„Nem a felső tízezret céloztuk meg az árainkkal” - Interjú a Wáberer Medical Center vezetőjével
InterjúTeljes kapacitás mellett éves szinten 2,5-3 milliárd forintos árbevétellel, de idén a koronavírus-járvány miatt a tervezett 1 milliárdos árbevételnél lényegesen kevesebbel számol a Wáberer Medical Center ügyvezető igazgatója. Mári Róbert szerint az ország legújabb, három milliárd forintból felépült magán-egészségügyi intézményének a nem életveszélyes, de sürgős esetekre szakosodott Walk-in-Center a legnagyobb versenyelőnye, ami itthon ma még csak a WMC-ben érhető el.
Úgy tűnik, egyre nagyobb üzlet a magánegészségügy, hisz Wáberer György is megjelent a piacon befektetőként. Mit gondol az állami és a magán-egészségügy egymás mellett éléséről 2020-ban Magyarországon?
Jelenleg az állami és a magánegészségügy egymás nélkül nem tud létezni, mind a betegek mind az orvosok miatt.
A betegek joggal várják el, hogy kellő időt foglalkozzanak velük az orvosok, és választ kapjanak a kérdéseikre, de erre a túlhajszolt állami rendszerben nem mindig van lehetőség. Másrészt az az orvos, aki nem a hálapénzből szeretné a bérét kiegészíteni, szintén érdekelt abban, hogy tiszta viszonyok között a magánegészségügyben keressen plusz jövedelmet.
Mire számítanak, mikorra térül meg a hárommilliárdos beruházás, amibe, mint a bemutatkozó sajtótájékoztató elmondták, kétmilliárddal hitelezők is beszálltak.
Az említett sajtóeseményen a többségi tulajdonos, Wáberer György úgy fogalmazott, a papír mindent elbír, de ez nem az az iparág, ahol gyors megtérülésre lehet számítani. Magam is osztom ezt a nézetet,
ezért mi nagyjából tíz éves megtérülésben gondolkodunk, hiszen egy újonnan indult klinikáról van szó, amit meg kell ismertetni, el kell fogadtatni a leendő páciensekkel.
A klinika már a koronavírus-járvány előtt megkezdte a működését, aztán önöknek is fel kellett függeszteniük a tevékenységüket. Mekkora bevételkiesést jelent ez a WMC-nek?
Egyelőre csak annyit látunk, hogy az ez évre tervezett 1 milliárd forintos árbevételt nem fogjuk elérni, főleg, hogy egyelőre bizonytalan, lesz-e ősszel második hulláma a járványnak. De mint mondtuk, hosszú távra tervezünk,
teljes kapacitás mellett évi 2,5-3 milliárd forintos árbevétellel kalkulálunk.
Mit jelent a teljes kapacitás? Hányféle szolgáltatást nyújtanak?
A WMC 2500 négyzetméterén 30-féle szakrendelés található, az összes olyan szakterülettel, amelyek lefedik a leggyakoribb egészségügyi problémákat, a fül-orr-gégészettől a nőgyógyászaton vagy az urológián át a sebészetig. Májusban startolt az ortopédiai szakorvosi ellátást, műtéteket és utógondozást biztosító Ortopédiai és Mozgásszervi Centrum. A teljes ellátás hátterét a legmodernebb diagnosztikai eszközök és eljárások adják, a képalkotó diagnosztikai eszközparkunkban van többek között szív-MR készítésére is alkalmas 1.5 teslás MR-berendezés, koronária- és kardio-CT-vizsgálatra is használható 128 szeletes CT, 24 órás EKG, szívultrahang, illetve nőgyógyászati és urológiai ultrahang, 3D mammográfia, valamint csontsűrűségmérésre alkalmas készülék is található. Saját laboratóriumi háttérünknek köszönhetően a sürgős laborvizsgálatokra sem kell máshová küldeni a betegeket. Az operációkhoz két teljesen felszerelt műtő áll rendelkezésre, az egyik sugárvédett.
Vannak specialitásaik is?
Abszolút, ezekkel is igyekszünk megkülönböztetni magunkat a többi magánszolgáltatótól. Júliusban kezdődött a tesztüzeme a szív- és érrendszeri betegségekre szakosodott Kardiológiai Centrumnak, amely nem csak magas színvonalú diagnosztikai és szűrővizsgálatokkal, de itthon egyedülálló privát pacemaker-ambulanciával is várja a pácienseket.
A legnagyobb újdonság azonban a maga nemében kategóriateremtő Walk-in-Centerünk,
mert az azonnali betegellátáshoz szükséges sürgősségi kompetencia, infrastruktúra, szakorvosi és diagnosztikai háttér a hazai magánszolgáltatóknál általában nem áll ilyen komplexen rendelkezésre.
Nálunk bejelentkezés nélkül is azonnali ellátást kaphat a beteg.
Miért mégis a feltételes mód?
Azért, mert nem tudunk minden akut orvosi problémát ellátni. A honlapunkon minden érdeklődő pontos tájékoztatást kaphat arról, melyek azok az állapotok, amelyekkel bejöhet hozzánk, és mi az, ami miatt az ügyeletet vagy a mentőt kell hívnia. Az olyan hirtelen fellépő, nem életveszélyes, de gyors orvosi ellátást igénylő egészségügyi problémákat, amilyenek a háztartási balesetek, a sérülések, a húzódások, a rándulások, a törések, vagy az allergiás reakciók, rovarcsípések, a Walk-in-Centerben pár órán belül szakszerűen ellátják. A triázs (betegosztályozás) már 5 perc alatt megtörténik, az orvosi vizsgálat – beleértve az esetleg szükséges képalkotó vizsgálatokat leletezéssel együtt – 1 órán belül készül el, a páciens ellátása pedig legfeljebb 4 órán belül befejeződik. Ezzel nem csak időt spórolunk meg a betegeknek, de például egy hasfájásnál az öndiagnózist is, amiben a laikusok rendszerint Dr. Google segítségét kérik, feleslegesen keresve fel különböző specialistákat.
