Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Ez jelenti a legnagyobb nehézséget az egyedülálló szülőknek karácsonykor

Pénzügy2023. dec. 19.Növekedés.hu

A gyermeküket egyedül nevelő magyar szülők számára az év egyik legfontosabb időszaka a karácsonyi ünnepkör, noha a többség számára anyagilag igen megterhelő a finanszírozása – derül ki a Provident Pénzügyi Zrt. közel 350 fős mintán végzett kutatásából. Az eredmények alapján látható, hogy válaszadók 54 százalékának az ajándékok beszerzése, 35 százalékuknak pedig az ünnepi ételek vásárlása jelenti a legnagyobb kiadást. A lakosság pénzügyi tudatosságának fejlődése azonban tetten érhető abban, hogy a megkérdezettek 35 százaléka már hónapokkal előre elkezd félretenni az ünnepekre, és többségük (61%) egyáltalán nem tervezi személyi kölcsönnel kiegészíteni a karácsonyi büdzsét. A legkeresettebb ajándékokat toronymagasan az elektronikai eszközök vezetik (45%), ezt követik a különféle gyermekjátékok (19%), a dobogó harmadik fokát a ruházati termékek (5%) foglalják el.

Családi ünnep

A felmérést kitöltő szülők 53 százaléka nevel legalább egy 18 év alatti gyermeket, 31 százalékuk kettőt, 10 százalékuk hármat, 5 százalékuk pedig négy vagy több gyermeket, akiknek átlag életkora 16,2 év. Noha a kutatás résztvevői egyedülálló szülők voltak, rájuk is éppúgy igaz, hogy a karácsony családi ünnep, a válaszadók 97 százaléka gyermekeivel tölti a Szentestét, és 65 százalékuk legalább még egy napot együtt ünnepel a gyerekeivel.  A válaszadók többsége hisz az ajándékozás örömében is és 97 százalékuk tervez ajándékot adni gyermekeiknek. A kérdőívet kitöltők közel harmada csak egymaga ad ajándékot, kétharmaduknál a családtagoktól is érkeznek csomagok a fa alá és csupán 2 százalékuk esetében hárul a másik szülőre az ajándékok beszerzése.

Pénzügyi kihívás

Egyedülálló szülőként jóval nagyobb kihívást jelent az ünnepek megszervezése, lebonyolítása, de leginkább a finanszírozása. A résztvevők több mint fele mondta azt, hogy a költségvetését erősen megterheli a karácsony és csupán 1 százalékuk válaszolta, hogy egyáltalán nem jelent számára gondot az ünneppel járó költségek kifizetése. A legnagyobb kihívást természetesen az ajándékok beszerzése jelenti. A kutatás eredményei szerint a többség (40%) egy gyermekre számítva mintegy 10-30 ezer forintot szán, a válaszadók negyede pedig 3-10 ezer forint között vesz ajándékot. 24 százalékuk 100 ezer forint alatt marad, és kevesebb mint 10 százaléknyian merészkednek a hat számjegyű összeg fölé.

A második legnagyobb kihívást az ünnepi menü alapanyagainak beszerzése, valamint az elkészítésük jelentik, a kutatásban résztvevők 35 százaléka jelölte meg ezt a választ.

Készülünk az ünnepekre

Pozitív jelenség, hogy a kutatásban résztvevők több mint egyharmada már hónapokkal előre elkezd spórolni a karácsonyra átlagosan 5-25 ezer forint körüli összeget tudnak havonta e célra fordítani. Legtöbben (14%) 3-6 hónappal az ünnepek előtt elkezdenek gyűjteni, hogy minél kisebb terhet jelentsenek az év végi pluszköltségek. A válaszadók pénzügyi tudatosságának fejlődését emeli ki a tény, hogy a többletterhelés dacára 61 százalékuk egyáltalán nem tervezi személyi kölcsönnel kiegészíteni a büdzséjét. Akik mégis ehhez folyamodnak, azok átlagosan 200-400 ezer forint közötti összeget igényelnek – egyharmaduk bankhoz vagy egyéb pénzügyi szolgáltatóhoz fordul, közel harmaduk pedig családi segítséggel oldja meg a helyzetet. A többiek munkahelyüktől vagy barátaiktól (5-5%) kérnek kölcsön, esetleg a fentiek valamilyen kombinációját (12%) alkalmazzák.

Pénzügyi tudatosság Magyarországon

A pénzügyi tudatosság fejlesztendő területnek számít Magyarországon az OECD témát vizsgáló felmérése szerint. A Provident Pénzügyi Zrt. ezért – a Magyar Nemzeti Bank iránymutatásával összhangban – évről évre nagyobb hangsúlyt fektet a hazai lakosság edukálására. Ennek jegyében többek között a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel hozott létre egy mintaprogramot B-A-Z Vármegyében a mélyszegénységben élők számára, oktató rendezvénysorozatot indított a szépkorú korosztály tagjainak Pápán, valamint idén az egyedülálló szülőket helyezi fókuszba az ünnepi tévékampányában is.