Raiffeisen-vezér: jelentős hitelezési boom előtt állunk
InterjúNemzetgazdasági szinten nehezen tartható, hogy míg a külföldi szolgáltatók tranzakció és illetékmentesen tudnak Magyarországon szolgáltatni, addig az itthon működő bankok megfizetik ezeket a terheket – nyilatkozta a növekedés.hu-nak a Raiffeisen Bank elnök-vezérigazgatója. Zolnai György szerint idén és jövőre 10 százalék feletti ütemmel növekedhet a hitelállomány a Raiffeisen Banknál. Ágazati szinten a gépipar, az építőipar és az ingatlanpiaci szegmens erősen fejlődik. Hozzátette, a hazai alapkamat megemelésével a kamatmarzs visszaáll egy kiszámítható szintre. Ez segít abban, hogy a magyar bankszektor fenntartható nyeresége visszaemelkedjen a cseh, román, és bolgár szinthez.
Hogy alakulhat Magyarországon és a régióban a hitelezési dinamika?
A hitelezési dinamika kifejezetten erős lesz a régióban és különösképpen Magyarországon. Hazánk és a környező országok között azonban van egy fontos különbség.
Az elmúlt 15 évben idehaza alapvetően nem volt annyira lendületes hitelezés, mint például Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában. A teljes vállalati, lakossági hitelportfóliónak az aránya a magyar GDP-hez mérten nagyságrendileg fele akkora, mint a visegrádi országokban.
Véleményem szerint ez az egyik hosszútávú motorja lehet annak, hogy biztonságosan növekedhessen a magyarországi hitelportfólió.
Ezt ebben az évben egy nagyon erős, 12-14 százalékos hitelállomány bővülés bizonyítja a lakossági és a vállalati portfólióban. Jövőre pedig a növekedés mértéke meghaladhatja a 10 százalékot, amely a régióban a legmagasabb érték.
A gyors dinamika annak is az eredménye, hogy a kormányzati gazdaságélénkítő és válságkezelő programok fő eszköze a hitelezés támogatása volt.
Mely ágazatokban bővülhet a leggyorsabban a hitelállomány, illetve milyen hiteltípusok iránt lehet nagyobb igény?
Ágazati szinten azt látjuk, hogy a gépipar, az építőipar és az ingatlanpiaci szegmens erősen fejlődik.
A támogatott hitelek iránt óriási volt a kereslet. Az első félévben az NHP Hajrá volt a legnépszerűbb hiteltermék. Ennek kivezetésével a Széchenyi Kártya GO hitelek kerülnek fókuszba, melyekből már folyósítottunk is. Emellett idővel újra felfuthatnak a beruházás és fejlesztés célú hitelek.
Tervezik, hogy a vendéglátás ágazatban dolgozóknak is aktívabban hiteleznek?
Alapvetően az a célunk, hogy minden vállalkozásnak és egyénnek hitelt nyújtsunk. A másik oldalról ugyanakkor bank vagyunk, ezért fontos, hogy a kockázati tényezőket figyelembe véve felelősen és fenntartható módon hitelezzünk, ez egyébként a tulajdonosoknak és a felügyeletnek is az elvárása.
A hitelezési folyamatnál több faktort veszünk figyelembe, úgymint a piaci környezetet, az adott cég üzleti modelljének fenntarthatóságát és az ügyfél kockázati profilját.
Meglátása szerint milyen időtávon pöröghet fel a beruházási hitelek iránti kereslet?
Egy cég akkor fog eszközökbe beruházni, ha növekedni szeretne. Ezt a jelenséget már több szektorban látjuk.
A beruházási hitelek mögött másfelől hatékonyságjavítási célok is meghúzódhatnak. Az élő munkaerőt kiváltó technológiai fejlesztésekre például komoly igény van.
A gazdaság újraindulásával a munkaerőpiac feszessé válik. Egyre nehezebb munkavállalót találni, ami komoly nehézséget okoz a vállalkozásoknak. A digitalizáció trendszerű térnyerése folytatódik, ami további beruházásokkal jár.
A Raiffeisen Banknál például a beruházási költségeink jelentős része a digitalizációs fejlesztésekhez köthető.
Azt gondolom, hogy a fenti folyamatok hatására a beruházási hitelek iránt hamarosan újra megnő igény.
Az NHP Hajrá 3000 milliárd forintos keretösszege kimerült. Az elkövetkezendő időszakban is elegendő kedvezményes hitelhez juthat Ön szerint a hazai kkv szektor?
A Széchényi Kártya GO hiteltermékek gyors bevezetése sok hazai kkv számára biztosítja az átmenetet.
