembetűnő ilyenkor, hogy az egyik legnagyobb felhő és meeting-platform szolgáltató platformjához tartozó távmunka és távoktatás forgalom jelentősen megnő. A mobiladatforgalmat bonyolító ügyfelek száma 5,8 százalékkal közel 3,3 millióra nőtt 2020-ban. Ügyfeleink átlagosan egy hónapban 5,8 GB mobil adatot fogyasztanak, ami 47 százalékos ugrást jelent az előző évhez képest. Emellett a mobil hangforgalom is több mint tizedével nőtt.
De nem csak a mobilforgalmunk nőtt. 2020-ban a vezetékes adatforgalom 34 százalékos növekedést mutatott, és az ügyfelek havonta átlagosan közel 20 százalékkal beszéltek többet vezetékes telefonon, mint az azt megelőző évben.
Természetesen a hang- és adatforgalom növekedése nem jelentett arányos árbevétel növekedést, hiszen sok ügyfelünk van korlátlan csomagban.
A vezetések bevételek a tavalyi negyedik negyedévében éves összehasonlításban 5,4 százalékkal nőttek. Minek köszönhető ez a kiugró szám?
A szélessávú és TV ügyfélbázis pozitív növekedési lendülete megmaradt, mivel az ügyfelek továbbra is értékelik a vezetékes hálózataink jó minőségét. Ezt most is kiegészítette a magasabb sávszélességű csomagok irányába történő migráció, ami tovább erősítette a szélessávú bevételeknél tapasztalható pozitív trendet. Egyre több ügyfél migrált a 2020 szeptemberében bevezetett, újjáalakított csomagokba, ami tovább erősítette az ARPU trendeket. Észak-Macedóniában a bevételek elsősorban az ügyfélkör folyamatos bővülésének köszönhetően javultak minden szolgáltatási körben,
ami az egy háztartás által igénybe vett szolgáltatások átlagos számának növekedésében is megmutatkozott, és ezáltal a háztartások nagyobb értékű költéséhez vezetett.
Az összbevétel éves összehasonlításban a tavalyi negyedik negyedévben 3,6 százalékkal nőtt. Ez a növekedés hogyan arányul a korábbi várakozásaikhoz?
A teljes éves bevétel némileg meghaladta a publikus célkitűzésünket. A világjárvány példátlan helyzet elé állít minket, bizonyos szolgáltatások iránt a kereslet erőteljesen növekedett, míg más területeken ellenszélben működünk, és egyre nehezebb volt kiszámítani ezeknek a folyamatosan változó tényezőknek a pontos hatását. 2021-es célkitűzésünk szerint az árbevételünk és az EBITDA AL is mintegy 1-2 százalékkal növekedhet.