Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Vály Judit: Piacvezető ambícióval lépünk fel

Interjú2021. dec. 21.Harsányi Péter

A Magyar Bankholding fúziós folyamatának egyik mérföldköveként a holding lízingleányvállalatai 2022 január elsejével integráltan, közös brand és irányítás alatt kezdik meg a működést. Az Euroleasing Zrt. leendő vezérigazgatójával, Vály Judittal a piac soha nem látott változásairól és a cég előtt álló lehetőségekről beszélgettünk.

Hogyan zajlik a fúzió? Mikorra áll össze a Bankholding teljes lízing csapata?

Az MKB-Euroleasing, a Budapest Bank Autófinanszírozási üzletága, a Budapest Lízing és a Takarék Lízing 2022. január 1. után folytatja működését integrált módon, közös irányítás alatt.

Fontosnak tartom kiemelni, hogy mind a négy társaság esetében a lízingpiac több évtizedes múltra visszatekintő, meghatározó szereplőiről van szó, így ezzel a lépéssel egy páratlan szaktudással, tapasztalattal és kulturális örökséggel rendelkező lízing kompetenciaközpont jön létre.

Magyarországon ilyen jellegű és méretű lízingpiaci egyesülésre még nem volt példa, ugyanakkor azt látjuk, hogy két-három év múlva, - a piaci logika mentén - nagy valószínűséggel bekövetkezett volna egyfajta piaci konszolidáció.

Jól látható, hogy a lízingpiacon óriási átalakulások mennek végbe a kereskedő partnerek, gyártók az értékesítési csatornák esetében egyaránt. Sok mindent alapjaiban forgat fel, hogy a hagyományos offline kereskedői értékesítés már középtávon is nagymértékben visszaszorul a digitalizáció további előretörésével.

Lényeges tisztázni, hogy jogilag nem fúzióról van szó: minden jelenlegi lízing entitás megmarad.

Az MKB-Euroleasing Autólízing Zrt. – ami eddig az MKB-Euroleasing formális és hivatalos cégneve volt –, az egyszerűbben megjegyezhető Euroleasing Zrt.-re változik. 2022-től az új ügyletek az ingatlanlízing kivételével már az Euroleasing Zrt.-ben kerülnek megkötésre, a meglévő portfoliókat pedig a mostani lízing entitások kezelik a jövőben is a jelenlegi szerződéses feltételeknek megfelelően.

Mekkora lesz az összevont lízingcsoport? A hazai lízingpiacon hányadikak lesznek?

Mivel olyan meghatározó piaci szereplőkről beszélünk, amelyek egyenként is vezető pozíciót foglaltak el néhány szegmensben, nem kérdéses, hogy a vállalatok üzleti fúzióját követően piacvezetői ambícióval lépünk fel.

A Magyar Bankholding négy lízingtársasága már indulásnál 20 százalékot jelentősen meghaladó piaci részesedést tudhat magáénak, ha pedig a gépjármű- és mezőgazdasági gép-lízinget nézzük, pedig még magasabb, 30 százalék feletti piaci részesedéssel rendelkezik.  Szintén ide tartozik, hogy az Euroleasing szinte minden lízingpiaci szegmenst lefed működésével, beleértve az olyan, volumenben kisebb, ám annál nagyobb szaktudást igénylő területeket is, mint a hajók vagy az informatikai eszközök finanszírozása.

Mondana néhány számot a célokról, mit várnak 2022-től?

A legfontosabb a rövidtávú célkitűzésünk, hogy elinduljunk, a működésünk egységessé váljon, és a piac – értem ezalatt az ügyfeleket, gyártókat, kereskedőket, valamennyi partnerünket – számára ez jól látható, érthető és könnyen befogadható legyen.

Ez óriási feladat, hiszen közel 110 ezer ügyfelet kezelünk, nagyon nagy munka a nagyobb lízingpartnerekkel a szerződéseket módosítása, és nem utolsósorban a munkatársainknak, vezetőknek meg kell ismerniük egymást, hiszen hirtelen egy közel 450 főt foglalkoztató céggé gyarapodunk.

Azt gondolom, hogy 2022 második negyedévére minden összeáll, és elkezdhetünk teljes erőbedobással dolgozni a hosszabb távú üzleti céljaink elérésén. Természetesen elsődlegesen az ügyfélkiszolgálás minőségét tartjuk szem előtt: azon dolgozunk, hogy ügyfeleink semmilyen negatív hatást ne érzékeljenek az átalakulás során, sőt: minél hamarabb kezdjék el megtapasztalni az előnyeit!

Miért tartották meg az Euroleasing nevet?

A 2022. január 1-én induló integrált szolgáltató az MKB-Euroleasing rendszereit viszi tovább az új ügyletkötésekhez. Éppen ezért volt logikus, hogy a megújuló lízingvállalat új neve – ami egyben az MKB-Euroleasing alapításkori neve volt – az Euroleasing Zrt. legyen, mely ráadásul egy ismert, jól bevezetett márkanév.

Milyen kihívások vannak a lízingpiacon jelenleg?

Ha két hónappal ezelőtt beszélgetünk, a chiphiány, a szállítási nehézségek és az árak nagyon gyors emelkedése mellett az euróárfolyam kiszámíthatatlanságát emeltem volna ki.

Ma már inkább a kamatkörnyezet változása a legjelentősebb teher.

Nagy kérdés, hogy a finanszírozási piacot mennyire csökkenti, ha a piaci kamatok ilyen dinamikával emelkednek. Természetesen erre is igyekszünk megoldást kínálni: a KAVOSZ vezető szakértőivel közösen kialakított Széchenyi Lízing GO! termék egy lehetséges megoldási út a folyamatosan növekedő kamatok adta beruházási kedv csökkenésére. Bízunk abban, hogy a rendkívül látványos, mindössze éves 0,5 százalékos fix kamatozású termék a 2022-es évben is megmarad.

