Mit tud egy 8 ezer forintos drón? Így működik a Temu a színfalak mögött
ÉletmódRendeltünk pár dolgot a Temuról, amelyeknek a fizika, a matematika, és persze a nagybetűs piac logikája szerint nem szabadna rendeltetésszerűen működnie, legalább is annyi pénzért biztosan nem, amennyiért eladják. Mutatjuk, mire képes egy 8 ezer forintos drón, de annak is utánanéztünk, hogyan képes a kínai óriás fenntartani az ingyenes szállítást és az alacsony árakat.
Annyira olcsó, hogy ki kell próbálni - gondoltuk, miután hónapokig bombázott minket reklámjaival a Temu, és rendeltünk egy kétkamerás drónt, néhány ruhadarabot, mindehhez ajándékképpen utánunk dobtak egy, a képeken nagyon elegánsnak tűnő (mű)bőr táskát is.
Mindez együtt sem került 20 ezer forintba, és még ingyenes szállítást is ajánlott a legújabb online kínai áruház - ráadásul a versenytársaihoz képest (Wish, Aliexpress) indokolatlanul gyors, 5-9 munkanapos határidővel. Tulajdonképpen pont ezért nem rendeltünk innen korábban, mert már-már irreálisan jó ajánlatnak tűnt ez így együtt,
és mivel napi szinten hallani online csalásokról, nem árt az óvatosság. Ám egyre több személyes beszámolót hallottunk arról, hogy megérkeznek a temus rendelések, és nem tűnik el a pénz a bankszámláról a regisztráció után.
Így legfeljebb annyit kockáztattunk a rendeléssel, hogy az összes megrendelt termék gagyi lesz és a kukában végzi. Voltaképpen meglepő is volt, hogy végül bőven a megadott határidő lejárta előtt hozta a futár a csomagot, ami tartalmazta az összes megrendelt tételt, amelyek egytől egyig használhatónak bizonyultak,
és bár természetesen nem prémium termékek, egy átlagos kínai üzlet színvonalát bőven hozzák, csak jelentősen olcsóbban. Még a 8 ezer forintos drón is tudja mindazt, amit ebben az alsó polcos termékek, és bár az irányítókonzol lehetne jobb minőségű,
az akksija bírhatná tovább, a kamerája pedig lehetne izmosabb stb. (nem véletlen az egyes szám, noha kétkamerás drón szerepelt a hirdetésben, csak egyet találtunk rajta) - na de ennyiért nem is feltételeztük, hogy mindarra képes lesz, mint egy 350 ezres DJI Mavic.
Az apróbb szépséghibák ellenére ugyanakkor meglepően használhatónak bizonyult a csomag tartalma, okkal merül hát fel a kérdés, hogyan tudják az árut ennyire nyomott áron adni, de leginkább az ingyenes kiszállítás az érdekes, tekintve, hogy a Wish-en nem ritkán többe kerül a fuvar, mint maga a termék.
Meglepő gyorsasággal fal fel mindent a Temu
Önmagában az, hogy feltűnik egy új, jórészt Kínában gyártott termékek forgalmazásával foglalkozó kiskereskedelmi platform, amely látványos akciókkal csábítja magához a korábbi éllovas vásárlóit, nem új műfaj, ugyanígy szorította háttérbe korábban a Wish az Aliexpresst, és könnyen lehet, hogy a Temunak sem jut több 3-5 jó évnél, aztán feltűnik egy új trónkövetelő.
Ami viszont meglepő, az a brutális gyorsaság, amivel a 2022-ben indított platform elterjedt a világon. 2023-ban már a Temu volt a legtöbbet letöltött alkalmazás az Egyesült Államokban, és a nyolcadik legtöbbet letöltött alkalmazás világszerte.
De vegyük csak a magyar piacot, ahová 2023 őszén lépett be, és mindössze négy hónapra volt szüksége ahhoz, hogy lekörözze az e-kereskedelem összes Magyarországon tevékenykedő nagyágyúját (Alza, Emag stb.).
