Pénzhez juthatnak azok is, akiket a bankok nem hiteleznek

Interjú2024. jún. 6.Fellegi Tamás

A Provident Pénzügyi Zrt.-t birtokló International Personal Finance (IPF) csoport vezetőjével, Gerard Ryan vezérigazgatóval készített interjút a Növekedés.hu abból az alkalomból, hogy a csoport teljes vezetősége Budapesten járt.

Minek köszönhetjük, hogy Budapestre utazott a vállalat teljes vezetősége?

Az IPF csoport 9 országban van jelen 3 kontinensen, 5500 alkalmazottja, 17 ezer kereskedelmi tanácsadója és 1,7 millió ügyfele van. A vezetőség évente háromszor kihelyezett értekezletet tart valamelyik leányvállalatnál. Most Magyarországra esett a választás, ahol egyébként már 23 éve jelen van a cég.

Gerard Ryan, az IPF csoport vezetője

Ezt a három napot nem csak a vezetői találkozóra használtuk, hiszen ezért felesleges lenne mindenkinek ideutaznia, voltak megbeszéléseink a magyar vállalat számos dolgozójával, sőt egy minden munkatársat érintő tájékoztatót is tartottunk a cégcsoport stratégiájáról. Nagyon fontosnak tartom ezeket az alkalmakat, amelyek nem csupán egyirányú kommunikációt biztosítanak, de a dolgozók is adhatnak visszajelzést felénk.

Milyen célok mentén működik a társaság?

A csoport 4 Közép-európai és három balti országban, valamint Mexikóban és Ausztráliában van jelen. A tevékenység alapja, hogy kisebb és közepes összegű személyi kölcsönt nyújtunk elsősorban olyan embereknek, akik valamilyen okból a bankoktól nem számíthatnak ilyen típusú hitelre. Küldetésünk, hogy megteremtsük a lehetőséget, hogy minél több ügyfelet vonjunk be a szabályozott hitelezési lehetőségek világába, és ezáltal egy jobb világot teremtsünk.

A vállalat egyedülálló működési modellje teszi lehetővé, hogy ennek a rétegnek is tudunk hitelt nyújtani, mivel a személyes kiszolgálásnak köszönhetően szoros az együttműködés az ügyfelekkel, segítünk átjutni egy esetleges nehéz időszakon, és arra törekszünk, hogy az ügyelek tudják törleszteni a részleteket. Ennek alapfeltétele a felelős hitelkihelyezés, amelyet számos országban a törvények is biztosítanak, ahol pedig nincs erre jogszabály, ott saját, szigorú belső szabályaink mentén végezzük a tevékenységet. Az ügyfelek számára erős motiváció az is, hogy ha nem tudják visszafizetni a hitelt, akkor ténylegesen segítség nélkül maradnak a legális pénzügyi szektorban.

Biztosítást is kínálunk, de nem saját terméket, hanem jelentős biztosítótársaságok termékeit, melyet jó áron tudunk kínálni, mivel nagy tételben szerződünk. A biztosítás soha nem kötelező, az ügyfél döntése, hogy él-e vele.

Melyek a legfontosabb piacok a 9 ország között?

Ügyfélszámra Mexikó a legnagyobb 800 ezer ügyféllel, de ha lakosságszámhoz viszonyítjuk, akkor Magyarország, Csehország, Lengyelország sokkal nagyobb.

Hogy jutnak el az ügyfelekhez?

Ez országonként nagyon eltérő, és nyilván teljesen más a digitális üzletünkben, az IPFD-ben, amely elsősorban a balti országokban és Ausztráliában van jelen. A Közép-európai üzletünkben nagyon jellemző a televíziós hirdetés, de a hangsúly itt is tolódik az online jelenlét felé, míg természetesen a legfontosabb kapcsolatunk az ügyfelekhez a korábban említett 17 ezer tanácsadó, akik rendszeres kapcsolatban vannak ügyfeleinkkel, így ismerik a pénzügyi kihívásokat, amelyekkel szembenéznek és az élethelyzetüket is.

Hogy találják meg a pénzügyi rendszer számára „láthatatlan” embereket?