Nálunk a Walk-in Centerből házon belül a megfelelő specialistához kerül a beteg, elkerülve a még a magánegészségügyben is gyakori „bolyongást” a rendszerben. Ez a megoldásorientált megközelítés meggyőződésünk szerint markáns és egyedi versenyelőnyt biztosíthat számunkra a hazai magán-egészségügyi piacon.
De mi van azzal, akiről csak a vizsgálatok során derül ki, hogy súlyosabb az állapota, mint gondolták?
Már több olyan páciensük is volt, akiknél az itt elvégzett sürgős diagnosztikai vizsgálatok derítettek fényt komoly elváltozásra. Amikor ez azonnali beavatkozást igényel, mentőt hívunk, felvesszük a kapcsolatot a kórházzal, ahová a pácienst viszik, nem hagyjuk őt magára, amíg biztonságban nem tudjuk.
Sokszor éri az a vád a magán-egészségügyi szereplőket, hogy kimazsolázzák a jól fizető szolgáltatásokat, amelyekre ráadásul nagy az igény, miközben a költséges, hosszan tartó kezeléseket az államra hagyják.
A magán-egészségügyi ellátás piaci alapú szolgáltatás, és mi jelenleg nem is keverjük a tb finanszírozott ellátással. Ugyanakkor éppen a Walk-in-Center a példa arra, hogy nekünk igen is fontos, hogy segítsünk a pácienseknek a problémájuk mihamarabbi megoldásában. Az élet rendkívüli módon felgyorsult, és akinek egészségügyi problémája van, az a lehető leggyorsabban szeretné azt orvosoltatni.
Az állami egészségügy komoly létszámgondokkal küzd. Önöknél van elegendő orvos, ápoló?
Fontos kérdés, hiszen a csúcskategóriás eszközpark szükséges, de nem elégséges feltétel a magas szintű ellátáshoz. Az egészségügy humánintenzív szakma, de a betegeket nem érdekli, milyen szakember látja el őket, ők megoldást keresnek a bajukra. Ezért mi nem azt tűztük ki célul, hogy minél több orvosunk legyen, hanem hogy az egyes szakterületeken sokoldalú teamek legyenek. Olyan kollégákat kerestünk, akiknek egyenként is megvan a maguk specialitása, képesek egymással együtt dolgozni. Szempont volt az is, hogy hazacsábítsuk a magyar orvosokat, olyan munkafeltételeket és fizetést biztosítsunk, ami vonzó a számukra. Nagyra értékeljük azt a tudást, tapasztalatot, amit hazahoznak, fontosnak tartjuk, hogy friss szemléletet hozzanak be az egészségügyi ellátásba.
Hány orvos és milyen státuszban dolgozik jelenleg önöknél, mennyien érkeztek külföldről?
A WMC-ben 70 orvos dolgozik, közülük 15-en külföldről költöztek haza.
A többség állami kórházi munkája mellett közreműködőként dolgozik nálunk, de – főleg a külföldöt megjárt kollégák – főállásúak.
Azt mondta, nem foglalkoznak tb-ellátott páciensekkel. Kikre számítanak, mint páciensekre? Hová, milyen szintre lőtték be az árszintet?
Nem a felső tízezret céloztuk meg az árainkkal,
azt szeretnénk, ha a lehető legszélesebb kör számára elérhetők, megfizethetők lennének az általunk nyújtott egészségügyi szolgáltatások. Kapcsolatban állunk közvetlenül is egészségpénztárakkal, de a hazai piac ellátásszervezőivel is, amelyek a biztosítók ügyfeleit segítik eligazodni magán-egészségügyi piacon. A magánszemélyek mellett vállalatoknak is szolgáltatunk, csomagokat kínálunk, ezeknek fontos elemét jelentik a szűrővizsgálatok. Szeretnék, ha nem csak akkor mennének az emberek orvoshoz, amikor már betegek, az egészségtudatosságot szeretnénk lehetőségeinkhez mérten erősíteni, ezért például pénztárcabarát szűrőcsomagokat kínálunk a fiataloknak.
A XX. század végén még inkább a lakásrendelők domináltak idehaza a magán-egészségügyi piacon, aztán jöttek a szakosodott magánellátók, kardiológiai, nőgyógyászati és egyéb centrumok, illetve még korábban a diagnosztikai szolgáltatók, majd a magánkórházak. A betegek igényei is sokat változtak, már nem örülünk, ha ide-oda küldözgetnek a magán- és a közellátás között. Ön hogyan látja a magán-egészségügy közeli jövőjét itthon? A nagy cégek megjelenése magával hozza a piac tisztulását, átláthatóbbá válását?
Azt gondolom, hogy a nagy cégek megjelenése középtávon az átláthatóbb működés irányába tereli a piaci szereplőket. Kifejezetten örömteli számomra a kötelező csatlakozás a magánpiaci szereplők számára is az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez (EESZT), ahogyan a júliusi online számlázás bevezetése is. Mindezek egyenlő versenyfeltételeket biztosítanak a magánszektor szereplő között. Mi magunk a mérhető minőségi szempontok transzparens közzétételét szorgalmazzuk minden egészségügyi szereplő számára, mert ezek mentén a beteg megfelelő információk alapján tudja eldönteni, hol kíván gyógyulni.