Automaták: az üzemeltetők érzik a digitális fizetés előnyeit
PénzügyAz elektronikus fizetés biztosítása a vásárlók számára valódi előnyt jelenthet üzleti értelemben is a vállalkozások számára, de még mindig sok olyan kereskedő van, ahol ez nem lehetséges. Annak ellenére sem, hogy az online kasszát használó kereskedőknek törvényileg kötelező. Az elektronikus fizetés biztosításában komoly hely van a növekedésre az ital- és snackautomaták, de akár a körforgásos gazdaságot támogató, PET palack visszaváltó automaták terén is. Az elektronikus fizetés a vásárlónak is jó, de a vállalkozónak is, például az üzembiztosság terén.
Az üzletekben és ital- valamint a snack automatákon is nagymértékben, 5-6 százalékponttal nőtt az elektronikus fizetés aránya. Ugyanakkor továbbra is vannak elektronikus fizetést nem biztosító üzletek és automaták, azonban ezekhez csak a tranzakciók elenyésző része köthető.
Az online pénztárgépet használó üzletek számára törvényi kötelezettség az elektronikus fizetés biztosítása, ennek ellenére csak 82 százalékuk biztosít biztosan elektronikus fizetést – olvasható a Magyar Nemzeti Bank 2023-as fizetési rendszer jelentésében.
Ezen a ponton érdemes megállni egy pillanatra, különösen azért, mert a napokban lett politikai téma a készpénz és annak alkotmányos “védelme”.
Az elektronikus fizetés kötelező biztosítása ugyanakkor nem jelent készpénzmentességet, épp ellenkezőleg: a törvényalkotó helyes célja éppen az volt, hogy választási lehetőséget biztosítson, és növelje az emberek számára rendelkezésre álló fizetési lehetőségek számát.
Az MNB adatai szerint az összes tranzakción belül a készpénzesek számaránya a kétharmad körül mozog, vagyis a készpénz továbbra is fontos szerepet játszik a mindennapi életben. Az pedig, hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt a digitális tranzakciók száma, azt mutatja, jelentős a felhasználói igény az elektronikus fizetés iránt.
Ami a vásárlók igényeit illeti: szakértők szerint nem az elektronikus, vagy a készpénzes fizetési igény léte a fontos, hanem, hogy az embereknek biztosítani kell a választási lehetőséget, hogy az adott helyzetben a számukra legelőnyösebb fizetési módot választhassák. Ezzel ugyanis még nagyobb szabadságot kapnak.
Ha a választás szabadságának biztosítása széleskörű egyetértésen nyugvó cél, érdemes megvizsgálni, hogyhogy érdemes-e más vállalkozói körökre is bővíteni az online kasszák használatára, ezáltal a digitális fizetés elfogadására kötelezettek körét.
Ez utóbbi kört elméletileg anélkül is lehet bővíteni, hogy az online kasszák használatára kötelezettek körét tágítaná a szabályozó, lévén a NAV-hoz bekötött pénztárgépek (és a számlázó programok) gazdaságfehérítési hatása megkérdőjelezhetetlen.
Magyarországon az év elején indult el hivatalosan a körforgásos gazdaság fellendítését célzó, az üdítős csomagolásra vonatkozó kötelező visszaváltási rendszer.
Ma már mindenki láthatja az üzletekben megjelenő automatákat, amelyek megjelenése a teljes önkiszolgáló automata kérdést is reflektorfénybe helyezi.
Érdemes tehát megvizsgálni, hogyan ösztönözhetők a digitális fizetés elfogadására azok az automata-üzemeltetők, amelyek nem tartoznak a törvényileg kötelezettek körébe.
Az elektronikus fizetés elfogadására nem kötelezett, csak automatákat üzemeltető kereskedők esetében 51 százalékos az elektronikus fizetés biztosításának aránya, vagyis, minden második automatánál lehet például kártyával fizetni, annak ellenére, hogy ez nem kötelező.
Önmagában ez a tény a digitális fizetést még nem biztosító üzemeltetőknek is azt üzeni: érdemes technikailag feljebb lépni.
Az utóbbi időkben a parkolókban, de még a kisösszegű adományokat gyűjtő pontokon (jótékonysági szervezetek és egyházak üzemeltetésében) is megjelent lehetőségként az elektronikus fizetés, ami komoly kényelmi változást hozott a vásárlóknak, felhasználóknak.
