Megtört a magyar kiskereskedelmet sújtó átok? Utolérte a multikat egy hazai üzletlánc
InterjúA 2004-es alapítású, 100 százalékban magyar tulajdonú EcoFamily kiskereskedelmi lánc mára az FMCG szektor egyik meghatározó cége lett Magyarországon. Árbevételben és munkavállalói létszámban is már a nemzetközi és a hazai tulajdonú boltláncok egyik legnagyobb versenytársává nőtte ki magát. Tóth Andreát, az üzletlánc ügyvezetőjét arról kérdeztük, hogyan sikerült nekik az, amibe nagyon sok bicska tört már bele Magyarországon: hatékonyság tekintetében felzárkózni a multikhoz.
Egy vidéki kisváros vegyesboltjaként indultak, mára az FMCG szektor egyik meghatározó cége lettek Magyarországon. Hogyan sikerült ekkorát fejlődni?
Az EcoFamily bolthálózatot a Napcsillag Kft. üzemelteti. Az első üzletünket Várpalotán nyitottuk. Mivel ajkai központú cég vagyunk, ezért érthető módon első körben Veszprém megyében, majd Észak-Dunántúlon kezdtünk újabb egységeket nyitni.
Az igazán nagy mérföldkő a veszprémi üzletünk megnyitása volt 2008-ban, amely azóta is egy bevásárlóközpontban található. Azóta még dinamikusabb növekedési pályán vagyunk, árbevételben és munkavállalói létszámban is már a nemzetközi és a hazai tulajdonú boltláncok egyik legnagyobb versenytársává nőttük ki magunkat.
A társaság az elmúlt években 58 boltból álló üzletlánccá fejlődött, amely mintegy 1300 főnek biztosít munkát.
Az 58 üzlet több, mint például ahány Müller drogéria összesen volt 2021-ben Magyarországon. Az árbevételük hogy alakul a nagyokhoz viszonyítva?
A folyamatos üzletnyitásoknak és a 2020-ban elindított webshopunknak köszönhetően a bevételeink is folyamatos növekedési ívet mutatnak.
A 2022-es bruttó árbevételünk már megközelítette a 100 milliárd forintot. Az elmúlt közel 20 évben úgy gondolom, hogy méltó társai lettünk ezeknek a nagy multinacionális vállalatoknak, mind árbevételben, mind munkavállaói létszámban.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy nálunk a fejlődés is azt a célt szolgálja, hogy minél több munkavállalónknak, a vevőinknek és partnereinknek biztosíthassunk családias környezetet, ahol szeretnénk teret engedni annak, hogy kollégáink és vásárlóink is megélhessék a pillanatot.
A hazai kiskereskedelemben ritka az ilyen volumenű felívelés, mint az EcoFamily-é, a magyar üzletláncokat pedig gyakran az a kritika éri, hogy több évtized alatt sem tudták hatékonyság terén utolérni a hazánkba települt multinacionális láncokat. Mit gondol, minek köszönhető ez a gyors siker? Mit csinálnak másképp, mint a többiek?
A tulajdonosok már a cég indításakor egyszerű, de mégis erős hosszú távú stratégiai feladatot tűztek ki célul, ami a mai napig meghatározza a vállalat működését. Nagy hangsúlyt helyez az olyan alapvető emberi értékekre, mint a szeretet, a hála és az öröm. Emellett fontos részét képezi a vállalatnak a családcentrikusság és az egészséges életmód támogatása. A szervezet célkitűzése, hogy ezek az értékek tükröződjenek a bolti kínálatban és az összes kiegészítő tevékenységükben. Tehát valójában nálunk a fő koncepció és mozgatórugó az értékteremtés.
Az alapértékeink és filozófiánk egyre tudatosabbá és kézzelfoghatóbbá vált az elmúlt közel 20 évben, nap, mint nap azért dolgozunk, hogyan adhatunk többet, hogyan adhatunk másként.
Természetesen az elmúlt 20 évben folyamatosan változott a termékportfóliónk, de ezek mind a vásárlói visszajelzéseken alapultak, úgy, hogy azok mindig összhangban legyen az alapértékeinkkel.
Így mára a vegyiáru, drogéria mellett tartós élelmiszerek is kaphatóak. És azt is érdemes megjegyezni, hogy ma már tudatosan építünk arra, hogy a termékportfóliónkon belül egyre nagyobb arányt képviselhessenek az egészséges és a környezettudatos termékek.
Általában az üzemmérettel, és az árversenyben jobb szerepléssel magyarázzák a külföldi láncok sikerét a CBA-val, COOP-al szemben. A multik mindenhonnan a lehető legolcsóbban tudnak hozzájutni az alapanyaghoz és a készáruhoz egyaránt, ezért verhetetlenek-mondják az elemzők. Önök viszont éppen erre rácáfolva tudnak nyerni az árversenyben. Hogyan?
A kiváló szakembereink és csapatunkon kívül talán az a titkunk, hogy nyitottak vagyunk: nyitottak vagyunk a változásokra, a kollégáinkra és a vevőinkre. Számít a vásárlóink véleménye és visszajelzése. Folyamatosan tapogatózunk, hogy mire van igénye a vásárlóknak, mivel tudunk mi hasznosak lenni számukra.
Bár kereskedelmi lánc vagyunk, a haszon mellett talán még fontosabb számunkra a hasznosság. Ez a filozófia a cég minden szintjén, minden döntésében jelen van.
Beszállítói körünk vegyes, támogatjuk a kisebb hazai cégeket az országos listázással, de megtalálhatóak nálunk nemzetközi gyártók vegyi termékkörei, ahogyan a bio nagykereskedők széles áruválasztéka is.
Figyelünk arra, hogy választási lehetőséget adjunk vásárlóinknak, ezért a környezet és egészségtudatos termékek, reform élelmiszerek mellett hagyományos, félkész, kész ételek is elérhetőek nálunk. A lényeg, hogy a lehető legjobb áron tudjuk biztosítani a nálunk forgalmazott termékeket a vásárlók minél szélesebb rétegének.