Törvényszerű, hogy a Temu minden kereskedőt kivégez maga körül? Találtunk valakit, aki még növekedni is tud mellette 

Interjú2024. máj. 23.Kovács Dániel

Online kereskedők: a Temu mellett nem lehet labdába rúgni. Pepita Group: fogd meg a söröm. Persze a történet nem ilyen egyszerű, de tény, hogy a magyar online piactér annyira immunis az ázsiai óriás dömpingjére, hogy a hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. A siker titkáról Dorcsinecz Józseffel, a Pepita Group Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.

Egy ideje tele vannak a hírek a Temu agresszív terjeszkedésével, illetve hogy teljesen átrendezi a piacot. Hogyan érintette a hazai, vagy akár régiós online áruházak forgalmát az új kínai online piactér agresszív terjeszkedése?

A Temu terjeszkedése valóban nagyon aktív világszinten is és hazánkban is. Azt látjuk és tudjuk, hogy az indulásuk óta (és jelenleg is) jelentős összegeket költenek a felhasználók akvirálására, sokkal többet, mint amit a túlzóan alacsonyra árazott termékek első megrendeléseiből megtérülhet.

Az agresszív terjeszkedés talán egyik legszembetűnőbb közvetlen hatása a már piacon lévő szereplőkre - amit minden hirdető a saját bőrén érez -, az a hirdetési költségek nagymértékű és gyors emelkedése.

A legnagyobb negatív hatás - nem meglepő módon - azoknál a szereplőknél van, akik a Temu legnépszerűbb, jellemzően alacsonyabb árú termékcsoportjaira építették az üzletet, például telekommunikációs kiegészítők vagy lakásfelszerelések.

Ami viszont hosszú távon pozitív hatás lehet az az, hogy a Temu népszerűségével párhuzamosan nő az online vásárlásba bevont, és a bankkártyás előre fizetést választó felhasználók száma. Ez egyúttal a piac edukálását és formálását jelenti, amiből a többi szereplő is profitálhat.

Ugyanakkor a Temu gyakorlata jelenleg több ízben sem felel meg az európai és magyar szabályozásnak - ilyen például az aktív felhasználószerzési stratégia, hiányzó magyar nyelvű használati utasítás stb. A Temu intenzív kereskedelmi gyakorlatát vizsgálja a GVH, versenyfelügyeleti eljárást indított ellene. 

Sokan tönkrementek az erős konkurencia miatt? 

Több mint 1500 marketplace partnerünket vizsgálava az látjuk, hogy valóban vannak olyan webshopok akik bezártak, vagy a bezárást tervezik a Temu hatására.

Mi egyértelműen abban támogatjuk a partnereinket, hogy előre nézzenek, és növeljék a saját piaci lehetőségeiket. Erre jó irány lehet a külföldi értékesítés, amire a Pepita Group megoldása a Pepita.com.

Kik élték túl az első hónapokat és minek köszönhetik?

Azok mindenképp előnyben vannak, akik nem csak kisméretű termékek kínai importjával foglalkoztak, hanem “A” kategóriás, ismert márkákat is forgalmaznak. A széles termékkínálat szintén stabilitást jelenthet. Valamint a versenyképes árak is fontosak.

A visszatérő vásárló még az eddigieknél is nagyobb kincs lett a webshopok számára, ezért a vásárlók számára nyújtott szolgáltatási színvonal és az átlag feletti szolgáltatási opciók is felértékelődtek.

A Pepita Group még ebben az erős versenyben is növekedni tudott, a Q1-es adatok szerint nem is keveset. Megtalálták a Temu ellenszerét?

A növekedésünk jelentős része az export tevékenységből jön. Bár a Pepita.hu Magyarországon indult, a Pepita Group Zrt. új országokban nyitott az előző év folyamán, így Románia és Szlovákia mellett, már Lengyelországban, Németországban és Ausztriában is elérhető a Pepita.com.

A Pepita.hu mellett a külföldi oldalaink is piactérként működnek, ennek köszönhetően a magyar kis- és középvállalkozások nemcsak a magyar piacra támaszkodhatnak, hanem megnyílik előttük egy új út a külföldi terjeszkedés felé. Ma már több mint 100 magyar partner értékesít Romániában, Szlovákiában, Németországban vagy éppen Lengyelországban a Pepita.com oldalán keresztül.

Továbbá napról napra 25 IT kolléga dolgozik azon hogy a felhasználói élményt javítani tudjuk. Folyamatosan fejlesztjük a logisztikát is, és nagyon erős elvárásokat fogalmazunk a marketplace partnereink irányába is.

A kezdeti baba-mama profilon túl tudott lépni a cég, számos számára új kategóriában is megvetette a lábát, ráadásul eredményesen, például a műszaki cikkek piacán: hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére a Pepita.hu ezen termékkategóriáiban Magyarországon 57 százalék növekedést tud felmutatni a bruttó forgalomban 2023 első negyedévéhez képest.

Hol érzékelhető leginkább a konkurencia hatása, és hol vehetőek?

A szaniter és fürdőszoba kategóriában 140 százalékkal nőtt a megvásárolt termékek száma 2024 első három hónapjában előző év ugyanezen időszakához képest. A beltéri játékok terén is jelentős, 67 százalékos növekedést mértünk. Sport kategóriában, mint a fitnesz eszközök, kerékpárok stb. 44 százalékos a növekedés a Pepita.hu adatai szerint. A divat és a szezonális termékek esetén viszont némi visszaesés látszik.

A divatcikkek esetén a konkurencia agresszív térhódítása mellet hatással lehet a keresletre az a trend, hogy a fogyasztók szívesen vásárolnak új ruha helyett használtat akár közvetlenül egymástól." A szezonális termékekre leginkább az időjárás hat, így például a medencék kereslete gyengébben indult az első negyedévben.