MBH elemző: a kötelező akciózás végétől nem kell megijedni
InterjúAz év egészére nézve jelentős pozitív reálbér változással számolunk, ami mindenképpen serkentően hathat a kiskereskedelmi forgalomra – mondta el Báthori Bence, az MBH Elemzési Centrum ágazati elemzője.
Hogy alakul idén az élelmiszer-infláció? Nem félő, hogy a kötelező akciózás júliusi kivezetése meg fogja dobni az árakat?
Az élelmiszer-infláció idén kifejezetten alacsony volt. Az utóbbi időben 1 százalék körül alakult. A korábban árstop alá tartozó 8 terméknek persze növekedni fog az ára a kötelező akciózás megszűnése miatt, de még mindig vannak termékek, amelyek épp, hogy egyre olcsóbbak. Az átlagos kosárérték aligha fog érdemben változni a kötelező akciózások megszűnése miatt, összességében az intézkedés kivezetése nem jelent számottevő inflációs kockázatot.
A saját márkás termékek népszerűsége miként alakul a nagy kiskereskedelmi láncoknál?
A lefele vásárlás, tehát a gyártói márka helyettesítése a kereskedelmi láncok olcsóbb saját márkás termékeivel leginkább a tavalyi évre volt jellemző. Ennek további mélyülésére egyébként már nem számítunk. Az azonban nem egyértelmű, hogy a háztartások pénzügyi helyzetének javulása milyen mértékben
„építi vissza” a gyártói márkák súlyát a vásárlói kosárban.
A kiskereskedelmi forgalom a várakozásaik szerint miként alakul az év hátralévő részében? Előfordulhat, hogy a reálbér-növekedés esetleg megáll, ami a kiskereskedelmi forgalmat is visszaveti?
A friss adatok szerint az év első öt hónapjában több mint 10 százalékkal növekedtek a reálkeresetek. Ez csak megerősített minket abban, hogy idén nyugodtan számolhatunk az év egészére is jelentős pozitív reálbér változással, ami mindenképpen serkentően hathat a kiskereskedelmi forgalomra.
Persze annak, hogy a fogyasztás növekvő pályára álljon, több feltétele is van.
Fontos, hogy a fogyasztói pesszimizmus megszűnjön és az emberek ne érezzék úgy, hogy folyamatosan takarékoskodniuk kell, mint ahogy azt az elmúlt években tették. Úgy látjuk, ezek a feltételek egyre inkább adottak, így idén a gazdasági növekedés egyik fő támasza a lakossági fogyasztás újbóli megerősödése lesz.
A kiskereskedelmen belül a nem-élelmiszer kategóriákban mely területek tudnak igazán sikeresek lenni?
Tavaly volt már egy üzlettípus, amelynél pozitív fordulatot láttunk a nem-élelmiszer kategóriában. A drogériák a volumen terén enyhe növekedést produkáltak. Mivel rengetegen kénytelenek voltak visszavenni a válság miatt a megszokott életszínvonalukból és sok téren lefaragták a költéseiket, sejthető, hogy az emberek keresték, hol tudják kisebb összegű vásárlással feldobni a napjaikat.
Az ilyen „örömvásárlások” pörgethették fel például az illatszerek értékesítését.
Összességében elmondható, hogy a nem-élelmiszer jellegű kiskereskedelmi fogyasztás nagyjából negyedéves csúszással követte az üzemanyag és az élelmiszer kategóriákat a pozitív előjelű volumenváltozásban.
Abban pedig a tavaly elhalasztott vásárlások pótlása, illetve az otthonfelújítási program is segíthet, hogy az év hátralévő részében egyre javuló számokat lássunk a bútor-, a háztartásicikk- és az építőanyagvásárlásnál.