4 évvel ezelőtt indítottuk el a Láthatatlanok elnevezésű, globális társadalmi felelősségvállalási programunkat, melynek célja, hogy beazonosítsuk, mely társadalmi csoportok esnek el a szabályozott hitelek lehetőségétől, és miért azokban az országokban, ahol működünk. Azt talán mondani sem kell, hogy ők rendkívül sérülékenyek, ha pénzügyi nehézségekkel néznek szembe, ezért fontos felhívni a figyelmet erre a jelenségre. Sokszor nem csak a pénzügyi rendszer számára láthatatlanok, de más szempontból is a társadalom számára.

Minden országban végeztünk egy felmérést egy független kutatócéggel, hogy beazonosítsuk, kik a láthatatlanok és miért, és ezt követően non-profit szervezetekkel léptünk kapcsolatba, hogy segítsük a helyzet megoldását. Az első, hogy a jelenséget láthatóvá tesszük, mind a szabályozók, mind a társadalom számára, és az okok feltárása után különböző programokkal segítünk. Egyik fontos oka a láthatlanná válásnak a nagyon alacsony jövedelem, de hitelezési szempontból az életkor is lehet ilyen tényező. Magyarországon az Ökumenikus Segélyszervezet a stratégiai partnerünk a jelenség leküzdésére, és elsősorban pénzügyi fejlesztő programokkal igyekszünk tenni a helyzetük javítására.

A magyar „láthatatlanok” többnyire vidéki emberek, akik kisebb településeken élnek, és adott esetben némi kerttel, vagy földdel rendelkeznek, de nem tudják hatékonyan megművelni azt, idén éppen erre irányuló fejlesztést indítottunk a Segélyszervezette. Mexikóban a legnagyobb kihívást a migráció jelenti, elsősorban a hátrahagyott családtagok segítése, míg Csehországban idén a nevelőintézetben felnövő gyerekek vannak a fókuszban, akiknek segítségre lehet szükségük az önálló életkezdéshez.

Hogyan biztosítják, hogy a nagyobb kockázatot jelentő ügyfelek pontosan törlesztik a kölcsönt?

A képviselők folyamatosan tartják a kapcsolatot az ügyfelekkel, így azok nem maradnak magukra, ha például a heti törlesztési rendszerben vannak és jelzik, hogy egy adott héten problémát okoz a fizetés, ezt a képviselővel meg tudják beszélni. Így van egy olyan partneri kapcsoltat, ami folyamatos együttműködés alapján zajlik, az ügyfél számára nem okoz állandó stresszt.

Nyugdíjasokat is tudnak hitelezni?

Igen, az egyetlen feltétel, hogy megfeleljenek a jövedelemarányos törlesztőrészlet szabályainak., Előfordul, hogy egy adott ügyfelet nem tudunk hitelezni, hisz nem tud semmilyen olyan jövedelmet felmutatni, ami ezt lehetővé teszi, vagy már olyan mértékben van megterhelve a jövedelme kölcsönökkel, hogy nem fér bele egy újabb tétel.Nekünk is és az ügyfélnek is az az érdeke, hogy időben, pontosan tudja teljesíteni a visszafizetést. Ezért is van, hogy minden kihelyezett hitelnél körültekintően járunk el, megvizsgáljuk a jelentkező hitelképességét. Sok kisebb jövedelmű ügyfél nagyon tudatos, és gondosan mérlegeli, hogy milyen összeget, milyen futamidőre vesz fel.

Mik a társaság rövid-, és hosszútávú céljai, profitcélok?

A tevékenység jellegénél fogva nem lenne etikusgyors profitnövekedésre törekedni, ugyanakkor tőzsdei részvénytársaságról van szó, így a részvényesek érthető módon igénylik az eredmény növekedését. A hangsúly azonban a hosszútávú növekedésen és nem a gyors profitmaximalizáláson van, az egyensúly megőrzése felelős hitelezés mellett a célunk. Szigorú pénzügyi kontrollok mellett működünk, hogy kölcsöneinket elérhető áron kínáljuk ügyfeleinknek, és emellett a részvényesek számára is elfogadható pénzügyi eredményt érjünk el, erre az egyensúlyra törekszünk.