Az elfogadás biztosítása az automatát üzemeltető vállalkozónak olykor komoly befektetéssel jár együtt, amit ki is kell gazdálkodni a nyereségből.
Amikor a gazdaságfehérítés jegyében a NAV-hoz bekötött AFE egységek használatára kötelezték az automata-üzemeltetőket, az állam támogatást is adott ehhez. Ha elfogadjuk, hogy a digitális fizetés biztosítása volumen-növekedést is hoz – a vevő akkor is tud vásárolni, ha nincs aprója – akár újra felmerülhet a szubvenció kérdése. Hiszen a nagyobb volumen nagyobb adóbevételeket is jelent.
Az automatáknál azonban az üzembiztonság és a rendelkezésre állás is növekszik az elektronikus fizetés biztosításával, ami nagyon is zsebre menő kérdés. Ha a kizárólag készpénzes automata készpénzelfogadó-berendezése meghibásodik, ami gyakori jelenség, az automata leáll, a javításig az üzemeltetőnek nincs bevétele.
Ha még marad az elektronikus fizetés, mint opció, a vállalkozás nem esik el minden bevételtől. Az automatákat üzemeltető vállalkozásoknak a készpénzlogisztika, vagy a zsetonok biztosítása is komoly költségelem, amit az elektronikus fizetéssel legalább részben mérsékelni tudnak.
Repont: kulcsfontosságú a kártyás visszafizetés
A statisztikák szerint Magyarországon 22.000 ital- és snack automata van, ehhez érdemes számolni az autómosókat, parkolók fizetőautomatáit, ha az érintetteket nézzük.
Ehhez kell hozzászámítanunk az automata szegmens legfiatalabb szereplőit, a MOHU által üzemeltetett PET palack visszaváltó automatákat, ez önmagában mintegy 1900 RePont automatát fog jelenteni országszerte. Ezek esetében jelentős papír-spórolást, hibalehetőséget lehet megspórolni és nagyfokú kényelmet lehet biztosítani ha a betétdíjak visszafizetésére biztosítja a rendszer az elektronikus megoldásokat, például a kártyát vagy az azonnali átutalást. Különösen az érintésmentes technológiák rendelkezésre állása fontos kérdés.
Magyarországon olyan fejlett az infrastruktúra, hogy egyszerűen és gyorsan biztosítható, hogy az üvegeket visszaváltók akár egy érintésmentes kártya, vagy akár mobiltárca (ApplePay, GooglePay) segítségével kapják vissza a nekik járó összeget. Mivel a RePont automatákat szinte mindenki használni fogja, aki a kiskereskedelemben vásárol, komoly tétje van annak, hogy egy megbízható, széles körben ismert és gyorsan, kényelmesen kezelhető módon biztosítsa a rendszer a visszatérítést.
Ennek még egy nagy előnye van: kisebb lesz azok aránya, akik elvesztik, vagy elfelejtik beváltani a készülék által adott bónt (vouchert), örökre a szolgáltatónál hagyva ezt az összeget.
Az MNB fizetési rendszer jelentésének adatai szerint az üzletekben 5 százalékponttal 35 százalékra, az automatáknál pedig 6 százalékponttal 21 százalékra növekedett az elektronikus fizetések aránya.
Az üzletek negyedében ma már többször fizetnek elektronikusan, mint készpénzzel.Az elektronikus fizetést biztosító üzleteken belül a legkisebb, 20 százalék alatti elektronikus tranzakcióaránnyal rendelkező üzletek száma nagy mértékben csökken, míg a nagyobb elektronikus arányúak száma nő.
A kereskedők és a szolgáltatók elemi érdeke kell, hogy képesek legyenek olyan széleskörben, határok nélküli fizetési megoldásokat kínálni az ügyfeleiknek, ami nem korlátozza a vevők mozgásterét a fizetés mód terén.
Szigetszerű-, országokra vagy korra limitált fizetési megoldásokat kínálni 2024-ben nem segíti az üzletet.
A zártkörű, az applikációhoz kötött, az azonnali fizetésre limitált megoldások mellett az ügyfelek széles köre igényli az univerzális, széleskörben elfogadott és használt fizetési megoldásokat, ezért ezek támogatása elengedhetetlen a vevői igények kiszolgálásához – ez pedig a kártyás fizetések elfogadásával történhet meg.