Emellett számos cég piaci alapú hitellel is képes lesz finanszírozni a növekedést. Ez ugyanakkor érezhetően magasabb kamatot fog jelenteni, miután növekvő kamatkörnyezet időszakát éljük.
Több banknál is megemelkedett az elmúlt két-három hónapban a hitel-elbírálási idő, amely többek között a megnövekedett hitelkeresletre és a kapacitáshiányra vezethető vissza. Mikor állhat vissza a régi rend, mit tapasztalnak a Raiffeisen Banknál?
Mi is érzékeltük az elmúlt időszakban a megnövekedett hitelkeresletet.
A Raiffeisen Banknál a másfél éves járványhelyzet alatt nem volt létszámleépítés.
Mindent megtettünk, hogy megtartsuk a munkavállalóinkat. Ilyen szempontból az újrainduláskor jó helyzetben voltunk és teljes kapacitással tudunk működni. Bízom benne, hogy viszonylag hamar visszaáll a régi rend.
Azt is látni kell, hogy új termékek bevezetése a bankoknak is feladatot ad, így emiatt is volt némi lassulás a folyamatokban, bár ezt tudtuk kezelni. Sőt, aktívan tervezünk, például a lakossági jelzáloghitelek terén jelentős növekedést céloztunk meg.
Az utóbbi pár hónap tapasztalatai alapján ki lehet jelenteni, hogy már felülmúltuk a koronavírus előtti számokat.
Hogy alakulhat a magyar Raiffeisen Banknál a létszám és mekkora béremelkedési dinamikával számol a bankon belül?
Összességében stabil létszámmal tervezünk. Ez annak is az eredménye, hogy tavaly nem volt létszámcsökkentés a banknál, stabilan 2800 fővel működtünk.
Bizonyos területeken ugyanakkor el tudok képzelni bővülést. Ez részben a nagyon dinamikusan növekedő hitelpiacnak köszönhető, részben pedig annak, hogy a külső beszállítóktól veszünk át alkalmazotti állományt. Utóbbira jó példa az IT fejlesztési terület.
A másik oldalról viszont dolgozunk a hatékonyságnövelésen és a digitalizáción. Azt látjuk, hogy az ügyfelek is egyre többet használják az online csatornáinkat.
A béremelésekkel mi is követjük a piacot annak érdekében, hogy versenyképes fizetéseket kínáljunk.
Munkáltatóként ellenben felelős vagyok azért, hogy a cég mérlegét egyensúlyban tartsam. Látni kell, hogy a banki kamatmarzsok és díjak alapvetően nem emelkednek a hiteltermékeinken. Emiatt óvatos béremelkedés zajlik a szektorban, aminek a kulcsa a hatékonyságjavulás.
Arra mindenképpen törekszünk, hogy a reálbéreket szinten tartsuk. Vannak azonban olyan területek, ahol erős a verseny, itt a piaci helyzetnek megfelelően emeltünk.
Milyen szintekre várja idén és jövőre az inflációt? Hol tetőzhet a jegybanki alapkamat?
Jelenleg ezen gondolkodik mindenki. A hivatalos előrejelzésünk szerint az idei évben 4,6 százalék, a jövő évben pedig 3,6 százalék lehet az infláció.
A tartósabb folyamatokat jobban megragadó maginflációs mutatót 3 százalék környezetébe prognosztizáljuk.
Az alapkamatot év végére 1,8 és 2,1 százalék között várjuk.
Ez a jelenlegi alappályánk, amely nagyjából megfelel a legenyhébb piaci várakozásoknak. Vannak szereplők ugyanis akik még ennél is drasztikusabb szigorítást áraznak. Az alapkamat pályája leginkább majd a nemzetközi gazdasági és piaci folyamatok függvényében változhat természetesen. Ez azt is jelenti, hogy a globális szinten jelentkező kínálati oldali kapacitásproblémák elhúzódása, avagy a fejlődő piacokkal szembeni kockázatkerülés felerősödése mentén akár a jelenlegi várakozásoknál is feljebb tolódhat az alapkamat pályája.
Milyen mértékben javítja a Raiffeisen kamatmarzsát és eredménytermelő képességét a kamatkörnyezet emelkedése?
A bankok nyereségessége alacsony kamatkörnyezetben mérsékelt, miután a hiteleken elérhető kamatmarzs szűkebb. Régebben, az 1990-es és 2000-es években a 8-10 százalékos vagy annál is magasabb alapkamat mellett a bankok jóval eredményesebben működtek.