Nyilván számított, hogy jókor voltak jó helyen, két év brutális infláció után az amúgy is árérzékeny magyar vásárlóknak nem kellett kétszer mondani, hogy töltsenek le egy olyan appot, amely kifejezetten olcsó termékekkel házal, és bár
a média első körben igyekezett a Temut a haszontalan termékek tárházaként beállítani, a többmilliós kínálatábol kiemelve a tyúkbukosisakot vagy a macskapapucsot, és csakugyan könnyen becsúsznak a kosárba teljesen felesleges dolgok is, azért a ruházati termékektől a barkácseszközökön át a leghétköznapibb dolgokig (törölköző, alufólia, mosogatószivacs) gyorsan meg lehet találni a hasznos dolgokat is filléres áron.
Ehhez jön hozzá a gyors kiszállítás. Míg egy Wish-es rendelés teherhajón, konténerben végigzötyögött a fél világon, abba beletelt 1-1,5 hónap is, a türelmetlenebb vásárlók nem is foglalkoztak vele. A régiós e-kereskedők leginkább egymással versenyeztek a kiszállítási idő leszorításában.
Ehhez képest a Temu bedobta az 5-9 munkanapos ajánlatát, ráadásul ingyen, ami már a régiós versenytársakhoz képest sem egy vállalhatatlan szintidő. Hogy ezt meddig tudják fenntartani, az már más kérdés, elvégre ez csak a legdrágább szállítási móddal, a légi fuvarozással tudják biztosítani.
Túlpörgetett nyomulás, a GVH-nak is feltűnt
A Temus vásárlásokhoz egy jótanács: a képek gyakran megtévesztőek lehetnek, viszont az apróbetűs részben minden le van írva, például ha egy műszaki cikk nem tartalmazza a hozzá való akkumulátort, stb.
Ahogy azt a hasonló webáruházakban megszokhattuk, a különböző 98 százalékos akciókkal és hasonló szlogenekkel egyáltalán nem érdemes foglalkozni,
annyira ötlettelenül kamu az egész, hogy emiatt már a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is versenyfelügyeleti eljárást indított a Temu online piactér európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben.
A GVH úgy fogalmazott, hogy a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat.
A vállalkozás az általa értékesített termékek esetében „akár 95%” (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között.
A GVH észlelte továbbá, hogy a vállalkozás a honlapon, illetve a mobilalkalmazáson elérhető termékekre vonatkozó akciós ajánlataival összefüggésben a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt”
„Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”, „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”, „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”. Ezek az üzenetek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összhatásukban valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék a termék megvásárlására vonatkozó döntésük meghozatalában.
Mi van a háttérben?
Persze sem a gyors szállítás, sem az agresszív értékesítési technikák nem rúgnának labdába, ha nem kínálna a Temu valóban alacsony árakat, háztól házig ingyen - egyúttal jegyezzük meg, hogy csak ez utóbbi miatt 10-15 dollárt bukik csomagonként. De hogyan teheti ezt meg? Úgy, hogy
a tulajdonos, Colin Huang Kína második leggazdagabb embere, és legalább is egyelőre bevállalja, hogy a vállalkozása veszteségesen működik. Ezt persze nem szívjóságból teszi, hanem hogy minél nagyobb piacot tudjon meghódítani. Ennek érdekében egy korábban már a kínai belső piacon felfuttatott webáruháza, a nyereséges Pindoudou profitjából kipótolja a társcég veszteségeit a nemzetközi terjeszkedés érdekében.
Az árak szinten tartásához pedig a Temu addig szorongatja a gyártókat, míg a lehető legalacsonyabb árrést tudja kiharcolni.
Emiatt néhányan már ki is léptek, arra hivatkozva, hogy a gyártási költségnél is alacsonyabb árat kínáltak a termékeikért, de mivel Kínában az elmúlt években valamelyest visszaesett a belső kereslet, ezért a gyártók nagyon szeretnének külpiacra lépni, ám ezt többségük közvetítő nélkül nem képes megtenni a nyugati célpiacokhoz szükséges tudás és ismeretségek híján, ezért bőven vannak, akik a távozó gyártók helyére lépnek.