Miért is ne sajátíthatnánk el mi magyarok a kanyartan és az előzés tudományának készségeit, mint tették azt már előttünk mások is?
2010-re a magyar gazdaság lényegében működésképtelen állapotba került. A 2000 körüli évek nyertes versenyautója tíz év múlva már csak egy roncsderbire tűnt alkalmasnak, nemzetközi versenyre semmiképp.
2010-2012 között menetközben feljavítva, alapalkatrészeket cserélve, még mindig a korábbi szakadékos nehéz terepen, újra visszakapaszkodtunk a nemzetközi mezőnybe. A gazdaságtörténet ezt tekinti majd az Európai Unió legsikeresebb válságkezelésének, mert egy teljes fordulattal az „egyensúly és növekedés” sikerképletét állítottuk a „se egyensúly, se növekedés” kudarc receptjének helyére.
2013 és 2019 között a már régiós, európai, sőt világversenyekre is alkalmas magyar gazdaság először visszatért a régiós középmezőnybe. 2018-19-ben a régió élére, az európai élmezőnybe verekedte fel magát. Az EU átlagos növekedésénél 3%-kal gyorsabban bővült, ezzel évi 2%-kal közeledett az EU átlagához, miközben a régió éllovasa lett, visszaelőzve a lengyel gazdaságot.
2020-tól azonban változik a terep, sőt a verseny szabályai is mások már. 2006-2012 között szakadékos vidéken, igen rossz időben kellett versenyezni, ahol elég volt egy rossz mozdulat, tehát gazdaságpolitikai döntés, és a korábbi éllovasból sereghajtó lett a magyar gazdaság. 2010 előtt ez történt velünk, ráadásul már előbb is elkövettünk drámai hibákat.
Majd 2013-19 között már egyenes terepen és jó időben lehetett folytatni. Sok jó döntéssel sokat lehetett nyerni, ezt tette Magyarország.
A következő években azonban újból szakadékos hegyi utakon visz az út felfelé, viharos időkben. Elég egy rossz mozdulat és jön a baj. De a sok kanyar ellenére is sokat lehet előre lépni a versenyben, ha valaki tisztában van a kanyartan és az előzés tudományának néhány szabályával.
Melyek is ezek?
- Jó állapotú gazdasággal lehet csak bevenni a kanyarokat leállás, kizuhanás nélkül: a magyar gazdaság már ilyen.
- Időben fel kell készülni az előzésre, tehát arra, hogy a versenytársaknál gyorsabban vesszük be a kanyart és elsőként jövünk ki belőle. Ehhez jó előzési helyzetet kell felvenni, még időben, még messze a hajtűkanyar előtt. 2020-ban sok versenytárs lassul, egyesek szinte leállnak majd, így van lehetőség felvenni az előzéshez szükséges jó helyzetet.
- A kanyar előtt tisztázni kell, hol vannak az erős pontok és hol a gyengék, majd a még hátralévő időben –bármilyen kevés is - mindkettőn változtatni kell.
- A mai magyar gazdaság erős pontjait – politikai stabilitás, tömeges munkahelyteremtés és munkavállalás, Budapest és néhány nagyváros tőkevonzó képessége, adórendszer, logisztika, oktatás egy része, pragmatikus gazdaságpolitika és monetáris politika - tovább kell erősíteni.
- A magyar gazdaság gyenge pontjait –versenyképesség, dualitás, egészségügy, demográfia, felsőfokú oktatás nagy része, lakáspolitika, tőkemérleg - folyamatosan erősíteni kell, mert előzés közben nem jön jól egy gyenge láncszem.
- Tilos hibát elkövetni vagy aránytalan kockázatot vállalni.
Így lehet, sőt érdemes kanyarban előzni, ahogy mások már megtették nehezebb időkben, mert „ami létezik, az lehetséges” - tanultuk meg örökké velünk élő barátunktól, Horváth Jánostól.