Oroszországban például még mindig 7 százalék közelében van az irányadó ráta, aminek köszönhetően jelentős bevételeket könyvelhetnek el az orosz pénzintézetek.
Ilyen folyamatok az utóbbi években nem léteztek a magyar bankrendszerben. Azzal, hogy a hazai alapkamat egy százalék felé emelkedett, a kamatmarzs is visszaáll egy kiszámítható szintre.
Ez egyúttal segíteni fog abban, hogy régiós összehasonlításban a magyar bankszektor fenntartható nyeresége visszaemelkedjen a cseh, román, és bolgár szintekhez.
A hitelmoratórium újabb meghosszabbítása esetén mekkora részvételi arányra számít a vállalkozások és a háztartások oldaláról?
Aktívan dolgozunk azon, hogy alacsony legyen a részvételi arány és tényleg csak azok vegyenek részt, akik rászorulnak és a gazdasági újraindulással nem rendeződik az anyagi helyzetük.
A Raiffeisen Banknál azt látjuk, hogy vállalati szinten most is nagyon alacsony a részvételi arány, mely megközelítőleg 20 százalékos. A legtöbb vállalati ügyfelünk az eredeti terv szerint fizeti a hitelét vagy új, olcsóbb hitelt vett fel.
Lakossági oldalon változó a kép, miután sokkal több a résztvevő.
Országos szinten 50 százalék körüli a moratóriumban lévő lakossági ügyfelek aránya. Nálunk ez az érték alacsonyabb.
A banknál látjuk az ügyfelek számlaegyenlegeit és a számlákra befolyó havi összegeket.
Ez alapján elmondható, hogy a jelenleg moratóriumban lévő lakossági ügyfelek meghatározó része, több mint 80 százaléka semmilyen bevételcsökkenést nem szenvedett el járványhelyzet alatt.
Ők csupán kihasználták a moratórium adta lehetőséget. Középtávon ugyanakkor nem gondoljuk ezt egy bölcs pénzügyi döntésnek, mivel a hitelek futamideje megnő a moratórium hatására.
Meglátása szerint milyen a Raiffeisen Bank hitelportfóliójának minősége? Hogy alakulhat a nem-teljesítő hitelállomány ráta?
Jelenleg nagyon jó minőségű a hitelportfóliónk. A nem-teljesítő hitelállomány rátánk az első negyedév végén 2,2 százalék volt, melyet természetesen a moratórium is befolyásolt.
Az utóbbi félévben azt láttuk, hogy azokban a régiós országokban, ahol kivezették a moratóriumot, az ügyfelek több mint 95 százaléka vissza tudott térni a normális hitelfizetéshez.
Magyarországon az ügyfelek teljesítését ösztönzi az is, hogy az ingatlanok értéke jellemzően emelkedik. Ezáltal még több esély van arra, hogy nagyon alacsony legyen azoknak a száma, akik nem fizetik a korábban felvett hitelüket.
Milyen új digitális megoldásokon dolgoznak jelenleg?
Még pont időben, a koronavírus előtt jöttünk ki a videó alapú szolgáltatásainkkal.
Az ügyfeleink video-linken keresztül tudnak a tanácsadóinkkal befektetésekről konzultálni, számlát nyitni vagy fióklátogatás helyett sok egyéb ügyet online elintézni.
A számlanyitást hamarosan mobiltelefonon is lehetővé tesszük, miután a legtöbb ügyfelünk inkább csak mobilt használ.
A két éve indított rendkívül népszerű, piacvezető mobilalkalmazásunkat havonta frissítjük és új kényelmi funkciókkal bővítjük. QR kódos fizetési és peer to peer fizetési megoldások például egyaránt elérhetők nálunk.
Hamarosan jönnek az e-akta szolgáltatásaink, vagyis az online dokumentumkezelés. A koronavírus alatt semelyik projektünket sem lassítottuk. Tapasztalataink alapján az ügyfelek kifejezetten szeretik a fenti újításokat, illetve meglehetősen erős trendet látunk a digitális megoldások, azon belül a mobilmegoldások terén.
Mi hazai és regionális szinten az első számú megoldandó szabályozási kérdés?
Európában napjaink fontos trendje az egyenlő mérce használata. Ez nálunk a bankszektornál kifejezetten fontos lenne.
Nemzetgazdasági szinten ugyanis nehezen tartható, hogy míg a külföldi szolgáltatók tranzakció és illetékmentesen tudnak Magyarországon szolgáltatni, addig az itthon működő bankok megfizetik ezeket a terheket.
Az egyenlő verseny érdekében a szabályozást érdemes európai szinten is tisztázni.