Tíz éve alapították és már az élen van a Xiaomi - Miért?
InterjúA Xiaomi megkerülhetetlen márkává vált a hazai okos eszközök piacán. A mobiltelefon piacról, a Xiaomi márka magyarországi és nemzetközi helyzetéről, a kínai márkák egymáshoz való viszonyáról kérdeztük Wagner Tibort, a Xiaomi magyarországi country managerét.
Mekkora most a verseny a világban az okostelefonok piacán?
Röviden: óriási. Még a legnagyobbak sem érezhetik biztonságban az elért eredményeiket, ezekért folyamatosan meg kell harcolniuk a versenytársaikkal. Egy-egy rossz döntés vagy lemaradás a technológiai versenyben nagyon gyorsan kiszelektálhat a piacról még igen tőkeerős szereplőket is. Tény, hogy erre a piacra nehéz betörni, mert rendkívül tőke- és tudásigényes, ám nem lehetetlen megtörni a hagyományos szereplők egyeduralmát, amint ezt a Xiaomi gyors felemelkedése is ékesen bizonyítja.
Úgy vélem, hogy ami leginkább lendületet adott a Xiaomi szédületes növekedésének az elmúlt években, az az innovációra, valamint az okostelefonokra és az AIoT platformra egyszerre alapuló stratégiája volt. A Xiaomi minden egyes termékbevezetéssel újradefiniálta, és mind a mai napig újradefiniálja az egyes termékkategóriák műszaki, minőségi standardjait, így hozva lépéskényszerbe a versenytársait.
A vállalatot csak 2010-ben alapították, vagyis a Xiaominak egy évtized elegendő volt ahhoz, hogy ehhez a stratégiához a megfelelő tudásbázist megteremtse.
A Xiaomi tavaly jelentette be, hogy 5000 mérnököt fog rövid időn belül felvenni, így a mérnökök aránya a munkavállalói között hamarosan eléri a 20 százalékot.
A cég tavaly több mint 42 százalékkal növelte meg a már egyébként is tetemes kutatás-fejlesztési büdzséjét, amely így elérte a 13,2 milliárd jüant (körülbelül 1,9 milliárd euró). A tervek szerint az elkövetkező öt évben a Xiaomi több mint 100 milliárd jüant (14,5 milliárd euró) fog kutatás-fejlesztésre fordítani.
A termékfejlesztésben a vállalat erősen támaszkodik a fogyasztói véleményekre, többek között ezért épített fel egy tekintélyes rajongói tábort is a termékei köré az évek során.
Egyes vállalatok piaci sikere mögött gyakran szokták keresni a jó marketingstratégiát. A Xiaominál ilyet kevésbé fognak találni. A Xiaomi esetében maga a termékminőség a marketing, ahogy a régi magyar közmondás tartja: „jó bornak nem kell cégér”. Vagyis nagyon erős ugyan a verseny az okostelefonok piacán, de innovációval és jól megválasztott üzletstratégiával nem lehetetlen a siker.
Mennyi időnként kell új telefoncsaládot piacra dobni az eladások érdekében?
Ha képesek vagyunk jobbat, a fogyasztóink számára értékesebb termékeket létrehozni, akkor minél rövidebb időn belül.
A gyorsaságot a rohanó technológiai fejlődés indokolja. A Xiaomi pedig épp azon vállalatok közé tartozik, amelyek a tempót diktálják. Évről-évre, korábban elképzelhetetlennek tartott teljesítményű okostelefonokkal rukkol elő a vállalat még a középkategóriában is. Amíg egy vállalat képes jelentősen túlszárnyalni saját korábbi és versenytársai termékeit, addig van értelme az új termékbevezetéseknek. Ezek indokoltságát a Xiaomi értékesítési adatai vissza is igazolják.
Versenyeznek-e a kínai társaságok egymással az okoseszköz piacon?
Természetesen, igen. A verseny belföldön és külföldön egyaránt jót tesz a fejlődésnek, amelynek haszonélvezői a fogyasztók. A kínai belpiacon semmivel sem szelídebb a verseny, mint a nemzetközi mezőnyben, de ez hajtja leginkább az innovációt.
A Huawei készülékekkel kapcsolatban több kifogás is felmerült, sok ország nem is javasolta a készülék vásárlását, kihatott-e ez a Xiaomira is?
Egy versenytársunkat érő kritikát sem szoktuk kommentálni. Hisszük, hogy a Xiaomi piaci teljesítménye mögött kizárólag a termékeink kimagasló minősége és a verhetetlen ár-érték arány áll.
Magyarországon a Xiaomi hogy áll, hányadik a készülék-eladási listán, és ezzel elégedettek-e?
A Xiaomi a Canalys tavalyi utolsó negyedéves kimutatása szerint Magyarországon a második helyen állt a mobiltelefonok piacán, 22 százalékos piaci részesedéssel. Tekintve, hogy ezt az eredményt 57 százalékos éven belüli növekedéssel értük el, büszkék lehetünk a teljesítményünkre. Elégedettek azonban nem vagyunk, van még bőven tér a bővülésre, és bízunk is az új termékeink és az „Okostelefon x AIoT” üzletstratégia sikerében.
A világon ma a Xiaomi szállítja le a harmadik legtöbb okostelefont, miközben fokozatosan erősíti a pozícióit a prémium szegmensben. Tavaly novemberben a MIUI havi aktív felhasználóinak a száma világszerte átlépte az 500 milliót, ami azt jelenti, hogy a felhasználók száma 32 százalékkal nőtt egyetlen év alatt. Eközben az AIoT platform használóinak száma is tovább bővült, és átlépte a 434 milliót, vagyis ennyi eszköz csatlakozik a Xiaomi platformjához az okostelefonokon, táblagépeken és laptopokon kívül.