Mennyire érinti az Önök munkáját a chiphiány és az alkatrészhiány?

Egy éve nem gondoltuk volna, hogy ekkora lesz a piaci beszakadás: az általunk finanszírozott autókereskedői készletek több mint 30 százalékkal csökkentek, az új autóeladások pedig sok éves mélypontra zuhantak már a mostani időszakban is.

Ennek hatására a használtautó-piacon is nagyon jelentős visszaesés tapasztalható, hiszen, ha nincs újautó-értékesítés, a használtat sem tudják eladni. Ugyanakkor a nagyon dinamikus, évről évre 10 százalékos nagyságrendű áremelkedés továbbra is segíti a finanszírozási piacot, és ez nem csak az autók, hanem például a mezőgazdasági gépek esetében is így van.

Várakozásaink szerint legkorábban 2023 első felében rendeződik az új autók piaca, addig pedig a nehezebb időszak teret enged a fúziós és akvizíciós tevékenységeknek.

Az, hogy késik az autók szállítása, mennyire nehezíti az Önök munkáját?

Napjainkban akár másfél évet is várni kell egy új autóra, a jelenlegi kamatkörnyezetben azonban csak pár hétre tudunk megbízhatóan tervezni a forrásköltségünkkel. Világos, hogy az egy-másfél év múlva megérkező autó vagy gép finanszírozási költségeire még becslést is felelőtlenség lenne adni.

Ide tartozik, hogy a kereskedők is egyre inkább azt kommunikálják, hogy a hosszú szállítási idő miatt a vételár sem fix.

Azaz aki például ma egy éves szállítási határidővel rendel autót, nem csak a jövőbeli kamatban, hanem a majdani vételárban sem lehet biztos, és ez nagyon távol áll attól, mint amihez hozzászoktak az ügyfelek.

Milyen járműkategóriákban észlelhető probléma?

Nem tudnék olyan szegmenst megjelölni, amit nem érint az alkatrészhiány. Ha van is olyan autó, ami most éppen elérhető, nem biztos, hogy ugyanaz a modell egy hónap múlva is rendelkezésre áll. Az ügyfelek ráadásul sok esetben azzal szembesülnek, hogy egyáltalán nincs készleten lévő, elvihető autó.

Újabban pedig például a traktorok esetében is egyre többet hallunk súlyosabb gyártási nehézségekről, pedig korábban úgy tűnt, hogy ezt a piacot kevésbé érintik ezek a nehézségek.

Ilyen mértékű kiszámíthatatlansággal és bizonytalansággal az elmúlt 20 éves lízing pályafutásom során nem találkoztam.

Merre tart az iparág?

Nem újdonság, ha azt mondom, hogy járművek tekintetében az elektromos és a hidrogén hajtású autók felé haladunk, Skandináviában például komoly adótámogatásokkal és útdíjtámogatásokkal tették népszerűbbé az elektromos autókat. Kelet-Európában ugyanakkor jelentősen fékezi a folyamatot az elektromos autók töltési lehetőséginek relatív fejletlensége, éppen ezért az nagyban befolyásolja a piacot, hogy milyen áron és milyen lefedettséggel lesznek elérhetők a kényelmes töltési megoldások.

Emellett komoly kérdést vet fel, hogy az elektromos autók a nagy és drága akkumulátor miatt jellemzően költségesebben javítható sérüléseket szenvednek el egy karambol esetén. Emiatt a kisebb ütközések kivételével szinte automatikusan totálkárossá válnak.

Ráadásul a kár mértéke azért is nagyobb, mert drágább az autó. A biztosítók most még kalibrálják, hogy hosszabb távon milyen casco biztosítási díjjakkal tudják ezt nagy volumenben beárazni.

A fentieken túl rendkívül fontos lesz az online értékesítés fejlődése, amire mi is nagy hangsúlyt fektetünk. A fuvarozás esetében pedig az önvezető technológiák megjelenését várjuk kíváncsian. Ez például a mezőgazdaságban is egyre jobban hódít, ugyanúgy, ahogy a precíziós gazdálkodás, a drónok használata, vagy éppen az adatelemzés.

Végezetül az ipar 4.0 óriási kérdés a lízingcégek számára. Egy robotizált technológiát a jövőben megfelelő piaci fedezeti értéken kell beárazni, hiszen a finanszírozás mögötti eszköz adja a biztosítékot a lízingfinanszírozásnak. Az értékavulás üteme különböző lízingmodelleket hozhat vagy rúghat fel.

Mennyire lesznek tartósak a nemzetközi folyamatok?

2022-ben és 2023-ban biztosan lesznek még ellátási zavarok, a kérdés inkább az, hogy az újabb koronavírus-hullámok milyen mértékben okoznak további problémákat.

Úgy látjuk, hogy a készletek teljes feltöltésére nem kerül sor 2023-ig, ráadásul további árnövekedés várható, így egyre kevesebben engedhetik majd meg maguknak, hogy autót vásároljanak.

Az elmúlt öt évben két évvel nőtt a hazai utakon futó személygépkocsik átlagéletkora, mely így 14 év felé emelkedett. Ez a környezetvédelem és a biztonság szempontjából is kedvezőtlen. Komoly gondot okoz, hogy a Németországból kiszoruló dízelautók tömegesen ömlenek be Kelet-Európába. Meglátásom szerint az új autók vásárlásának serkentéséhez éppen ezért állami támogatásokra is szükség lesz.